Co je to nepřekročitelná rychlost letadla a jak ohrožuje let

05.01.2015

Například při vybírání pádu, vývrtkách nebo spirálách se může rychlost letadla přiblížit ke kritické hodnotě nepřekročitelné rychlosti letadla, k Vne. U Cessny 152 z roku výroby 1980 je Vne 149KIAS. Nepřekročitelná rychlost by neměla být nikdy překonána, protože může dojít k poškození a selhání konstrukce letadla.  


Součástí pilotního výcviku jsou lety na minimální bezpečné rychlosti a zábrany pádu. Během vybírání pádu na výkonu motoru pilot sníží úhel náběhu ke zvýšení rychlosti letu a účinnosti řídících ploch, poté bude letadlo navracet zpět do přímého vodorovného letu, když náhle uslyší zvuk pádového varování, uvádí asociace AOPA

 

Proč se tak stalo? Pokud student příliš prudce potlačil řízení během vybírání pádu, mohlo velice rychle dojít ke zvýšení rychlosti letu, zejména při pádu na výkonu motoru. Pak, pokud bylo přitažení řízení pro návrat do vodorovného letu rovněž příliš silné nebo prudké, úhel náběhu křídel se mohl přiblížit či dokonce překročit kritický úhel náběhu, což vyústilo v druhotný pád.

 

 

Letmým pohledem na rychloměr během fáze vybírání pádu, kdy letadlo směřovalo dolů, by bylo možno odhalit polohu ručičky rychloměru ve žlutém oblouku a její přibližování k Vne, neboli nepřekročitelné rychlosti letadla, jež je označena červenou čárou na konci oblouku rychloměru. Vne je v knize Pilot´s handbook of aeronautical knowledge definována následovně: „rychlost, jež nesmí být nikdy překročena. Pokud dojde k letu o vyšší rychlosti, může nastat poškození nebo selhání konstrukce letadla.“

 

Ze všech rychlostí, které se pilot z letové příručky letadla učí, se tato zdá být nejsnáze pochopitelná. Tato rychlost se rovněž zdá být nejvzdálenější od rychlostí běžného provozu letadla, nicméně s ní spojená nebezpečí se mohou objevit velice náhle, jak bylo uvedeno v příkladu výše.

 

Vne letadla Cessna 152 roku výroby 1980 je dle letové příručky 149KIAS. To je hodnota výrazně vyšší, než rozsah rychlostí pro cestovní let a dalece převyšuje horní hranici cestovní rychlosti (Vno), jež má hodnotu 111 uzlů. 

 

Díky takto vysoké rezervě může přiblížení rychlosti k Vne působit jako nepravděpodobné. Nicméně v situacích jako je vybírání pádu, vývrtky nebo spirály (ke kterým může dojít v důsledku ztráty kontroly nad letadlem za nechtěného vlétnutí do oblačnosti) se může rychlost velice záhy přiblížit k této kritické hodnotě. Pilot musí být seznámen s tímto nebezpečím a musí být schopen dostat se z výše jmenovaných situací za pomoci jemného a plynulého ovládání letadla, čímž se lze vyhnout překročení kritických zatížení konstrukce. 

 

Zdroj: J. Kodad (FA), http://www.aopa.org/ Foto: FA

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka