Piper PA-18-150 Super Cub: Bush letadlo z Chotěboře (LKCT)

06.10.2016

Silueta legendárního Piper-u Cub je nezaměnitelná. Civilních Piper-ů J-3 Cub ("mládě") a vojenských L-4 "Grasshoper" (koník, kobylka luční) se vyrobilo v USA v letech 1937-1947 přes 20 tisíc. Civilní Cub-y se vyráběly v oblíbené žluté ("Cub Yellow"), vojenské v olivové zeleni (olive-drab green). Ale co ty obrovské "balónové" pneumatiky ? Je to tzv. "bush" letadlo na "bush" létání, volně přeloženo letadlo na "létání do divočiny" s neupravenými přistávacími plochami. Také letadlo s plováky na přistávání na vodě nebo letadlo s lyžemi na přistávání na sněhu v Severní a Západní Kanadě, Aljašce a v Australském Outback-u.


Lehký hornoplošník s tandémovým uspořádáním kabiny (pilot a pasažér za sebou, nebo žák a instruktor nebo pilot a pozorovatel/radista). Konstruktérem byl C. G. Taylor a Walter Jamouneau, výrobce Piper Aircraft + další licenční výrobci. Prototyp vzlétl 1938 a výroba běžela 1938-1947, vyrobeno 19 888 ks v USA a 150 v Canadě.

Původně byl stavěn jako školní, posléze univerzální zvláště v armádě za WWII. Za války sloužil Cub "Grasshoper" především jako průzkumný, spojovací, pozorovací, řídící dělostřeleckou palbu, zdravotnický. Všichni určitě viděli "Bitvu v Ardenách" (1965), kdy plukovnik Kiley (Henry Fonda) hledá zamaskované německé tanky Tiger v ardenském lese z L-4 v totálně neletovém počasí (mlha).


Jako cvičný odvedl velkou práci v programu CPTP (Civilian Pilot Training Program) kde J-3 Cub jako primární školní letoun od 1939 vycvičil v tomto programu 75% nových pilotů (CPTP >400tis.).

Po válce tato ikona amerického letectví byla piloty milována a tisíce L-4 Grasshopers bylo registrováno jako civilní J-3. Na konci 40tých let byla J-3  nahrazena nejprve Piper PA-11 Cub Special (1500 ks).

Z typu PA-11 byl vyvinut typ PA-18 Super Cub. Poprvé vzlétl 1949 a vyráběl se 1949-1983, 1988-1994. Bylo vyrobeno 15 000 ks. Jeho určení bylo lehký univerzální letoun, "bush" letoun, vlek větroňů a reklam.


"Pravý" Super Cub má klapky, dvě nádrže paliva a motor O-235 Lycoming s 115 ks. Diky klapkám Super Cub si ponechává schopnost velmi krátké dráhy pro start (asi 120 m) a přistání (asi 100 m). S výkonným O-320 Lycoming 160 ks je schopen Super Cub startovat z 61 m dráhy (200 feet). Konstrukce letounu byla přizpůsobena požadavkům "bush" komunity včetně "bush wheels" (kol do divočiny) s nízkým tlakem, balónovou konstrukcí pro absorbování nárazů na neupravených plochách.

Vojenské verze PA-18 Super Cub (L-18C, L-21 A,B, TL-21) slouží v řadě armád a letectev: Rakousko, Belgie, Německo, Itálie, Izrael, Švédsko, Švýcarsko a další.

V roce 2012 oslavila legenda Piper Cub amerického letectví 75 let na AirVenture 2012.


Na snímcích z toho článku (z airshow u příležitosti ME v akrobacii 2016 v Moravské Třebové) je Piper PA-18-150 Super Cub, s/n 18-7809-167, rok výroby 1978, imatrikulace OK-CHT, provozovatel pan Jan Adamec z Aeroklubu Chotěboř.


Piper PA-18-150 Super Cub

Specifikace:

Charakteristika:
Posádka: pilot + pasažér
Délka: 6.88 m
Rozpětí křídel: 10.73 m
Výška: 2.02 m
Plocha křídel:16.58 m²
Prázdná hmotnost: 422 kg
Startovací hmotnost: 794 kg
Motor: 1× Lycoming O-320, vzduchem chlazený plochý 4válec, 112 kW (150 hp)

Výkony:
Maximální rychlost: 208 km/h
Cestovní rychlost: 185 km/h
Minimální rychlost: 69 km/h s klapkami
Dolet: 735 km
Dostup: 5,595 m

Jiří Lukeš
Zdroj: wikipedia.org
Fotografie: autor Jiří Lukeš

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka