Pro piloty a letušky ČSA je návrh kolektivní smlouvy přijatelný

19.05.2015

Kompromisní návrh podoby kolektivní smlouvy v Českých aeroliniích je pro zástupce pilotů, letušek a stevardů přijatelný. ČTK to řekli předsedkyně Odborové organizace posádek letadel (OOPL) Petra Posová a prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Stanislav Fiala. Odbory v ČSA nyní čekají na rozhodnutí firmy, zda přijme návrh vypracovaný zprostředkovatelem Petrem Hůrkou. Vyjádření dopravce ČTK shání. 

   

Kolektivní vyjednávání v ČSA trvá od loňského podzimu. V únoru, po vypršení platnosti staré kolektivní smlouvy, vedení společnosti prosadilo razantní snížení platů pilotům i letuškám o desítky procent. Nový návrh má podle Hůrky pilotům i letuškám plat proti této změně zvýšit o několik tisíc korun prostřednictvím zvýšení sazby za odlétané hodiny. 

 

   

Platy některých letušek a pilotů klesly v únoru podle odborů až o 40 procent. Základní hrubý plat letušky podle nového mzdového výměru tak klesl až na 15.000 korun. K tomu je ale podle ČSA ještě nutné započíst několik tisíc korun, které dostávají na dietách a kapesném. Při započtení průměrně odlétaných 61 hodin činí podle ČSA čistý výdělek letušek zhruba 29.000 korun. Výrazně vyšší platy mají piloti, kteří berou v rozmezí od 50.000 do více než 100.000 korun měsíčně. Záleží na odlétaných letech a na tom, zda pilot létá s vrtulovým nebo proudovým letadlem. 

   

Přestože se současný kompromisní návrh kolektivní smlouvy jeví pro odborové organizace posádek letadel jako přijatelný, musí o něm rozhodnout samotní zaměstnanci, řekla ČTK Posová. Zároveň podle ní nemá smysl podmínky kolektivní smlouvy detailně představovat v situaci, kdy není jisté, zda na návrh přistoupí i vedení firmy. V pondělí jej probírala dozorčí rada dopravce, žádné oficiální vyjádření ale zástupci zaměstnanců od firmy nemají. 

   

Na osobě Hůrky coby zprostředkovatele se zástupci zaměstnanců dohodli s vedením Českých aerolinií v únoru. Hůrka je expert na pracovní právo z pražské právnické fakulty. 

   

Pokud se obě strany sporu neshodnou na návrhu zprostředkovatele a nebudou schopny nadále o uzavření smlouvy jednat, existuje ještě možnost obrátit se na rozhodce, který podobu kolektivní smlouvy nařídí. Tato možnost se ale v Česku podle Hůrky využívá jen velice zřídka. Rozhodce si strany mohou po dohodě samy vybrat. Pokud se nedohodnou, určí ho na návrh kterékoli ze smluvních stran ministerstvo práce a sociálních věcí. 

   

ČSA prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun. Stát v dopravci drží necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent). Zbylých 2,26 procenta drží Česká pojišťovna. 

 

Zdroj: ČTK, Foto: Wiki

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka