Letiště v Tuřanech slaví 60 let od zahájení provozu, první roky bylo jen pro vojáky

13.11.2014

Počátky leteckého provozu v Brně se datují již do časů první republiky, už před druhou světovou válkou ale bylo zřejmé, že travnaté letiště v Černovicích přestává stačit. Rozhodnutí vybudovat nový vzdušný přístav v nedalekých Tuřanech ale padlo až po osvobození Československa, práce začaly v roce 1950. Provoz byl na novém letišti s betonovou přistávací plochou zahájen 15. listopadu 1954, první čtyři roky jej ale mohli využívat jen vojenští letci. 

 

Na tuřanském letišti byl umístěn 3. stíhací letecký pluk, vyzbrojený v té době letouny Avia S-199 (československá verze německého u Messerschmittu Bf 109). Od ledna 1955 pak zbrusu nové letiště začalo sloužit proudovým letounům Jak-23 (v dobovém označení S-101), o několik týdnů později pak tuřanský pluk převzal první exempláře legendárního stíhacího letounu MiG-15 (v československém letectvu měly v té době označení S-102). Zároveň se letiště chystalo na dopravní letadla. 

 

Také civilní provoz, který byl oficiálně zahájen koncem dubna 1958, se do do Tuřan přesunul z Černovic. Soužití vojáků a dopravních pilotů pak provázelo nové brněnské letiště více než tři dekády, během let se ovšem měnil poměr civilního a vojenského provozu. Pasažéři aerolinek využívali brněnského letiště především na vnitrostátních linkách, z Tuřan se tak létalo do Prahy, Košic, Sliače, Bratislavy, Ostravy, Holešova nebo Karlových Varů. 

 

 

Letecká doprava byla v Československu zejména v 60. letech na vzestupu, relativně levné letenky a prakticky neexistující dálniční síť totiž udělaly z cestování vzduchem poměrně běžnou věc. Již v šedesátých letech proto počet odbavených cestujících na brněnském letišti výrazně překročil 200.000, v roce 1967 byla pro pohodlí pasažérů vybudována nová odbavovací hala. V srpnu 1968 se letiště v Tuřanech stalo jedním z prvních cílů sovětské okupace, poté však zůstalo v československých rukou. 

 

Ropná krize a následné zdražení letecké dopravy - ale také postupné dokončování dálnice mezi Prahou a Brnem v průběhu 70. let - znamenaly pro tuřanské letiště ústup ze slávy. V roce 1972 sice začaly práce na rozšíření letiště, to ale postupně sloužit stále více vojenským pilotům. V 70. a 80. letech tak ze betonových drah tuřanského letiště startovaly hlavně nadzvukové stíhačky MiG-21, civilní provoz byl v Brně obvyklý především v době konání mezinárodního strojírenského veletrhu. 

 

Letiště bylo od ledna 1982 ve správě ministerstva obrany a v roce 1983 se stalo novým domovem pro 8. stíhací letecký pluk, který do té doby působil na letišti v Ostravě-Mošnově. I v té době ale pokračovalo další rozšiřování tuřanského zázemí, v roce 1986 byla například dokončena přístavba odbavovací haly. Koncem 80. let se začala zvyšovat poptávka po leteckém spojení Brna a se světem a ještě v roce 1989 Tuřany získaly statut veřejného mezinárodního civilního letiště. 

 

Po listopadu 1989 vojenské letectvo opustilo řadu míst a mezi prvními bylo právě brněnské letiště. Nadzvukové stíhačky, jejichž provoz výrazně obtěžoval obyvatele okolních obcí hlukem, se s Tuřany rozloučily v únoru 1991, kdy odtud odlétlo posledních deset letounů MiG-21. Od té doby je brněnské letiště čistě civilním vzdušným přístavem, byť mezi roky 2003 až 2008 bylo hostitelem přehlídky CIAF, na které se představovala i vojenská letecká technika. 

 

Letiště, jehož majitelem je od roku 2004 Jihomoravský kraj (provozuje je ale soukromá firma Letiště Brno), od 90. let postupně otevřelo řadu nových spojení. V roce 1995 tak počet cestujících poprvé od 70. let překročil 100.000 a dále rostl, rekordním byl zatím rok 2011 s téměř 558.000 odbavených pasažérů. Rostoucí zájem o letiště také přinesl potřebu nového odbavovacího terminálu, otevřeného v září 2006, který získal prestižní titul Stavba roku.

 

Zdroj: ČTK, Foto: Letiště Tuřany

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Odpovědět

Datum : 16.07.2017 20:40, Vložil : air jordan shoes

Nike Air,nike air max, air jordan shoes http://www.airjordan13web.com/

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka