Průkopníci letectví: V Čechách byl první aviatik Ing. Jan Kašpar ...

28.09.2016

Ing. Jan Kašpar (1883-1927, JK) byl náš první aviatik, který v roce 1911 vykonal dva na svoji dobu dálkové lety: 13. května 1911 let z Pardubic do Prahy, 6. prosince 1911 přelet s pasažérem z Mělníka do Prahy.


Historické snímky: Dobový letový snímek Bleriotu XI a Ing. Jana Kašpara.


Dobový plakát: Plakát z roku 1910 zve na "leteckou produkci" JK dne 19. června 1910 na vojenském cvičišti v Pardubicích.


Národní technické muzem (NTM.cz): V NTM je uložen originál letounu "Kašpar JK systém Blériot" se kterým Ing. Kašpar vykonal oba své "dálkové" lety v roce 1911.
Základní technické údaje letounu Kašpar JK systém Blériot XI: Jednosedadlový jednomotorový jednoplošník s klasickými ocasními plochami, motor kapalinou chlazený čtyřválec Austro Daimler o výkonu 70 k, rozpětí křídel 928 cm, délka 834 cm, hmotnost 325 kg, rychlost 100 km/h.


Blériot XI: Letový snímek Blériotu XI (Thulin A licence-built Blériot XI, r. v. 1918) pilotovaného Mikaelem Carlsonem na Aviatické pouti 2010 (AP2010). Mikael Carlson zopakoval let JK po 95 letech dne 4. června 2006 letem z Pardubic do pražské Chuchle. Zajímavostí je, že byl "pomalejší" než JK v roce 1911. Mikael Carlson je v "civilu" kapitán dopravního Boeingu 737.


Blériot XI a JAS-39D Gripen: Setkání letadel s rozdílem roku výroby více než 90 let (!). Obě létají.


Replika Bleriotu XI: Na snímku je replika Blériotu XI z majetku Létajícího cirkusu Martina Kindernaye (Kindernay's Flying Circus) na kunětickém letišti pod Kunětickou horou. Pilot historických letadel Petr Mára se pokoušel po 100 letech zopakovat let JK do Prahy, 13. května 2011, ale počasí bylo neletové pro "křehkou" repliku (vítr). Úspěšný pokus o přelet do Prahy Petr Mára uskutečnil 5.11.2011 v čase srovnatelném s časem JK z roku 1911.


Letecké muzeum Ing. Jana Kašpara: Je v nejstarší odbavovací budově pardubického letiště (EBA, a.s.). Muzeum provozuje: AEROPARK Pardubice – občanské sdružení, letiště Pardubice, IČO: 270 35 433. Magnetem pro návštěvu muzea JK jsou repliky z Létajícího cirkusu Martina Kindernaye (Kindernay's Flying Circus), především replika Blériot XI a Wright Flyer. Bohužel v současnosti je muzeum ZAVŘENO, bez udání důvodu a podle aktuálního stavu již delší dobu, obě repliky jsou uvnitř. Jedním z důvodů mohou to být stavební práce konané v bezprostřední blízkosti.


Nový terminál pardubického letiště (LKPD / PED): Náhled na budoucí terminál pardubického letiště. Na vizualizaci je zřetelně na čele budovy "Jan Kašpar PARDUBICE AIRPORT". Stavební práce již započaly a termín dokončení letištního terminálu Jan Kašpar je již září 2017.


Pomník a hrobka: Pomník JK byl přestěhován z ulice Teplého na náměstí Dukelských hrdinů na sídlišti Dukla. Hrobka byla péčí města, praneteře Jana Kašpara Evy Perrové a Společnosti Jana Kašpara (SJK, spolecnostjanakaspara.cz) nově zrestaurována v roce 2013. Dalším projektem SJK je sbírka s názvem "Dar na sochu Ing. Jana Kašpara", kterou vyzvala pardubickou veřejnost, aby se podílela na bronzové soše JK, která má stát v místech bývalého hotelu Veselka, kde JK pobýval. Akademický sochař František Bálek zatím vytvořil sochu JK v hliněné mírně nadživotní velikosti. SJK se snaží, aby bronzová socha JK byla dokončena do března 2017, kdy je 90ti leté vyročí úmrtí JK.

Jiří Lukeš
Zdroj: www.ntm.cz
Fotografie: 3x ntm.cz (historické), 1x Statutární město Pardubice (terminál), 6x Jiří Lukeš (soudobé)

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka