Bell AH-1S: Cobra z Hradce Králové (LKHK)

24.07.2016

AH-1S Cobra je americký dvoumístný jednomotorový bitevní vrtulník určený k přímé podpoře pozemních jednotek a k ničení živé síly a bojové techniky nepřítele. 

Více jak 50 let uplynulo od vzletu prototypu první Cobry (3. 9. 1965), koncept bitevního vrtulníku „Iroquois Warrior“ existoval u firmy Bell ještě o 3 roky dříve. Válka ve Vietnamu posílila potřebu bitevního vrtulníku a urychlila vývoj. V dubnu 1966 vyhrál Bell armádní soutěž o bitevní vrtulník (AAFSS, Advanced Aerial Fire Support System) před firmami Lockheed, Boeing, Sikorsky a Piasecki.

Bellův Model 209 byl vyvinut s použitím motoru, převodovky a rotoru systému Bell UH-1C  „Iroquois“ známý pod přezdívkou „Huey“. Proto první přezdívka Cobry zněla jako „Huey Cobra“ (AH-1G).

První Cobry (AH-1G) byly dodány americké armádě v červnu 1967. Zúčastnily se války ve Vietnamu jako prostředky palebné podpory pozemních jednotek, doprovody transportních vrtulníků, jako vzdušné dělostřelectvo (rakety Hydra 70 mm) nebo ve spolupráci s průzkumným OH-6 ničení nepřátelských postavení. Ve Vietnamu počty AH-1 Cobra přesáhly 1 000 ks (v letech 1967-73) a přes 300 jich bylo ztraceno v boji nebo haváriích.



Jednomotorové AH-1 Cobra verze: 
AH-1G HueyCobra, TH-1G HueyCobra, AH-1Q HueyCobra, AH-1S, AH-1P, AH-1E, AH-1F. 

Americké námořnictvo (USMC) používalo AH-1G v malých počtech a „čekalo“ na požadovanou dvoumotorovou a navalizovanou verzi AH-1J.

Další vývoj AH-1 Cobra se ubíral cestou 2-motorové verze („Super Cobra“) a permanentní vývoj a modernizace pro podporu zbraňových systémů až k současné verzi AH-1Z „Viper“ (přezdívka „Zulu Cobra“, čtyřlistý rotor), to je však jiná kapitola. Největším uživatelem Cobry je v současnosti americká námořní pěchota (USMC), US Army používá dražší AH-64 Apache. 

Na fotografiích z hradeckého letiště (LKHK) je demilitarizovaná AH-1S Cobra (Bell 209, S/N 24072, vojenské 77-22734, přetypování na TAH-1P, imatrikulace N2734D). Americká armáda (US Army) ji převzala od výrobce k 1. lednu 1977.  V roce 2011 ji získal od společnosti Nothwest Helicopter pan Jiří Podolský pro svoji firmu Heli Czech s.r.o. Domovským letištěm Cobry je letiště v Hradci Králové. 

Specifikace: AH-1S (po modernizaci Step1)


Obecná charakteristika:

Posádka: 2: jeden pilot, jeden kopilot / střelec
Délka: 16,1 m
Průměr rotoru: 13,6 m

Výška: 4,12 m

Hmotnost: 2993 kg
Max. vzletová hmotnost: 4,500 kg

Pohonná jednotka: 1 × Lycoming T53-L-703, 1800 SHP (1300 kW)
Rotor systém: 2 listy na hlavním rotoru, 2 listy ocasní rotor

Délka trupu: 13,6 m

Rozpětí pomocných křídel: 3,15 m

Výkony:

Maximální nepřekročitelná rychlost: 352 km / h

Maximální rychlost: 277 km / h

Dolet: 597 km

Dostup: 3720 m

Rychlost stoupání: 8,2 m / s


Výzbroj:

šestihlavňový rotační kulomet M134 Minigun ráže 7,62 ve věžičce, 3 000 nábojů

granátomet M129 ráže 40 mm, ve věžičce, 300 nábojů
rakety Hydra 70 mm - 7 raket v M260 nebo 19 raket v M261
protitankové řízené střely TOW, 4 nebo 8 střel 

Autor: Jiří Lukeš
Zdroj:  Wikipedie, L+K č.10/2012
Fotografie: autor Jiří Lukeš

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka