V Mladé Boleslavi byl dnes uveden do provozu letoun z 30. let

19.06.2015


    Mladá Boleslav 19. června (ČTK) - V leteckém muzeu Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi byl dnes slavnostně uveden do provozu vzácný československý letoun Be-50 BETA MINOR z poloviny 30. let. Po pětadvacetileté práci jej letos dokončil v dílnách Leteckého muzea ve Kbelích pilot a restaurátor letadel Jan Klaban se spolupracovníky. Letoun byl sestaven podle původní dokumentace a dostal poznávací značku OK-EAA, kterou nosil i první vyrobený exemplář z roku 1936.

    Sportovní letadlo bylo sériově vyráběno v továrně na letadla Beneš-Mráz v Chocni. V letech 1936 až 1939 továrna vyprodukovala 43 exemplářů. V březnu 1936 předala choceňská továrna aeroklubům první letouny, které objednalo Ministerstvo veřejných prací. Velmi oblíbené stroje se využívaly k výcviku, letecké turistice i k akrobacii. Letoun vážil 460 kilogramů a byl schopen doletět do vzdálenosti 750 kilometrů. Maximální rychlost stroje byla 195 kilometrů v hodině.

    Poslední, 43. sériově vyrobený Be-50 byl zalétán už v době protektorátu. "Nejtěžší bylo vydržet to a dodělat to. Všechny díly jsou vyrobené. Samozřejmě motor, vrtule a podvozek jsou použité, ale jinak vše se muselo vyrobit znovu," řekl ČTK restaurátor Klaban, který už se v minulosti podílel na sestavení několika letounů. "Každý máme nějaký svůj idol a vzor a tohle bylo éro, které mi padlo do oka a vždycky jsem si říkal, že by bylo dobré kdyby tu bylo, protože se nedochovalo původního nic. Skončilo to během války, zabrali to všechno Němci a používali to jako kurýrní letadla. Pro ně to bylo spotřební zboží," dodal Klaban. Dnešní první oficiální let Bety Minor zezačátku provázela chvilka napětí, když se jej nepodařilo napoprvé nastartovat. Po několika pokusech roztočit vrtuli se to ale nakonec povedlo a letoun bezproblémově vzlétnul.

    Dvoumístné celodřevěné letadlo, které dnes jeho tvůrce v Mladé Boleslavi pokřtil, je 44. kusem tohoto typu. Pro jeho výrobu se muselo vyrobit více než 5500 dřevěných dílů. Použitým materiálem je 'letecký' smrk, částečně borovice, překližky jsou z buku a břízy.

    Letoun zůstane v mladoboleslavském leteckém muzeu. Podle vedoucího muzea Vladimíra Handlíka se v muzeu staví další dvě letadla, hotova by měla být do konce tohoto roku.

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Be-50

Odpovědět

Datum : 12.07.2015 11:20, Vložil : J.Lněnička

Klabanův rozpracovaný stroj z roku 1995 v dílnách kbelského leteckého muzea je možné zahlédnou ve spodní části na titulní straně naší knížky "Létání/Flying". J.L.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka