Den pracovníka handlingu je plný akce

14.01.2015

Každá letecká škola potřebuje někoho, kdo se stará o technické činnosti spojené s před-letovou a po-letovou přípravou strojů. V letecké škole Flying Academy tento úkol zastává mimo jiné pracovníky i dvaadvacetiletý student letectví Lukáš Křemeček. V článku popisuje, jak probíhá taková každodenní práce na pozici technické pomocké síly, tzv. handling. Práce ho baví a rozhodně nemá čas se na chvíli nudit. "Koneckonců mohl by se člověk u letadel vůbec nudit?" dodává. 


Můj pracovní den začíná obvykle v 7 hodin. Není to však pravidlem. Může začít dříve či později. Většinou to záleží jak na ročním období, tak hlavně na rozpisu jednotlivých letů. Ty se plánují zpravidla již předchozí den. Večer, ještě před odchodem domů, proto zkontroluji letový plán na další den. Plán je označen jako schedule (v překladu rozvrh nebo taky pracovní plán). Pro mě představuje jakousi šablonu, podle které se musím následující den řídit.

 

V letovém plánu je obsaženo kolik letadel v ten den poletí, v kolik hodin odstartují a jak dlouho budou ve vzduchu. To se samozřejmě může ještě na poslední chvíli změnit a to hlavně kvůli počasí, kterému člověk, jak se říká, neporučí. Někdy může být na vině i jakési lidské nedorozumění a zcela mimořádně i technický problém nebo závada. 

 

Po příchodu do práce se převléknu do pracovního a firemním autem vyrazím přes letištní zónu k hangárům. Zde smí vstupovat jen ti povolaní s patřičným oprávněním a i já mám to štěstí, že kartička s mým jménem se přede mnou houpe na zrcátku. Z hangáru musím všechna letadla, která ten den poletí, opatrně vytlačit a připravit je na tankování. Zde bez výjimky platí Murphyho zákon – letadla, která mají dnes letět, jsou většinou ta na opačném konci hangáru. Ještě, než setřu pot z čela, brnknu raději palivářům. Platí tu dvojnásob rčení kdo dřív přijde, ten dřív tankuje. Každá ušetřená chvilička je proto dobrá. Využiji ji tak, že zajistím letadla proti svévolnému pohybu. 

 

Další čas pak strávím vizuální kontrolou letadel. Také okna si občas zaslouží změnu z průsvitných na průhledná. Nikdy ale nezapomenu zkontrolovat hladinu oleje v motoru a taky tlak v pneumatikách. A takové odstranění námrazy z křídel, náběžky, trupu a výškovky zahřeje více, jak sebelépe vypálená domácí slivovice. 

 

To už se sem ale řítí paliváři a já jim postupně ukazuji všechna žíznivá éra z naší flotily. Pro urychlení práce pomáhám přenášet žebřík nebo potáhnout hadici. Na závěr ještě paliváři podepíši papíry, tedy výkaz a potvrzení o tom, které letadlo a jaké množství paliva v ten den tankovalo.

 

Zamávám odjíždějící cisterně a vyrážím do meteo kanceláře, kde si nechám vytisknout složky s předpovědí počasí na celý den. Ty následně přenesu do Flying Academy, konkrétně na místo, kde se připravují lety (tzv. briefing). V kanceláři pak odevzdám k zaúčtování papíry od palivářů a z ledničky si konečně vytáhnu svačinu. Ta většinou funguje jako neomylný přivolávač posádky, které se nechtěně protáhl briefing a už měla stát u letadla. Nezbývá tedy nic jiného, než ji rychle k letadlu dopravit. 

