Německý Friedrichshafen se snaží oživit slávu zeppelinů

13.07.2015

Obrázek vzducholodě nad městem patří mezi hlavní symboly jihoněmeckého Friedrichshafenu. Město u Bodamského jezera bývalo domovem proslulých zeppelinů a nyní se snaží k této tradici vrátit. Z městského letiště startují vzducholodě k vyhlídkovým letům, jejich masové dopravní využití se však očekávat nedá. 

   

V blízkosti Friedrichshafenu hrabě Ferdinand von Zeppelin 2. července 1900 poprvé vyzkoušel řiditelnou vzducholoď LZ 1. Po prvním úspěchu své vzducholodě zdokonaloval a vytvořil průmyslové impérium, jehož klenotem se stala vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin. Vypuštěna byla v roce 1928 a během devíti let hladkého provozu uskutečnila 590 letů, nalétala přes půldruhého milionu kilometrů a přepravila 34.000 cestujících a 78 tun pošty. S výzkumnou expedicí prozkoumala ruské polární končiny a v roce 1929 jako první vzducholoď obletěla zeměkouli. 

 

   

Éru zeppelinů však ukončila tragédie vzducholodi LZ 129 Hindenburg. Luxusní letadlo mělo za sebou několik úspěšných zaoceánských cest, když při přistávání na základně v americkém Lakehurstu v roce 1937 vybuchlo a shořelo. Při nehodě, jejíž příčiny nebyly nikdy spolehlivě objasněny, zemřelo 35 lidí. 

   

Historii vzducholodí připomíná ve Friedrichshafenu muzeum zeppelinů, které umožňuje i nahlédnout na palubu Hindenburgu. Návštěvníci si tak mohou udělat představu, jak vypadala luxusní letecká doprava před druhou světovou válkou: v každé kabině vybavené umyvadlem a šatní skříní byla palanda se dvěma lůžky. Palubní salón nabízel posezení s výhledem na ubíhající krajinu pod vzducholodí, cestující si také mohli na nástěnné mapě světa prostudovat, na jakých linkách zeppeliny létají. 

   

Těm, kterým by replika paluby Hindenburgu nestačila k autentickému zážitku, nabízí Friedrichshafen i možnost vyzkoušet si let vzducholodí na vlastní kůži. Z letiště na okraji města startují každý den nové zeppeliny k vyhlídkovým letům nad Bodamským jezerem a nad Alpami. 

   

Kořeny vize o návratu zeppelinů sahají do roku 1993, kdy se začala připravovat vzducholoď Zeppelin NT - zkratka znamená "nová technologie", která by měla mimo jiné zajistit výrazně větší bezpečnost než historické vzducholodě. Prvním krokem k tomu je, že se plní heliem a nikoli hořlavým vodíkem. 

   

První vzducholoď Zeppelin NT odstartovala k prvnímu letu v roce 1997 a komerčně se začala tato letadla využívat o čtyři roky později. Nové zeppeliny jsou 75 metrů dlouhé, což je srovnatelné s boeingem 747. Dosahují tak zhruba třetinové délky proti legendárnímu Hindenburgu. Plášť vypíná hliníková konstrukce o hmotnosti 1100 kilogramů, na palubě je místo pro 12 osob. 

   

Vzhledem k omezené kapacitě jsou však nové zeppeliny předurčeny především k vyhlídkovým letům. Přispívá k tomu i to, že jejich maximální rychlost je 125 kilometrů za hodinu a jejich dolet 1000 kilometrů. Od masového využívání může cestující odradit i cena - nejkratší vyhlídkové cesty, které trvají půl hodiny a vzducholoď při nich jen zakrouží nad Friedrichshafenem, stojí 210 eur (5700 korun) na osobu. 

 

Zdroj: ČTK, Foto: Wiki

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka