letecký magazín
01.03.2015
Predeparture (odletový) briefing je dnes nedílnou součástí postupů před vzletem každého dopravního letadla, kdy si posádka zopakuje a především sjednotí činnosti během odletu. Moderní letecké školy ale zavádí odletový briefing do postupů i pro výcvik PPL. K čemu je tedy tento postup, vycházející ze součinnosti vícečlenné posádky za pravidel IFR, užitečný pro pilota sportovního letadla a jak by měl vypadat?
Hlavním cílem tohoto postupu je zvýšení bezpečnosti letu, a to ve velmi kritické fázi – odletu. Briefing slouží jako pomůcka, kdy pilot v myšlenkách proletí zamýšlený odlet, a je tedy „před letadlem“. Lze tak eliminovat množství chyb, zejména na letištích, které pilot nezná. I v jednočlenné posádce je velice důležité si ujasnit druh a sled činností, které bude pilot provádět. Odříkání briefingu před vzletem nahlas také pomáhá k soustředění pilota na kritickou část letu a odfiltrování rušivých vlivů. V neposlední řadě je to také ve výcviku dobrý trénink do budoucna pro uchazeče o pozice dopravního pilota.
Pro snazší zapamatování všech bodů, které by v odletovém briefingu měly být zmíněny, lze použít známé pravidlo Fly, Navigate, Communicate, s přidáním nouzových postupů.
Přestože to vypadá, že je položek velké množství, jdou logicky za sebou a dají se podle konkrétní situace upravit. Během briefingu také pilot zkontroluje nastavení přístrojů, které při odletu bude používat.
Provedeme vzlet z dráhy 23 levá technikou short field – soft field takeoff na klapkách 10°, vítr zleva cca 5kt, rotace jakmile to bude možné, poté akcelerace nad dráhou na Vx 54 kt, po přestoupání překážek a v bezpečné výšce zavřeme klapky a akcelerujeme na Vy 67 kt. Budeme stoupat do výšky 1900 ft na QNH 1025 pravým okruhem.
Zůstáváme na frekvenci Letňany Info 120,325, očekáváme Kbely TWR 120,875, nastaveno ve standby. Pokud nám vysadí motor během rozjezdu, okamžitě stáhnu plyn a budu maximálně brzdit. Pokud vysadí motor po odpoutání a bude před námi dostatečně dlouhá dráha, okamžitě stáhnu plyn, klapky plné a přistanu na dráhu, poté zavřu klapky a budu maximálně brzdit a vyhýbat se překážkám. Pokud vysadí motor po vzletu a nebude možné přistát na dráhu, potlačím na rychlost 65 kt, budu přistávat na vhodnou plochu před sebe, klapky dle potřeby (pokud jde např. o let žáka s instruktorem, je potřeba také říct, kdo bude řídít a kdo komunikovat).
Celý briefing by neměl zabrat víc než dvě minuty a lze ho provést třeba během pojíždění na vyčkávací místo (pokud podmínky dovolí se pilotovi soustředit), jinak se provádí zpravidla během úkonů před vzletem. Podobným způsobem lze provést i briefing před přistáním, před pojížděním, atp. V každém případě jde hlavně o to, aby si pilot uvědomil a naplánoval co, a jak bude dělat – byl před letadlem. Samostatnou kapitolou je passenger/crew briefing (briefing pro cestující/posádku) po nastoupení do letadla, o tom zas ale příště.
Zdroj: O. Hruška, instruktor letecké školy Flying Academy
Foto: Wiki
Vytisknout článek Přeposlat článek
pokud jde o let zaka s instruktorem tak pri jakekoliv nouzove situaci prebira rizeni instruktor a neresi se kdo co bude delat. Ten zak vam zpravidla moc nepomuze v konecnem dusledku je instruktor PIC a je tudiz odpovedny za vykonani letu.
Článek v pohodě. Chcete učit lidi pro budoucí velké létání... Jen tedy nechápu, proč měnit zaužívané termíny Celý svět zná AVIATE, NAVIGATE, COMMUNICATE, tak proč to měnit???
Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.
re robo, zdenek
OdpovědětDatum : 26.04.2015 09:51, Vložil : O.Hruska
robo: jde prave o to si ujasnit, ze napriklad rizeni i komunikaci prebere instruktor. Offtopic-navic v urcitych situacich(napr. pri vysazeni ve FL60)muze schopnejsi zak alespon udrzovat rychlost pro best glide, zatimco instruktor bude mit vice kapacity resit problem. zdenek: obe varianty jsou bezne pouzivane