 

 

Po příjezdu k hangáru počkám, až si posádka letadlo zkontroluje, a následně uděluji předletovou přípravu, tzv. preflight inspection. Po jejím úspěšném provedení se karty obrací. Posádka se už těší na let, ale já musím nejdříve letadlo odtáhnout na místo, které je vyhrazeno pro startování. K tahání menších letadel používáme tzv. ojky, tedy jakýsi ruční kovový přípravek upevněný k přednímu kolu podvozku. U větších a těžších letadel je nutné použít strojový přesun, kdy se podvozek letadla musí nejprve navijákem vytáhnout na pojížděcí rampu a zajistit, aby při tahání letadlo ze stroje nesjelo. 

 

Při následné manipulaci s letadlem si musím dát vždy velký pozor na překážky před ním i po jeho stranách. Nejčastěji to bývají zaparkovaná letadla nebo stěny hangáru, které rozhodně neuhnou. V zimních měsících navíc k předletové přípravě letadla přibývá předehřívání motoru pro jeho lepší start. Používá se k tomu zahřívací naftové topení, kterému nikdo v naší branži neřekne jinak než bufík. Start a spokojené pobrukování motoru letadla je pro mě signálem k odjezdu pro další čekající posádku.

 

Po příletu letadla se musím nejdříve ujistit, jestli posádka vytáhla klíče ze zapalování. To poznám tak, že mi klíče položí na smluvené místo na palubní desce letadla. Tento krok je důležitý hlavně z hlediska bezpečnosti, protože musím zaháknout letadlo za přední podvozek v prostoru pod vrtulí. Následně letadlo zaparkuji a připravím na další let. Opět následují známé kroky, jakými jsou doplnění paliva, případně i oleje a celková vizuální kontrola celého stroje. 

 

Pokud byste měli zájem o práci na pozici handling a chtěli byste pracovat v leteckém prostředí jedné z nejdynamičtěji se rozvíjejících leteckých škol v České republice s pobočkami v Brně a v Praze, kontaktujte nás na emailovou adresu: jobs@flyingacademy.com.

Čeká na vás zajímavá práce v přátelském kolektivu a mnoho firemních bonusů. Pozici bychom rádi co nejdříve obsadili, proto neváhejte a pošlete nám životopis.

 

Tak  to většinou probíhá až do konce pracovní směny. Podle letového plánu vím, kdy bych měl asi končit, ale musím vždy tak trochu počítat se zpožděním letů a příletů zaviněných třeba lokální bouřkou nebo jiným problémem. Pokud se mě někdo zeptá: „V kolik dneska končíš?“, mám na to jednoduchou a stručnou odpověd: „To je ve hvězdách.“ 

 

Samozřejmě v průběhu dne dělám i jiné práce, než jen přípravu letadel a převoz posádek. Někdy je potřeba i doplnit firemní zásoby nebo odvézt studenty na vyřízení víz.. Mezi další nezbytné aktivity patří pořádek v hangáru a jeho okolí, příprava olejových kanystrů na další den nebo jiné servisní práce. 

 

Třeba na pravidelný servis převážím letadlo sám. Budova servisu se nachází na druhé straně letiště, takže stačí nasednout do letadla, nastartovat a řídící věž zažádat o povolení pro pojíždění. Po příjezdu do servisu na mě už čekají mechanici, kterým předám dokumenty od letadla s letadlovou a motorovou knihou a další záznamy spojené se servisem.

 

A konečně je tu poslední přistání dne. Odvezu posádku zpět do školy a naposled se vracím k hangáru, kde na mě čeká naše krásná flotila, která si určitě zaslouží strávit noc v hangáru. Až letadla poskládám do hangáru, opouštím prostor letiště, uklidím školu a pak myslím už jen na sebe. Osprchuji se, z ledničky vytáhnu zbytek svačiny a mizím domů. Za celý den už toho mám dost. Na druhou stranu mě ale práce baví a vždy se tu najde něco nového a zajímavého. Koneckonců mohl by se člověk u letadel vůbec nudit?

 

Zdroj: L. Křemeček, handling v letecké škole Flying Academy, Foto: Flying Academy

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka