MiG-15 UTI: Patnáctka z Hradce Králové (LKHK)

01.08.2016

MiG-15 UTI (v kódu NATO "Midget") je dvoumístná cvičná verze proudového stíhacího letounu 1. generace Mikojan-Gurjevič MiG-15 (v kódu NATO "Fagot"). MiG-15 byl jedním z prvních úspěšných proudových letounů s šípovitými křídly. Své kvality předvedl především v leteckých bitvách nad Koreou, kde se mu vyrovnal pouze typ North American F-86 Sabre. 

Obdobnou koncepci měl výkonnější typ MiG-17, který jej postupně nahradil. MiG-15 byl jedním z nejrozšířenějších proudových letounů na světě. V SSSR bylo vyrobeno přes 12 tisíc těchto letadel, licenční výroba v dalších státech (včetně českého Aero Vodochody) zvýšila počet až na cca 18 tisíc strojů.

Licenční výroba MiGu-15 v Československu (čs. označení S-102) začala v novém závodě ve Vodochodech v dubnu 1953 a v roce 1954 výroba zdokonalené verze MiG-15bis (čs. označení S-103) a dvojsedadlové cvičné verze MiG-15 UTI (čs. označení CS-102).  Do ledna 1961 bylo vyrobeno 2013 strojů MiG-15 UTI, 154 odebralo československé letectvo, a další byly vyvezeny do Sovětského svazu, Polska, Rumunska, Bulharska, Maďarska, Egypta, Německé demokratické republiky, Sýrie, Čínské lidové republiky a Indonésie.

Protože kancelář Mikojan-Gurevič  nikdy nestavěla cvičné verze pro pozdější MiGy-17 a MiGy-19, tak  zůstal MiG-15 UTI jediným cvičným proudovým letadlem Varšavské smlouvy až do 70. let 20. století, kdy byl téměř zcela nahrazen československým cvičným proudovým letadlem Aero L-29 Delfín a Aero L-39 Albatros. Pouze v Polsku létaly MiG-15 UTI (SBLim-2) až do roku 1993.

Osudným se stal MiG-15 UTI prvnímu kosmonautu Juriji Gagarinovi, v březnu 1968 se zabil na tomto typu za dosud nevyjasněných okolností (poslední vysvětlení je úplav za rychle letícím Su-15 v těsné blízkosti).

Po pádu železné opony se vyřazené polské MiG-15 UTI dostaly do velké Británie, Austrálie a do Spojených států amerických.  V USA je MiG-15 populární „warbird“, který na Airshows slouží jako „protivník“ vs. F-86 Sabre v simulovaných soubojích jako v aleji MiGů na řece Yalu v Severní Koreji v roce 1953. V Evropě jsou podle všech dostupných informací letuschopné pouze 2 MiGy-15: hradecký MiG-15 UTI, polský SBLim-2 (MiG-15 UTI, Slawomír Hetman a Polskie Orly). Angličané rezignovali na letuschopnost jejich MiGu-15 UTI (již v roce 2000) a maďarský SBLim-2 (MiG-15 UTI) po renovaci neopravitelně havaroval (červenec 2011).

Polský SBLim-2 (MiG-15 UTI) a Slawomír Hetman

Podle amerického serveru WarbirdAlley.com je na světě 15+ letuschopných MiG-15.

Na fotografiích z hradeckého letiště (LKHK) je MiG-15 UTI  (výrobní číslo 242266), který byl vyroben ve Středočeských strojírnách (Aero) v roce 1955 a byl v červnu 1955 předán polskému letectvu. Tento stroj byl získán společností Czech Flying Legends (pan Josef Miřácký a pilot Roman Svoboda) od soukromého sběratele v USA. Po uvedení do letuschopného stavu byl znovu zalétán polským zalétacím pilotem Slawomírem Hetmanem v prosinci 2014.

V současnosti má hradecká „patnáctka“ marking připomínající MiG-15 UTI evidenčního čísla 2514 z 30. stíhacího bombardovacího leteckého pluku (30. sbolp, 1958-1985) z Hradce Králové.

MiG-15bis

Hlavní technické údaje:

 

Výkony:

 

Výzbroj:

 

MIG-15 UTI

je cvičnou dvoumístnou variantou proudového stíhacího letounu MiG-15. Jde o samonosný celokovový středoplošník s šípovým křídlem i ocasními plochami, poháněný proudovým motorem RD-45 F (M-05) o maximálním tahu 22,2 kN a vyzbrojený jedním kulometem Afanasjev A-12,7, ráže 12,7 mm.

Jiří Lukeš
Zdroj: vhu.cz, WarbirdAlley.com, L+K č.11/2015, Wikipedie
Fotografie: autor Jiří Lukeš

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

UTI MiG-15

Odpovědět

Datum : 07.09.2016 12:24, Vložil : Ota

Ten, který létal v Anglii je stroj vyrobený v Polsku, později rekonstruovaný v USA a od roku 2015 provozován NORWEGIAN AIR FORCE HISTORICAL SQUADRON se značkou N104CJ. První polský SP-YNZ zatím zjevně nelétá od roku 2013. Podle jedné zprávy byl prodán do německého muzea, podle druhé do USA a podle třetí Fundacja Polskie Orly už vlastně nefunguje a stroj je mimo provoz stále v Polsku.

UTI MiG-15

Odpovědět

Datum : 07.09.2016 12:23, Vložil : Ota

Ten, který létal v Anglii je stroj vyrobený v Polsku, později rekonstruovaný v USA a od roku 2015 provozován NORWEGIAN AIR FORCE HISTORICAL SQUADRON se značkou N104CJ. První polský SP-YNZ zatím zjevně nelétá od roku 2013. Podle jedné zprávy byl prodán do německého muzea, podle druhé do USA a podle třetí Fundacja Polskie Orly už vlastně nefunguje a stroj je mimo provoz stále v Polsku.

test backfeed

Odpovědět

Datum : 01.08.2016 21:40, Vložil : Jiri Lukes

*********test ********

MiG-15UTI

Odpovědět

Datum : 01.08.2016 17:50, Vložil : chocholouš

Jen pro doplnění, v Anglii UTI lítá, mám staženo foto z loňského roku a polské UTI, včetně toho našeho, byly v rámci revizí poněkud přestavěny. Byla použita zadní část trupu z MiG-15bis, proto má také větší brzdící štítky a dostaly také motor VK-1A o tahu 26,478 kN. Ten náš má stažený výkon kvůli zvýšení životnosti.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka