První čínské komerční letadlo ARJ-21 dostalo licenci k letu

31.12.2014

Čínské letadlo domácí výroby ARJ-21 dostalo licenci k létání od místních úřadů pro civilní letectví. Letoun měl začít létat už v roce 2007, ale kvůli technickým nedostatkům nemohl. Letadlo má konkurovat modelům firem Embraer a Bombardier, Čína plánuje i masivní export do zahraničí. 

 

První čínské komerční letadlo ARJ-21 obdrželo od místního úřadu pro civilní letectví osvědčení o způsobilosti k letání. Uvedl to dnes čínský list China Daily. Letoun měl podle původního plánu začít létat již v roce 2007, kvůli technickým nedostatkům však jeho nasazení nabralo zpoždění. 

 

 

Výrobu letounu má na starosti čínská státní firma Commercial Aircraft Corporation of China Ltd. (Comcac). Firma formálně zahájila proces certifikace letové způsobilosti již v roce 2003, schválení však bylo opakovaně odkládáno kvůli chybám v elektroinstalaci letadla, počítačovém systému a problémům s křídly, včetně prasklin v křídlech během zátěžových testů, uvedla agentura Reuters. 

 

List zároveň upozornil, že osvědčení o způsobilosti k letání ještě neznamená konec procesu vývoje letadla. Firma podle svých slov ještě pracuje na zlepšení designu, systémů a provozu. Bližší detaily však nezveřejnila. 

 

Čínská vláda tlačí na vývoj vlastního komerčního letadla, které by mělo sloužit nejen pro potřeby rostoucího domácího trhu, kterému nyní dominují zahraniční hráči, ale i pro vývoz. ARJ-21 má konkurovat modelům firem Embraer a Bombardier. Čína však také vyvíjí větší stroj C-919, který by měl konkurovat letadlům Airbus a Boeing. Nicméně čínské aerolinky v minulosti neměly příliš velký zájem o nákup letadel vyrobených doma, a to i za předpokladu, že byla vyrobena v rámci společného podniku se zahraničním výrobcem. 

 

Čína zahájila projekt 90místného letadla ARJ-21 v roce 2002, kdy růst příjmů domácností odstartoval masivní expanzi domácího leteckého průmyslu. Ta pokračuje až do současnosti. Vláda kvůli tomu vytvořila i státní firmu Comac, která dostala na starost vývoj a výrobu letadla v Šanghaji. Důležité letecké a další systémy mají firmě dodat zahraniční výrobci. 

 

Navzdory problémům s výrobou a vývojem měl Comac již loni 240 objednávek na ARJ-21, převážně od domácích společností, ale také od GE Capital Aviation Service a Lao Airlines. 

 

Zdroj: ČTK, Foto: Wiki

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka