S čím byste měli počítat, pokud se vydáte létat do Afriky

05.02.2015

Tento článek shrnuje bizardní a vtipné zážitky a zkušenosti pilotů létajících v Africe, a to zejména v její západní části, kde s sebou létání přináší určitá specifika oproti zvyklostem běžným například v Evropě. Například pokud je frekvence zahlcena příliš velkým počtem letadel, řídící na tuto situaci zpravidla reaguje setrvalým mlčením a to až do doby, než se situace uklidní. A mnohdy je před přistáním potřeba udělat nízký průlet nad dráhou, jehož účelem je odehnání všech divokých i domácích zvířat a místních obyvatel pryč z dráhy. Posuďte sami…


ATC

Řídící na věži je schopen dát vám povolení ke vjezdu na dráhu a v okamžiku, kdy na dráhu vjedete, dát povolení k přistání letadlu letícímu z opačného směru, uvedl server PPRuNe Professional Pilots.

 

Řídící na vás naopak je schopen křičet: „Přece jste dostali instrukce přistát“, pokud jste měli tu drzost rozhodnout se pro go-around, když několik okamžiků před přistáním vašeho letadla na dráhu vjel Antonov, jež zároveň dostal povolení ke vzletu.

 

Naopak může řídící vyžadovat hlášení vzdálenosti od DME. Po 30 sekundách vyžaduje opět hlášení vzdálenosti, která se samozřejmě u rychlého dopravního letadla rapidně mění. Za dalších 30 sekund vyžaduje opět hlášení vzdálenosti, a pak se zmateně zeptá: „Proč mi pokaždé hlásíte jinou hodnotu?“

 

Pokud je frekvence zahlcena příliš velkým počtem letadel, řídící na tuto situaci zpravidla reaguje setrvalým mlčením a to až do doby, než se situace uklidní.

 

Časté pokusy zabít všechny osoby na palubách letadel mohou být u řídících střídány s až poněkud nepraktickou snahou o zachovávání bezpečnosti, například pokud nepovolí Boeingu 737 stoupat výše než 5000 stop, protože o 50 námořních mil dále letí v 6000 stopách Cessna Caravan.

 

S řídícími někdy bývá složitá domluva, zvláště pokud trvají na svých instrukcích, které však nelze naplnit. Třeba rozkaz k nastavení kódu odpovídače 37234. V jiném případě obdrželi piloti instrukce, aby po vzletu nastavili kód 7700, přestože se jednalo o běžný odlet. Nebylo lehké řídícímu vysvětlit, že se letadlo nenachází v nouzi.

 

 

Běžnou praxí je vektorování například z kurzu 355 stupňů doprava na 370 stupňů.  

 

Letiště

Mnohdy je před přistáním potřeba udělat nízký průlet nad dráhou, jehož účelem je odehnání všech divokých i domácích zvířat a místních obyvatel pryč z dráhy.

 

Stav některých drah je takový, že na nich uvízne terénní vůz s pohonem 4X4, nicméně i z takové dráhy musí piloti umět vzlétnout. Ti, kteří už letiště znají lépe, dobře vědí, na kterou stranu dráhy přistát a kudy kličkovat, aby se s přistávajícím letadlem vyhnuli největším dírám a výmolům.

 

Mohou nastat i taková překvapení, jako auta stojící na dráze, kterých si pilot všimne až po přejetí horizontu při rozjezdu pro vzlet. Potom, co se podaří letadlo dostat do vzduchu a přeletět těsně nad střechami automobilů, řídící jen oznámí: „Já jsem jim říkal, aby odsud odjeli“, jakkoliv z věže musel dobře vidět, že auta zůstala na místě.

 

Pokračování zajímavostí o létání v Africe další části článku, která vyjde za měsíc. 

 

Zdroj: PPRuNe Professional Pilots, Instruktor letecké školy Flying Academy Jan Kodad

Foto: Wiki, student letecké školy Flying Academy Shaun z JAR

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka