Islandské nebe budou čeští stíhači hlídat na podzim bez Maďarska

11.04.2016

Vzdušný prostor na Islandu budou čeští stíhači hlídat na podzim sami. O spolupráci při takovém nasazení mají do budoucna ale zájem i Maďaři, řekl Petr Tománek, náčelník Odboru bojové přípravy velitelství vzdušných sil armády. Maďarsko projevilo zájem již o letošní misi, nakonec se jí ale nezúčastní. Na nebi nad Islandem budou čeští piloti nadzvukových gripenů hlídkovat v říjnu, na Island opět jako v minulosti odletí pětice strojů.


Čtyři budou využívány k akci, pátý bude záložní. "Na pracovní úrovni jsme jednali výhledově o možné spolupráci při plnění takovýchto úkolů s maďarskými vzdušnými silami a ti vyslovili zájem se na obdobné misi do budoucna spolu s námi podílet," řekl Tománek. V úvahu by tak připadala společná mise nad Islandem i nad Pobaltím. Společné nasazení stíhačů podle Tománka je možné i s dalšími státy visegrádské čtyřky, tedy s Polskem a Slovenskem. "Je to otázka snížení nákladů, sdílení nákladů. Vidím v tom jenom benefity," poznamenal. Případná společná mise je ale podle něj otázkou budoucnosti. Na léta 2017 a 2018 jsou totiž již hlídání islandského a pobaltského nebe rozděleno mezi další státy. Češi si zatím zamluvili termín v roce 2019.

 

 

Kromě spolupráce při misích středoevropské země uvažují i o vytvoření společného leteckého výcvikového centra. K myšlence se zatím přihlásily Česko, Slovensko, Chorvatsko a Maďarsko, USA se ke spolku přidalo jako pozorovatel. "Je to otevřený projekt, mohou přistoupit i další země," řekl Tománek. Principem spolupráce by mělo být sdílení schopností, které jednotlivé země mají. Zatímco Česko nabízí pardubické výcvikové centrum a modernizovaný letoun L-39C, Chorvati by mohli poskytnout výcvik na turbovrtulových letounech a Slováci střelnici v Malackách. Maďaři by pak mohli přispět instruktory, kteří mají zkušenosti s výcvikem v Kanadě, kde se nyní školí maďarští piloti.

 

Výsledkem by měl být kvalitní a relativně levný výcvik. "Chceme pro naše piloty dostat co nejlepší výcvik, ale za rozumné peníze. Mohli bychom posílat piloty do USA nebo Itálie, ale výcvik byl by nesmírně drahý a ztratili bychom naši národní schopnost výcviku," poznamenal Tománek. Čeští piloti jsou podle něj zkušení, problémem je jejich nízký počet. Armáda ročně na brněnské univerzitě obrany vybírá dva až tři, které dále cvičí pro nadzvukové letectvo. Výcvik pro malý počet pilotů je tak poměrně drahý. "Chceme pozvat ostatní státy - létejte s námi, budeme sdílet schopnosti, budeme tam dávat naše nejlepší know how a pojďme to podpořit tak, abychom měli opravdu kvalitní výcvik, který splňuje požadavky na budoucí piloty gripenů a dalších letounů - ale za rozumné peníze," řekl Tománek.

 

Mezinárodní škola by mohla vzniknout od roku 2019. České letectvo se zároveň kromě vysokých nákladů na výcvik potýká s jeho délkou. Když se piloti dostávají do kokpitů gripenů, je jim již přes 30 let. "Jak jsme strašně malé letectvo, tak máme omezenou možnost cvičit piloty na gripenech. Ty hodiny jsou neskutečně drahé," poznamenal Tománek. Piloti proto byli v maximálně možné míře cvičeni na bitevnících L-159, až poté mohli usednout do gripenů.

 

Zdroj: ČTK, Foto: Wiki

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka