Rozbor nehody Airbusu A320 společnosti Germanwings pohledem instruktora létání

30.03.2015

Tragická nehoda Airbusu A 320 společnosti Germanwings, jež nemá za dlouhou dobu v Evropě obdoby, je v současné době jedním z hlavních témat zpravodajských médií. Ze záznamu z nalezeného zapisovače zvuků v pilotní kabině (CVR) vyplývá, že ve chvíli, kdy kapitán po dostoupání do cestovní hladiny opustil kabinu, první důstojník úmyslně nastavil na autopilotu mód klesání, ve kterém letadlo pokračovalo až do nárazu do terénu. Na základě těchto informací byl francouzským žalobcem za jednoznačného viníka označen první důstojník Andreas Lubitz.

                                                                                                                                                                                                                                                                               

Vzhledem k tomu, že záznam ze zapisovače zvuků v pilotní kabině je pouze jedním ze zdrojů informací o průběhu letu, lze tvorbu závěrů označit za poněkud předčasnou. Více informací, jež by měly napomoci celou situaci lépe objasnit, by měla přinést data ze zapisovače letových dat (FDR), jež však dosud nebyl nalezen. 

 

 

Společnost Germanwings uvedla, že jako reakci na tuto nehodu změnila své standartní provozní postupy, dle kterých nyní musí být v pilotní kabině letadla vždy minimálně dvě osoby. Tedy pokud jeden z pilotů například odejde na toaletu, musí být v kokpitu letadla kromě druhého pilota přítomen steward.

 

Je zřejmé, že nehodě mohl zabránit kapitán, pokud by se mu podařilo dostat se zpět do pilotní kabiny. Dveře od kokpitu dopravních letadel jsou v důsledku teroristických útoků z roku 2001 konstruovány tak, aby nebylo možné se do kabiny bez svolení posádky dostat. Jsou neprůstřelné a dostatečně bytelné, aby je nebylo možno vyrazit, pro jejich otevření je třeba zadat číselný kód. Dveře je však možno z vnitřní strany zamknout, a pak se do kokpitu nelze dostat. Zatímco hrozba terorismu je tímto opatřením zajisté výrazně omezena, je otázkou, zdali obdobné nebezpečí nepřináší právě nemožnost se do pilotní kabiny v případě potřeby dostat.

 

 

Vzhledem k pravděpodobnosti, že další průběh vyšetřování potvrdí stávající hypotézu, je vhodné klást otázku, co prvního důstojníka vedlo k této formě sebevraždy. Některá média uvádějí, že se pilot léčil z depresí a syndromu vyhoření, rovněž se s ním krátce před nehodou měla rozejít přítelkyně. Přestože se skutečná příčina Lubitzovy sebevraždy může týkat jeho psychického stavu a soukromého života, je vhodné se rovněž pozastavit nad všeobecnými podmínkami, za jakých v současnosti piloti pracují.

 

Zatímco všudypřítomný stres, dlouhé směny a pracovní doba kdykoliv v denních či nočních hodinách byly vždy negativní stranou této profese, nyní se k těmto záporům přidává nelehká situace nové generace pilotů. V Evropě je nyní velký počet uchazečů o práci pilota vůči počtu volných pracovních pozic (ekonomicky řečeno zákon nabídky a poptávky). Tato situace je mnohými společnostmi zneužívána ve prospěch snižování nákladů, kdy jsou budoucí piloti nuceni kromě samotného pilotního výcviku financovat z vlastních zdrojů i nákladné typové kvalifikace a následně pracovat za mizerných finančních podmínek, v horších případech dokonce i platit za první stovky nalétaných hodin na dopravních letadlech, bez kterých nemohou mít šanci získat lepší práci. Podobná situace rozhodně nemůže přispět k psychické pohodě pilotů, jejichž práce je sama o sobě náročná a zodpovědná.

 

Zdroj: instruktor letecké školy Flying Academy Jan Kodad
Foto: Wiki

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka