Stíhací letoun: Eurofighter Typhoon

26.09.2016

Eurofighter Typhoon je dvoumotorový víceúčelový letoun s delta křídlem a kachními plochami, navržený a postavený konsorciem společností Alenia Aeronautica, BAE Systems a EADS, pracující jako holding Eurofighter GmbH (založen v roce 1986). Projekt je řízen NATO Eurofighter and Tornado Management Agency, která je hlavním zákazníkem.


Eurofighter Typhoon 30+68 německé Luftwaffe, která předvádí tento letoun na airshow ILA 2016, Berlín. Letoun je ve výročním markingu 60ti let Luftwaffe včetně emblému na směrovce a letopočtu na křídlech.

V roce 1993 započal vývoj "evropského stíhače" (program FEFA) do kterého se zapojily: Itálie, Německo, Francie, Spojené království a Španělsko. Francie v roce 1995 opouští konsorcium a pracuje na vlastním projektu Dassault Rafale.

Rozdělení komponentů mezi zeměmi je: Levé křídlo - firma Aeritalia (Itálie), Pravé křídlo - firma Construcciones Aeronautica SA (Španělsko), Přední a zadní část trupu - firma British Aerospace (UK), Centrální část trupu - firma DASA (Německo).


Eurofighter Typhoon 30+68 německé Luftwaffe na ranveji letiště Berlin ExpoCenter Airport (Berlín-Schönefeld).

Letoun byl navžen s delta křídlem a kachními plochami. Drak je materiálově složen z 82% kompozitů, 15% kovy, jiné materiály 3%. Radarový odraz je minimální i když není "stealth". V kabině 3 multifunkční dispeje (MHDD) a průhledový displej (HUD). Ovládací prvky na řídící a plynové páce, tzv. HOTAS. V bojovém nasazení se využívá přilba (HMSS) Striker firmy BEA Systems. Eurofighter Typhoon je vybaven klasickým dopplerovským radarem Captor-M, je nahrazován radarem s elektronickým vychylováním paprsku (AESA) Captor-E.


Eurofighter Typhoon 31+35 německé Luftwaffe na výstavní ploše airshow ILA 2016, Berlín. V sousedství je dopravní letoun Airbus A-350.

Prototyp vzlétl v březnu 1994 a letoun byl zařazen do operační služby v srpnu 2003.

Bojový křest si odbyly britské a italské Typhoony v roce 2011 v Lybii kde se podílely na dodržování bezletové zóny. V témže roce britské Typhoony zaútočily na pozice Kadáfího jednotek chytrými bombami.

Do září 2015 bylo vyrobeno 444 kusů. Cena za jeden letoun 90 miliónů €.


Jeden ze dvou dvouproudových motorů Eurojet EJ200 s tahem 60 kN a s přídavným spalováním 89 kN. Typhoon tak může být "poháněn" tahem obou motorů dosahující až 180 kN (18t).

Uživatelé:

1/ členské země NATO:

Germany
German Air Force – 125 dodáno
Tactical Air Force Wing 73, Tactical Air Force Wing 74,Tactical Air Force Wing 31

Italy
Italian Air Force – 82 dodáno
4 Stormo, 36 Stormo, 37 Stormo

Spain
Spanish Air Force – 61 dodáno
Ala 11, Seville-Morón Air Base, Ala 14, Albacete-Los Llanos Air Base

United Kingdom
Royal Air Force – 137 dodáno
RAF Coningsby, Lincolnshire, England.
No. 3 Squadron RAF,  No. 11 Squadron RAF, No. 29 Squadron RAF, No. 41 Squadron RAF      
RAF Lossiemouth, Moray, Scotland.
No. 1 Squadron RAF, No. 2 Squadron RAF, No. 6 Squadron RAF                     
RAF Mount Pleasant, East Falkland, Falkland Islands
No. 1435 Flight RAF   
No. 17 Squadron RAF, OCU Tactical pilot training and evaluation

2/ Ostatní země
Rakousko 15, Saudská Arábie 60, Omán a Kuvait objednávky.


Eurofighter Typhoon má 13 externích zbraňových závěsů (pod křídly 4+4,  4 po stranách motorových šachet, 1 centrální pod trupem).


Eurofighter Typhoon

Technické údaje:
Posádka: 1
Délka: 15,96 m
Rozpětí: 10,95 m
Výška: 5,28 m
Nosná plocha: 51,2 m2
Hmotnost (prázdný): 11 150 kg
Vzletová hmotnost: 16 000 kg
Maximální vzletová hmotnost: 23 500 kg
Pohonná jednotka:
2× dvouproudový motor Eurojet EJ200 s přídavným spalováním
Suchý tah: 60 kN
Tah s forsáží: 89 kN

Výkony:
Maximální rychlost: 2 495 km/h
Dolet: 2 900 km
Přeletový dolet: 3 790 km
Dostup: 19 810 m
Stoupavost: 315 m/s
Plošné zatížení: 312 kg/m2
Tah/hmotnost: 1,15

Výzbroj:
1 revolverový kanon Mauser BK-27 ráže 27 mm se zásobou 150 ks munice
13 externích zbraňových závěsů
(4 pod křídly, 4 po stranách motorových šachet a 1 centrální pod trupem)

Střely vzduch-vzduch:
AIM-9 Sidewinder
AIM-132 ASRAAM
IRIS-T
AIM-120B AMRAAM
MBDA Meteor (v budoucnu)

Střely vzduch-země:
AGM-65 Maverick (v budoucnu)
AGM-88 HARM (v budoucnu)
Storm Shadow (v budoucnu)
Brimstone (v budoucnu)
Taurus KEPD 350 (Luftwaffe)
    
Bomby:
Paveway IV 500 lb (laser/INS/GPS)
Paveway II/III/Enhanced Paveway
JDAM (INS/GPS)
železné gravitační pumy série MK.80
HOPE/HOSBO

Přídavné nádrže
Zaměřovací a naváděcí kontejner LITENING III

Jiří Lukeš
Zdroj: www.eurofighter.com, Wikipedie
Fotografie: Jiří Lukeš, 1x eurofighter.com

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka