Mažeš, mažeme, letíme… první část

07.02.2015

Motorový olej je obecné souhrnné označení pro celou skupinu minerálních olejů používaných jako maziva ve spalovacích motorech. Tyto oleje zároveň plní funkci chladiva, funkci těsnicí, čisticí a ochranu před korozí. Podle způsobu výroby je dělíme na dvě základní skupiny, na oleje ropné a syntetické, při čemž třetí skupina, tzv. oleje polosyntetické, zahrnuje oleje vzniklé smísením olejů obou předchozích skupin a představuje jistý kompromis užitných vlastností a ceny.


Z hlediska užitných vlastností lze v zásadě říci, že oleje syntetické mají vyšší tekutost za nízkých teplot, menší odparnost a jsou nižším zdrojem karbonu a síry. Syntetické oleje jsou však dražší a některé složky mají horší mazivost. Podstatnou složkou motorových i většiny ostatních olejů jsou aditiva, která zlepšují vlastnosti olejových základů tak, aby oleje splnily všechny vysoké nároky moderních výkonných vozidel, zejména na vysokoteplotní a vysokotlakou odolnost, stálost při styku s produkty spalování, čisticí schopnost, nízkou pěnivost a další. 

 

Historicky původní kategorie - ropné oleje - se vyrábí zpracováním ropy v rafinériích. Existují dva způsoby, a to frakční destilace a hydrokrak. Ropa se nejprve zbaví vody a mechanických nečistot a při použití první uvedené (tradiční) metody se tzv. průmyslovou destilací získávají různé frakce ropy. Ze čtyř základních skupin ropných frakcí (petrolejové, benzínové, naftové a olejové) se ve výrobě pokračuje další destilací. Ze základní olejové frakce se tak získává olej a mazut, které se zpracovávají dalšími destilacemi. První destilací z této olejové frakce se získá tzv. plynový olej II. Teprve druhou destilací dostaneme základ pro motorový olej.

 

Hodnocení podle viskozity

Hodnocení olejů dle viskozity je poměrně jednoduché (na rozdíl od hodnocení výkonového) a slouží k němu jen stupnice SAE. Rozlišuje se zde 12 viskozitních tříd, šest "zimních" a šest "letních". Klasifikace SAE třídí oleje podle jejich viskozity a současně charakterizuje jejich teplotní použitelnost. Skládá se ze skupiny číslic. Oleje vhodné pro zimní provoz mají přídavné označení W (Winter). Motorové oleje jsou rozděleny do tříd olejů pro zimní provoz (0W,5W,10W,15W,20W) a do tříd pro letní provoz (20,30,40,50,60). Čím nižší hodnotu má číslice před W, tím lépe je olej tekutý za nízkých teplot.

 

Moderní oleje většinou splňují požadavky několika viskózních tříd a lze je tedy používat celoročně, takže se označení skládá z kombinace třídy pro zimní a letní provoz. Našim klimatickým podmínkám odpovídá 15W/50. Při použití oleje s indexem 10W již můžeme hovořit o úspoře pohonných hmot a lepší ochraně motoru v zimním období, protože olej dosáhne mazacích parametrů olejového filmu na kritických místech mnohem dříve než u třídy 15W.

 

 

Příkladem viskozitního označení běžného leteckého celoročního oleje je olej 15W50. Levé číslo určuje tekutost při studeném motoru v zimě, pravé číslo udává tekutost oleje při provozní teplotě. To je důležité zejména v letních vedrech, kdy provozní teplota může být překročena. Vyšší číslo nás pak informuje, že olej má větší viskozitní reservu.

 

Příkladem viskozitního označení sezónního, neboli jednostupňového, oleje je SAE40. Ten je použitelný v létě, kdy má za provozu stejnou tekutost jako SAE 15W50. Za mrazu by však byl příliš hustý, takže by v lepším případě velmi brzdil startování, v horším případě by neprotekl mazacími kanálky. 

 

Vizuální rozdíl mezi tekutostmi olejů a chováním různých tříd olejů je vidět na následujícím videu.

 

 

Hodnocení podle adekvátního výkonu motoru

U výkonového hodnocení motorového oleje existuje řada označení takto hodnocených olejů. Tento systém označování je nestejnorodý už z toho důvodu, že různé národní instituce různých států si vymyslely vlastní označování. Hlavní používané normy jsou:

API (jakostní norma - American Petroleum Institute)

SA ... SM - zážehové motory, druhé písmeno vzestupně označuje jakost

CA ... CI-4 - vznětové motory, druhé písmeno vzestupně označuje jakost

ACEA (značení olejů evropské výkonové klasifikace)

A1 ... A5 - zážehové motory

B1 ... B5 - vznětové motory osobních a dodávkových automobilů

E1 ... E5 - vznětové motory těžkých nákladních automobilů

 

 

Zdroj: P. Kratochvíl, Flying Academy

Foto: Wiki, P. Kratochvíl

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka