Zlín Z-26: Legenda jménem Trenér

20.10.2016

Školní a akrobatický jednomotorový dolnoplošník pro ucelený letecký výcvik včetně akrobacie. Vznikl na požadavek MNO na školní letoun se dvěma sedadly za sebou a s dvojím řízením. Hlavním konstruktérem Z-26 byl ing. Karel Tomáš a prototyp vzlétl 20.10.1947, t.j. před 69 léty.

Výrobcem byl Moravan Otrokovice. Výroba běžela od 1949 až do 1974 a 6-ti základních řadách: Z-26, Z-126, Z-226, Z-326, Z-526, Z-726. Vzniklo více jak 30 typů, vyrobeno bylo více jak 1500 ks. Vývoz tohoto letounu byl mimořádně úspěšný a vyvážel se do 33 zemí včetně kapitalistických.


Sportovní úspěchy typu Z-26 Trenér a jeho příbuzných typů byly famózní. Do roku 1960 neexistovalo MS v akrobacii, létala se soutěž o trofej Lockheed Trophy, považovaná za neoficiální MS. Piloti Jiří Bláha, Vilém Krysta, Zdeněk Beseda, Ladislav Bezák, Jiří Stoklasa a Ladislav Trebanický na strojích Z-226A, Z-226 AZ obsazovali přední místa v této soutěži.

V roce 1960 na prvním MS v akrobacii (FIA) se stal mistrem světa Ladislav Bezák následovaný Jiřím Bláhou a třetím Františkem Skácelíkem. Letouny Z-226 A, T, AS začali používat i zahraniční piloti a tak přední pořadí včetně prvních míst patřilo také Trenérům. Teprve na začátku 70tých let začal ústup z akrobatické špičky což byl signál pro vývoj nového akrobatického speciálu (Z-50).


Jeden z nejstarších Z-26/Z-126, OK-DVG (UC-38), v.č. 525, letiště Příbram (LKPM). Motor je Walter Minor 4-III (77 kW, 105 k). Je v provedení jak se dodával do vojenského letectva, s označením C-5.


Zlín Z-126, OK-JLE, v.č. 827, letiště Chrudim (LKCR). Typ Z-126 (vojenské C-105) znamenal modernizaci Z-26, především celokovová křídla a ocasní plochy, mechanické brzdy (lehčí).


Zlín Z-226 MS, OK-LMB, v.č. 124, z roku 1958 (Z-226 T), Aeroklub Příbram (LKPM). Přestavba Z-226 T na vlečný Z-226 MS. Typ Z-226 se začal vyrábět v roce 1956. Požadavek na vlečný letoun znamenal montáž výkonnějšího motoru Walter Minor 6-III (118 kW, 160 k, 6 výfuků na pravé straně), odlehčení o 50 kg. Vznik tak typ Z-226 B (Bohatýr) se zlepšenou stoupavostí a došlo ke zkrácení vzletu. Na bázi typu Z-226 vznikaly cvičné Z-226 T Trener 6 (vojenské C-205) a jednomístné akrobatické speciály Z-226 AS Akrobat.


Zlín Z-226 AS Akrobat Special, OK-MHC, v.č. 200, rok výroby 1958, letiště Slovácký aeroklub Kunovice (LKKU). Na bázi typu Z-226 vznikaly cvičné Z-226 T Trener 6 a jednomístné akrobatické speciály  Z-226 AS Akrobat.


Zlín Z-326 MF Trenér Master, OK-OTB, v.č. 0605, rok výroby 1968, letiště Letňany (LKLT). Typ Z-326 (vojenské C-305) přinesl motor M-137 (132 kW, 180 k), vrtule V-503, elektricky zatahovatelný podvozek, zvýšení rychlosti na 250 km/h.


Zlín Z-526 F, OK-DRB, v.č. 1266, rok výroby 1973. Typ Z-526 je vybaven motorem M-137A, 132 kW (180 k) s celokovovou vrtulí s automaticky stavitelnými listy V-503 A. Díky tomuto motoru byl umožněn akrobatický výcvik při obsazení 2 osobami.


Slovenský Zlín Z-526 AFS-V, OM-ERS, v.č. 1306, AK Bratislava. Akrobatická verze Z-526 AFS ze zkráceným trupem ("kraťas"), po odlétání akrobatických hodin, přestavěn na vlečnou (neakrobatickou verzi) AFS-V.


Poslední vyrobený Zlín Z-726 K Universal, OK-DRC, v.č. 1075, rok výroby 1974, Aeroklub Holešov (LKHO), jediný zachovaný kus řady Z-726. Má motor M-337 AK s kompresorem o výkonu 210 koní a vrtulí V-506.

Zlín Z-26
Technické údaje:
Rozpětí: 10,26 m
Délka: 7,49 m
Nosná plocha: 14,62 m2
Hmotnost prázdného stroje: 505 kg
Vzletová hmotnost: 750 kg
Pohonná jednotka: Walter Minor 4-III
Vzletový výkon: 77 kW (105 k)
Výkony:
Maximální rychlost: 203 km/h
Letová rychlost: 185 km/h
Dostup: 4 700 m
Dolet: 600 km

Zlín Z-526F
Technické údaje:
Rozpětí: 10,60 m
Délka: 8,00 m
Výška: 2,06 m
Hmotnost prázdného stroje: 665 kg
Vzletová hmotnost: 975 kg
Pohonná jednotka: M-137A, 132 kW (180 k)
Výkony:
Maximální rychlost: 244 km/h
Letová rychlost: 210 km/h
Dostup: 5200 m
Dolet: 840 km
Verze:
Z-526, Z-526F, Z-526L, Z-526M - dvousedadlový
Z-526A, Z-526AF, Z-526AFS - jednosedadlový

Jiří Lukeš
Zdroj: zlinaircraft.eu, technet.cz, wikipedia.org
Fotografie: autor Jiří Lukeš

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka