Tu-104: Před 60 léty začala v Československu proudová éra v osobní dopravě

14.09.2016

Sovětský proudový dopravní letoun Tupolev Tu-104 sice nebyl první dopravní proudový letoun, tím byl britský De Havilland Comet v roce 1952. Po zahájení provozu Comet-u došlo k řadě katastrof, které zapříčinily konstrukční závady a musel být v roce 1954 stažen z provozu. Následovaly kanadský Avro Jetliner a francouzský Sud Aviation Caravelle. Tu-104 tak byl čtvrtým na světě a druhým v pravidelné letecké dopravě a letech 1956-58 jediným proudovým letounem v osobní dopravě na světě.

Tupolev Tu-104 byl sovětský dvoumotorový proudový dopravní letoun pro střední tratě. Tupolevova kancelář vyhrála konkurz na proudový dopravní letoun vypsaný ministerstvem civilního letectví SSSR. Konstrukční kancelář Tupoleva měla konstrukční práce usnadněny, protože využila důležité části již vyráběného strategického bombardéru Tu-16. Použili šípové křídlo, motory, motorové gondoly, podvozek a šípové ocasní plochy. Prototyp vzlétl 17. 6. 1955.


Tu-104A, OK-LDC, Československých aerolinií (ČSA)

Tu-104 byl provozován nejprve na vnitrostátních linkách SSSR, pro které neměly radiovou a radionavigační výstroj slučitelnou s požadavky provozu na tratích letových provozních služeb, zejména v západní Evropě. Proto ČSA (Československé aerolinie) instalovaly do svých letounů americkou radiokomunikační a radionavigační výstroj. Rovněž provedly úpravu interiéru přetlakové kabiny.

Provozovatelem Tu-104 byl především Aeroflot od září 1956 a ČSA od prosince 1957. Tu-104ky sloužily v ČSA do 1973.

U ČSA sloužilo 6 letounů Tu-104: OK-LDA, OK-LDB, OK-LDC, OK-NDD, OK-MDE, OK-NDF.


Tu-104A, OK-LDA jako exponát VHÚ LM Kbely.

Bylo vyrobeno 200 letounů Tu-104 do roku 1960. Přepravily 100mil. cestujících na 600tis. letech.

Technické údaje Tu-104A:

Rozpětí: 34,5 m
Délka: 38,8 m
Výška: 11,9 m
Plocha křídel: 170 m2
Šíp střední části křídel: 37 stupňů
Hmotnost prázdného letounu: 41 300 kg
Maximální vzletová hmotnost: 75 500 kg
Cestujících: 81
Cestovní rychlost: 800-900 km/h
Maximální rychlost: 995 km/h
Cestovní výška: 10-12 km
Maximální dolet: 4 350 km
Tah motoru RD-3M-500: 93,4 kN

Jiří Lukeš
Zdroj: wikipedie
Fotografie: 1x wikipedie, 1x Jiří Lukeš

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka