Mathias Rust a jeho přistání s Cessnou 172 na Rudém náměstí v Moskvě

29.08.2015

Nevídané, troufalé, odvážné a nebezpečné. Tak by se dal popsat let Mathiase Rusta. Proslavil se jako pilot, který v květnu roku 1987 přiletěl s Cessnou 172 z Finska do Moskvy a přistál na Rudém náměstí. V roce 1987, kdy se stupňovalo napětí mezi Spojenými státy a Sovětským svazem, se Mathias Rust, osmnáctiletý německý teenager, stal čerstvým držitelem pilotního průkazu. Zatímco nalétával hodiny po západní Evropě, zrodil se v jeho hlavě poněkud bláznivý plán, kterým bylo uskutečnění letu do Moskvy a přistání na Rudém náměstí. „Chtěl jsem letadlem vytvořit imaginární most mezi Východem a Západem“, řekl později v rozhovoru pro BBC. 


13. května 1987 řekl svým rodičům, že poletí s letadlem do Severní Evropy, kde bude dalšími lety získávat praxi potřebnou pro získání licence komerčního pilota, a odstartoval z letiště v Utersenu poblíž Hamburku s Cessnou F172 imatrikulace D-ECJB, jež byla speciálně upravena pro delší lety. Tehdy jeho celkový nálet činil asi 50 hodin. Po návštěvě Islandu s mezipřistáním na Faerských ostrovech pokračoval do Bergenu a odtud dále do Helsinek. 

 

 

Ráno 28. května 1987 dotankoval palivo na mezinárodním letišti Helsinki Malmi. Řízení letového provozu oznámil, že letí do Stockholmu a v 12:21 odstartoval. Po odletu však zamířil směrem na východ. Řízení letového provozu se jej marně snažilo kontaktovat, neb vypnul všechna rádia na palubě. Z dosahu finského radaru zmizel v oblasti Sipoo a pokračoval přes Baltské moře a Estonsko dále na východ. Řídící celou situaci vyhodnotili jako stav nouze a po letadle vyhlásili pátrání, které však nepřineslo žádné výsledky a později bylo ukončeno. 

 

 

Ve 14:29 se objevil na radaru Sovětské protiletadlové obrany. Na letadlo po nějaký čas mířily protiletadlové rakety, k jejich odpálení však naštěstí pro Rusta nebyl vydán rozkaz. Protiletadlová obrana byla uvedena v pohotovost a byly vyslány dva letouny, jež proti Rustově Cessně měly případně zakročit. Ve 14:48 jeden z pilotů zakročujících letadel identifikoval poblíž města Gdov malé bílé sportovní letadlo, podobné Yaku 12. Útok na letadlo mu však nebyl povolen. Oba stíhací letouny Cessnu brzy ztratily z dohledu a vrátily se na základnu. Později byly za Rustem opět vyslány dva bojové letouny, které krátce letěly v jeho blízkosti, ale poté se rovněž vrátily na základnu.

 

Nadále však byl sledován protivzdušnou obranou, v sektoru města Pskov byl mylně pokládán za místní výcvikový let. Jeho štěstí pokračovalo, když za ním byly vyslány další dva stíhací letouny, jež se však kvůli meteorologickým podmínkám musely vrátit. V oblasti Toržoku byl tamními řídícími kvůli nízké rychlosti letu mylně považován za záchranářský vrtulník, díky čemuž mohl pokračovat dále na Moskvu. Nad tou se objevil po 18. hodině. Původně zamýšlel přistát na Kremlu, ale za letu se rozhodl změnit svůj plán a přistát na Rudém náměstí. Nad tím uskutečnil nízký průlet, ale přistání mu znemožnilo velké množství chodců. Proto se rozhodl pro přistání na Velkém Moskvoretském mostě v blízkosti chrámu Vasila Blaženého, kde skutečně přistál a v 18:43 vypnul motor. Na náměstí byl uvítán náhodnými kolemjdoucími a o dvě hodiny později byl zatčen. 

 

Proces s Rustem začal 2. září 1987. Nakonec byl odsouzen ke čtyřem letům v pracovním táboře za porušení leteckých zákonů, nelegální překročení sovětských hranic a za výtržnictví. Tam však nikdy nenastoupil a místo toho byl držen ve vyšetřovací cele věznice Lefortovo v Moskvě. O dva měsíce později podepsal Ronald Regan a Michail Gorbačov Dohodu o nukleárních zbraních středního doletu. Záhy po této události byl Rust propuštěn na svobodu a navrácen do Německa jako dobrosrdečné gesto Sovětského svazu vůči Západu. Do Německa se vrátil 3. Srpna 1988 za značné pozornosti médií. 

 

Rustova Cessna se rovněž vrátila do Německa, později byla prodána do Japonska, v roce 2008 se ale vrátila zpět do Německa a nyní je vystavena v technickém muzeu v Berlíně.

 

Dokument o Rustově cestě najdete zde:

 

Zdroj: Instruktor letecké školy Flying Academy Jan Kodad, Wiki

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka