Aero C-104S: CéStoČtyřka z Moravské Třebové (LKMK)

10.10.2016

Legendární cvičný akrobatický dvoumístný dvouplošník vycházející z německé konstrukce Bücker Bü 131 Jungmann. Byl ikonou poválečného československého aeroklubového létání. Létal ještě v šedesátých letech, byl nahrazován novou řadou Zlín Z-26 Trenér. Byl posledním vyráběným dvouplošníkem v Československu.


Letový záběr Aera C-104S, OK-RXE, pilotovaného Michalem Bajzíkem (syn reprezentačního trenéra) z LKMK.

Bücker Bü 131 Jungmann byl navržen konstruktérem švédského původu ing. Anders J. Andersononem. První let prototypu duben 1934, byla zahájena sériová výroba. Jungmann byl zdařilý typ, stal se cvičným letounem Luftwaffe. Jeho licenci koupilo: Československo, Maďarsko, Japonsko, vývoz do mnoha zemí: Itálie, Jugoslávie, Litva a další.

Po skončení druhé světové váky výroba v Aeru pokračovala. Po nutných úpravách byl motor Hirth nahrazen tuzemským Walter Minor 4-III o výkonu 77,3 kW s dvoulistou dřevěnou vrtulí Aero a produkované letouny byly označeny jako Aero C-104. Vyráběly se v letech 1946–1949 v celkovém počtu 260 ks.


Skoro 70 let starý veterán (rok výroby 1947, GO 1986) ještě "zvládne" nenáročné akrobatické prvky.

C-104ky nejprve sloužily čs. vojenskému letectvu k základnímu a pokračovacímu výcviku pilotů a postupně byly předávány do aeroklubů. Význam těchto strojů byl pro výcvik čs. vojenských a sportovních letců značný.

V průběhu výroby došlo k řadě úprav, zejména pro vlekání větroňů: Kovová na zemi stavitelná vrtule Walter a vlečné zařízení.

Českoslovenští letci dosáhli na C-104 (kat. C-1-a) řadu národních a mezinárodních rekordů: výškový 5 655 m, rychlostní 194 km/h. S motorem M-332 (103 kW): rychlostní 216 km/h, výškový 7 190 m.


Pilot Michal Bajzík předvádí veřejnosti Aero C-104S při airshow ME v akrobacii 2016 na LKMK.

Letoun na snímcích v tomto článku je C-104S z majetku LM VHÚ, imatrikulace OK-RXE, v.č. 237, rok výroby 1947, GO 1986, je provozován Leteckým akrobatickým centrem (LAC) v Moravské Třebové (LKMK).

Aero C-104 S

Technická data:
Motor: Walter Minor 4-III o výkonu 77 kW (105 k)
Rozpětí: 7,4 m
Délka: 6,76 m
Hmotnost prázdného letounu: 395 kg
Max. rychlost: 185 km/h
Dostup: 5 200 m
Dolet: 650 km

Jiří Lukeš
Zdroj: http://www.vhu.cz/, http://www.historicflight.cz/, https://cs.wikipedia.org/ 
Fotografie: autor Jiří Lukeš

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka