Mažeš, mažeme, letíme… III. Degradace olejů

23.02.2015

Degradace oleje je proces započatý již dnem jeho výroby. Prvotní degradace, tedy ztráta specifických vlastností olejů, je založena na oxidaci. To znamená styku oleje se vzdušným kyslíkem, který urychluje rozklad šestivazebných molekul alkanů. Dalšími faktory, jež působí na živostnost a vlastnost oleje, je jejich expozice vysokým teplotám, kdy vlivem překročení „letního“ čísla oleje dochází k jejich přepalování a tvorbě karbonových úsad na mazaných částech motoru.

 

V moderních leteckých motorech jsou nejčastějšími místy se zaznamenanou tvorbou úsad hlavy jednotlivých válců, mazací kanálky k nim vedoucí a místa s vysokým teplotně tlakovým namáháním, např: stěny válce či ložiska turbodmychadla, je-li jím motor vybaven.

 

 

Vlastní karbonizace oleje jednak zanáší mazací kanálky, a v kritickém případě může dojít k jejich ucpání či snížení průtoku (zakarbonovaný olej má standardně vyšší tlak v mazacím systému při nižším celkovém průtoku maziva, protože čerpadlo musí překonávat tyto ztráty). Tento stav by se dal přirovnat k cévnímu systému člověka před infarktem. 

 

 

Druhotným faktorem karbonizace je kontaminace motorového oleje uhlíkovými molekulami s „ostrými“ molekulami, které působí v motorovém oleji abrazivně. Takto kontaminovaný olej zvětšuje vůle v uložení jednotlivých komponent jejich vzájemným obrušováním. Tedy dochází např. k poškození stěn válce a následnému průsaku oleje do spalovacích prostor. Tedy dojde ke zvýšené tvorbě karbonu i ve spalovacích prostorech a zanášení svíček. Přítomnost úsad ve spalovacícm prostoru, např. na pístu, ovlivňuje kompresní poměr motoru a způsob hoření směsi ve válci. 

 

 

 

Olej je standardně vybaven aditivy, jež mají za úkol pohlcovat a rozpouštět karbonové úsady, nicméně při zjištění karbonizace motoru je vhodné zkrátit servisní interval výměny oleje o 30-50 % dle množství úsad. Dochází totiž k časnému vyčerpání aditivních možností oleje. 

 

Filtrace a chlazení

Moderní motory jsou téměř bez výjimek vybaveny filtračními elementy motorového oleje. Olejové čerpadlo tlačí olej vzhůru do mazacího systému skrze filtr a chladič oleje. Samotný filtr je tvořen papírovou vložkou, která má za úkol zachytit nečistoty a případné kovové šupiny vzniklé otěrem do sedacích ploch pohyblivých částí motoru při nedostatečném mazání.

 

Zdroj: Petr Kratochvíl, letecká škola Flying Academy
Foto: Petr Kratochvíl, wiki

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka