Proč je překročení maximální rychlosti letadla nebezpečné

22.01.2015

Rychlost je v letectví zásadní veličina, neboť je tím, co umožňuje letadlům létat. Příliš málo rychlosti a letadlo přejde do pádu, příliš mnoho a dojde k destrukci letadla. Výcvik vybírání pádů je nedílnou součástí pilotního výcviku, let blízko maximální rychlosti je ale dosti nebezpečnou záležitostí. Právě kvůli překročení rychlostního limitu stoupání se zastavily motory letounu AirAsia, který následně spadl do moře. 


Prouděním vzduchu kolem letadla vzniká dynamický tlak, kterému musí odolávat potah letadla. Tuto sílu lze popsat jako odpor, a vzrůstá s druhou mocninou pravé vzdušné rychlosti. Na aerodynamických plochách (křídlo, ocasní plochy) letadla vzniká vztlak, což je síla, která vyvolává ohyb, krut a posuvný pohyb v místech upevnění. Její velikost taktéž roste s druhou mocninou pravé vzdušné rychlosti.

 

Navíc konstrukce letadla musí odolávat těmto silám i při letu v turbulenci nebo při vyšším násobku zatížení během mnanévrů. Kromě těchto sil je také povrch letadla zahříván třením vzduchu, což se projevuje zejména při letu nadzvukovou rychlostí. 

 

Při překročení lokální rychlosti zvuku na některé části letadla (což může nastat i při letu nižší rychlostí) se vytvoří rázová vlna. Tyto vlny ovlivňují řídící plochy letadla, jeho stabilitu, a mohou ho poškodit.

 

Maximální rychlost letadla tedy ovlivňuje celá řada faktorů, pilot musí především dodržovat limity stanovené výrobcem a uvedené v příručce letadla, například:

 

 

 

Pilot tedy během letu musí udržovat rychlost v závislosti na konfiguraci letadla, výšce letu a okolnostech. Při letech ve velkých výškách se oblast mezi maximální a minimální rychlosti zmenšuje, až v určité výšce splynou. Tato výška je maximálním dostupem letadla a ekonomika provozu nutí provozovatele létat poměrně blízko této výšky.

 

Pokud se tedy letadlo začne blížit rychlosti VNE:

 

Po překročení (např. z důvodu ztráty kontroly nad letadlem v nezvyklé poloze) může dojít k aeroelastickým jevům na křídle a ocasních plochách, tzv. třepání a třepetání (flutter a buffeting), reverzu či ztrátě účinnosti křidélek, deformaci křídel a trupu a nakonec destrukci křídel (vlivem nadměrného ohybového momentu) a destrukci draku.

 

Letí-li letadlo rychlostí blízko rychlosti zvuku, po překročení maximální rychlosti se kromě výše uvedeného přidává vliv rázových vln, který kromě silných vibrací může přinést i reverz řízení a tzv. Mach tuck, který způsobuje neovladatelné klopení letadla ve smyslu na hlavu.

 

Z těchto důvodů zejména dopravní letadla disponují systémy varování a ochrany před překročením maximální rychlosti ve všech režimech letu a konfigurace, nicméně vždy platí, že takové situaci je třeba se především vyhnout; počasí si dokáže pohrát i s tím největším letadlem.

 

Pěkné video zobrazující aeroelastické jevy na výškovce:

 
Zdroj: O. Hruška, instruktor letecké školy Flying Academy, Foto: Wiki

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Re:Mirek

Odpovědět

Datum : 02.01.2019 22:47, Vložil : kopapaka

Protože těch 913km/h není mezní a nepřekročitelná rychlost. Práv B767 je docela přemotorované letadlo, aby se s plným nákladem dokázalo udržet ve vzduchu i na jeden motor- jinak by nemohlo přes Atlantik. Normálně létá v úsporném režimu, ale v tomto případě prostě šel na plno. Dá se říct, že při tom útoku už na spotřebě a riziku pro drak letadla nezáleželo...

zřejmě to tak strašné není, když...

Odpovědět

Datum : 20.04.2018 23:02, Vložil : Mirek

Boeing 767 má maximální rychlost v cca 10 km nad zemí 913 km/hod. Jak mohl narazit v rychlosti 950 km/hod do mrakodrapu?!

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka