OV-10B Bronco: Veterán z války ve Vietnamu a operace Pouštní bouře

12.10.2016

North American Rockwell OV-10 Bronco je turbovrtulový útočný a pozorovací letoun. Byl vyvinut v 60tých letech jako protipovstalecký (counter-insurgency combat, COIN) a pro potřeby předsunutých návodčích FAC (forward air control) pro navádění leteckých útoků CAS (close air support).

OV-10 je hornoplošník, má krátký střední trup s kabinou pro posádku a náklad, a dva trupy, které jsou pokračováním gondol motorů a nesou ocasní plochy. Charakteristickým znakem letounu je kombinace dvou trupů, které jsou vzadu propojeny vysoko položenou vodorovnou ocasní plochou (stabilizátorem). Zatahovací podvozek je tříbodový s předním kolem, které se zatahuje dopředu do trupu, zatímco hlavní podvozky se zatahují dozadu do dvojice trupů.


Letový snímek North American Rockwell OV-10B Bronco v markingu americké námořní pěchoty (Marines, United States Marine Corps, USMC) z operace Pouštní bouře z let 1990-91.

Je poháněn  turbovrtulovými motory Garrett-AirResearch T76-G-10, 12 o výkonu po 535 kW (730 ks), přičemž každý motor se otáčí na jinou stranu, aby byl potlačen vliv točivého momentu.

Posádka letounu je dvoučlenná a tandemovým uspořádáním sedadel. Pilot sedí na předním sedadle a pozorovatel na zadním. Velký překryt kokpitu poskytuje výborný výhled z letounu, protože je širší než trup stroje. Oba členové posádky sedí ve vystřelovacích sedadlech Rockwell LW-3B s charakteristikou „nula-nula“.

OV-10 má charakteristiku STOL (short take off and landing, krátký vzlet a přistání) a je provozně nenáročný.


Bronco jako bitevník zvládne základní akrobatické prvky.

Na spodní straně trupu jsou umístěny "pahýly" křidélek ve kterých jsou čtyři kulomety M60C ráže 7,62 mm s 500 náboji na kulomet. Námořní pěchota měla výzbroj doplněnu o 20 mm kanón M197. Raketová výzbroj ve válce ve Vietnamu se většinou sestávala ze sedminásobných raketnic 2,75 palce se značkovacími nebo vysoce explozivními raketami nebo 5 čtyřnásobných raketnic s raketami Zuni ráže 127 mm. Zdokonalené stroje (výzbroj) byly označovány OV-10D a OV-10D+.

OV-10 sloužil u amerického letectva (USAF), námořní pěchoty (USMC) a námořnictva (US Navy).
Ve Vietnamu bylo ztraceno v bojových akcích 84 strojů.

Kromě USA, letoun Bronco používalo Německo, Kolumbie, Filipíny, Thajsko, Venezuela a další.


Bronco startuje z dráhy 16L/34R hradeckého letiště (LKHK).

North American Rockwell OV-10B Bronco na snímcích z tohoto článku má poněkud jinou historii. Verze B (6 ks) byla určena pro německou Luftwaffe, kde sloužila k vlekání cvičných cílů jako náhrada Hawker Sea Fury. Cvičný cíl byl nesen na středním závěsu pod trupem a operátor na sedadle otočeném dozadu sledoval zasklenou zádí cvičný cíl. Ve verzi OV-10B(Z) (12 ks) měl navíc pomocný proudový motor General Electric J85-GE-4 s tahem 13,1 kN na pylonu na hřbetě.

Po aktivní službě byly německé stroje rozprodány, jeden stroj OV-10B (s/n 158300) byl získán francouzkým leteckým muzeem Amicale des Avions Anciens de la Drôme u města Montélimar. Do dnešních dnů je udržován v letuschopném stavu a s imatrikulací F-AZKM je prezentován na leteckých airshows. Původní kamufláž Luftwaffe byla nahrazena kamufláží Marines z doby operace Pouštní bouře.


Bronco pojíždí po dráze C-Charlie 15L/33R hradeckého letiště (LKHK).

North American Rockwell OV-10A Bronco

Technické údaje:
Posádka: 2
Rozpětí: 12,19 m
Délka: 12,67 m
Výška: 4,62 m
Nosná plocha: 27,03 m²
Plošné zatížení: 242,4 kg/m²
Prázdná hmotnost: 3 127 kg
Max. vzletová hmotnost: 6 552 kg
Pohonná jednotka: 2× turbovrtulový motor Garrett T76-G-410/412
Výkon pohonné jednotky: 715 k (533 kW)

Výkony:
Maximální rychlost: 452 km/h
Dolet: 927 km
Dostup: 7 315 m

Výzbroj:
4× kulomet M60C ráže 7,62×51 mm
5× závěs pod trupem a 2× zavěs pod křídly s možnostmi zavěšení:
bomby až do hmotnosti 500 liber (227 kg)
raketnice se 7 nebo 19 vedeními pro neřízené rakety 2.75" FFAR nebo raketnice se 2 nebo 4 vedeními pro neřízené rakety 5" FFAR
řízené střely vzduch-vzduch AIM-9 Sidewinder (pouze na závěsy pod křídly)
kontejnery s další hlavňovou výzbrojí

Jiří Lukeš
Zdroj: wikipedia.org, L+K 10/2016
Fotografie: autor Jiří Lukeš

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka