Aerolinky po nehodě mění pravidla, v kokpitu mají být vždy dva

27.03.2015

Další letecké společnosti mění po úterním pádu německého letadla v Alpách pravidla bezpečnosti na palubě. Britské aerolinky Virgin Atlantic, Easyjet, Monarch a Thomas Cook a skandinávské SAS informovaly o tom, že od nynějška platí příkaz, aby v kokpitu byli během letu vždy nejméně dva lidé. Totéž bude nově vyžadovat i společnost Lufthansa, pod jejíž křídla patří i nízkonákladové aerolinky Germanwings, které provozovaly havarovaný airbus. 

   

Stejnou změnu nařídily pro domácí letecké dopravce Kanada a Rakousko. Podle mnoha expertů ale takové pravidlo nic neřeší, protože člen palubního personálu případnou krizovou situaci nezachrání. 

 

   

Pokud si jeden z pilotů potřebuje během letu odskočit třeba na toaletu, musí do pilotní kabiny přijít na dobu jeho nepřítomnosti někdo z palubního personálu, uvádí nová pravidla jmenovaných aerolinek. Podobnými pravidly se řada leteckých společností řídila už před pádem airbusu Germanwings - byly mezi nimi české firmy ČSA a Travel Service či britské Jet2 a Flybe a irská Ryanair. 

   

Kromě britských firem na havárii úpravou bezpečnostního protokolu reagovaly třeba německé aerolinky Air Berlin, islandské Icelandair či norské Norwegian Air Shuttle. Další aerolinky nyní změnu pravidel bezpečnosti zvažují: diskuse nyní probíhá například v Austrálii nebo ve Francii. 

   

Podle mnoha expertů ale takové pravidlo případům podobným havárii ve Francii, kdy se druhý pilot zamkl v kokpitu a kapitána nepouštěl dovnitř, zatímco letadlo nezadržitelně mířilo k zemi, nemůže nijak zabránit. Například bývalý šéf bezpečnosti polských aerolinek LOT Jerzy Dziewulski televizi TVN 24 řekl, že letuška nebo stevard nemohou katastrofu nijak odvrátit, protože v kabině nesmějí provádět žádné úkony. "Pilot v kabině řekne: Sedni si, na nic nesahej, ničemu nerozumíš. Já jsem ten, kdo tenhle stroj řídí," popsal Dziewulski hypotetickou konverzaci v kabině. 

   

Na evropské úrovni zatím pravidlo "čtyř očí" v kokpitu letecké úřady neurčují. Povinně ho může zavést jen Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA). Naproti tomu v USA Federální úřad pro letectví (FAA) přítomnost dvou lidí v pilotní kabině nařizuje. 

 

Zdroj: ČTK, Foto: Wiki

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka