Polikarpov Po-2: Veterán z M. Boleslavi (LKMB)

22.07.2016

Původně zkonstruován jako cvičný, využíván jako víceúčelový (cvičný, spojovací, průzkumný,  noční bombardovací, sanitní, zemědělský, námořní, …) v armádě i civilním letectvu.

Polikarpov Po-2 dvojplošník jednoduché konstrukce, provozně odolný, opravy v polních podmínkách. Pohání ho pětiválcový hvězdicový motor Švecov M-11 o původním výkonu 100 k (74 kW), v dalších verzích 115 k (85 kW).

Prototyp sestrojen konstrukční kanceláří Polikarpov v roce 1927, sériová výroba začala v roce 1929. Původní označení bylo U-2, v kódu NATO Mule, přezdívky: Sověti Kukuruznik, Němci Nähmaschine = šicí stroj. Po-2 se stal legendou sovětského letectva. Některé prameny uvádějí až 40 tisíc vyrobených strojů, jiné o 33 tisících, což Po-2 řadí mezi nejvíce vyrobených kusů jednoho typu letadla na světě. Výroba byla ukončena až roku 1953. Sloužil ve válce také 1. čs. armádním sboru, po válce v aeroklubech.

Slavná je epizoda z Velké vlastenecké války, kdy Po-2-ky sloužily v 46. gardového bombardovacího pluku, který měl jako piloty ženy. Tichý motor umožňoval se v noci se přiblížit k cíli a svrhnout na něj bomby. Němci dali těmto ženám přezdívku "Noční čarodějnice" (Nachthexen). Epizoda byla také filmově zpracována.

Po-2 (rok výroby 1937, sériové číslo 0076, imatrikulace S5-MAY) na fotografiích z pardubického letiště je stroj, který byl v roce 2014 získán ze Slovinska a také přeletěl vlastní silou Alpy do nového domova - letiště Mladá Boleslav (LKMB) a Letecké Muzeum Metoděje Vlacha.

Technické údaje:
víceúčelový dvouplošník
Osádka: 2 osoby
Pohon: hvězdicový vzduchem chlazený motor Švecov M-11 o výkonu 100 k (74 kW),
M-11D o výkonu 115 k (85 kW), M-11K o výkonu 115 k (85 kW)
Rozpětí: 11,40 m
Délka: 8,17 m
Výška: 3,50 m
Nosná plocha: 33,15 m²
Hmotnost: 700 kg
Vzletová hmotnost: max. 1 400 kg
Maximální rychlost: 150 km/h
Dolet: 500 km
Dostup: 4 000 m
Výzbroj: 1 nebo 2 ŠKAS ráže 7,62 mm + 1× kulomet ráže 7,62 mm ovládaný pozorovatelem
Nosnost: Pumy do váhy 250 kg nebo až 6 raketových střel RS-82

Jiří Lukeš
Zdroj: Wikipedie, Letecké Muzeum Metoděje Vlacha
Fotografie: autor Jiří Lukeš

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka