letecký magazín
20.10.2016
Školní a akrobatický jednomotorový dolnoplošník pro ucelený letecký výcvik včetně akrobacie. Vznikl na požadavek MNO na školní letoun se dvěma sedadly za sebou a s dvojím řízením. Hlavním konstruktérem Z-26 byl ing. Karel Tomáš a prototyp vzlétl 20.10.1947, t.j. před 69 léty.
Výrobcem byl Moravan Otrokovice. Výroba běžela od 1949 až do 1974 a 6-ti základních řadách: Z-26, Z-126, Z-226, Z-326, Z-526, Z-726. Vzniklo více jak 30 typů, vyrobeno bylo více jak 1500 ks. Vývoz tohoto letounu byl mimořádně úspěšný a vyvážel se do 33 zemí včetně kapitalistických.
Sportovní úspěchy typu Z-26 Trenér a jeho příbuzných typů byly famózní. Do roku 1960 neexistovalo MS v akrobacii, létala se soutěž o trofej Lockheed Trophy, považovaná za neoficiální MS. Piloti Jiří Bláha, Vilém Krysta, Zdeněk Beseda, Ladislav Bezák, Jiří Stoklasa a Ladislav Trebanický na strojích Z-226A, Z-226 AZ obsazovali přední místa v této soutěži.
V roce 1960 na prvním MS v akrobacii (FIA) se stal mistrem světa Ladislav Bezák následovaný Jiřím Bláhou a třetím Františkem Skácelíkem. Letouny Z-226 A, T, AS začali používat i zahraniční piloti a tak přední pořadí včetně prvních míst patřilo také Trenérům. Teprve na začátku 70tých let začal ústup z akrobatické špičky což byl signál pro vývoj nového akrobatického speciálu (Z-50).
Jeden z nejstarších Z-26/Z-126, OK-DVG (UC-38), v.č. 525, letiště Příbram (LKPM). Motor je Walter Minor 4-III (77 kW, 105 k). Je v provedení jak se dodával do vojenského letectva, s označením C-5.
Zlín Z-126, OK-JLE, v.č. 827, letiště Chrudim (LKCR). Typ Z-126 (vojenské C-105) znamenal modernizaci Z-26, především celokovová křídla a ocasní plochy, mechanické brzdy (lehčí).
Zlín Z-226 MS, OK-LMB, v.č. 124, z roku 1958 (Z-226 T), Aeroklub Příbram (LKPM). Přestavba Z-226 T na vlečný Z-226 MS. Typ Z-226 se začal vyrábět v roce 1956. Požadavek na vlečný letoun znamenal montáž výkonnějšího motoru Walter Minor 6-III (118 kW, 160 k, 6 výfuků na pravé straně), odlehčení o 50 kg. Vznik tak typ Z-226 B (Bohatýr) se zlepšenou stoupavostí a došlo ke zkrácení vzletu. Na bázi typu Z-226 vznikaly cvičné Z-226 T Trener 6 (vojenské C-205) a jednomístné akrobatické speciály Z-226 AS Akrobat.
Zlín Z-226 AS Akrobat Special, OK-MHC, v.č. 200, rok výroby 1958, letiště Slovácký aeroklub Kunovice (LKKU). Na bázi typu Z-226 vznikaly cvičné Z-226 T Trener 6 a jednomístné akrobatické speciály Z-226 AS Akrobat.
Zlín Z-326 MF Trenér Master, OK-OTB, v.č. 0605, rok výroby 1968, letiště Letňany (LKLT). Typ Z-326 (vojenské C-305) přinesl motor M-137 (132 kW, 180 k), vrtule V-503, elektricky zatahovatelný podvozek, zvýšení rychlosti na 250 km/h.
Zlín Z-526 F, OK-DRB, v.č. 1266, rok výroby 1973. Typ Z-526 je vybaven motorem M-137A, 132 kW (180 k) s celokovovou vrtulí s automaticky stavitelnými listy V-503 A. Díky tomuto motoru byl umožněn akrobatický výcvik při obsazení 2 osobami.
Slovenský Zlín Z-526 AFS-V, OM-ERS, v.č. 1306, AK Bratislava. Akrobatická verze Z-526 AFS ze zkráceným trupem ("kraťas"), po odlétání akrobatických hodin, přestavěn na vlečnou (neakrobatickou verzi) AFS-V.
Poslední vyrobený Zlín Z-726 K Universal, OK-DRC, v.č. 1075, rok výroby 1974, Aeroklub Holešov (LKHO), jediný zachovaný kus řady Z-726. Má motor M-337 AK s kompresorem o výkonu 210 koní a vrtulí V-506.
Zlín Z-26
Technické údaje:
Rozpětí: 10,26 m
Délka: 7,49 m
Nosná plocha: 14,62 m2
Hmotnost prázdného stroje: 505 kg
Vzletová hmotnost: 750 kg
Pohonná jednotka: Walter Minor 4-III
Vzletový výkon: 77 kW (105 k)
Výkony:
Maximální rychlost: 203 km/h
Letová rychlost: 185 km/h
Dostup: 4 700 m
Dolet: 600 km
Zlín Z-526F
Technické údaje:
Rozpětí: 10,60 m
Délka: 8,00 m
Výška: 2,06 m
Hmotnost prázdného stroje: 665 kg
Vzletová hmotnost: 975 kg
Pohonná jednotka: M-137A, 132 kW (180 k)
Výkony:
Maximální rychlost: 244 km/h
Letová rychlost: 210 km/h
Dostup: 5200 m
Dolet: 840 km
Verze:
Z-526, Z-526F, Z-526L, Z-526M - dvousedadlový
Z-526A, Z-526AF, Z-526AFS - jednosedadlový
Jiří Lukeš
Zdroj: zlinaircraft.eu, technet.cz, wikipedia.org
Fotografie: autor Jiří Lukeš
Vytisknout článek Přeposlat článek
Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.