Polsko nakoupí vrtulníky S-70i Black Hawk

13.10.2016

Polsko nakoupí vrtulníky od americké společnosti Lockheed Martin, oznámila 11.10.2016 vláda premiérky Beaty Szydlové. Kabinet minulý týden nečekaně zrušil kontrakt, který podepsala minulá vláda a který počítal s nákupem vrtulníků od francouzského Airbusu. Polské ministerstvo obrany po krachu jednání s firmou Airbus o nákupu 50 vrtulníků H225M Caracal za 3,5 miliardy dolarů přišlo rychle s náhradním řešením. Pro svou urgentní potřebu nakoupí v letošním roce dva a v příštím roce osm vrtulníků S-70i Black Hawk.


Vrtulník S-70i s výzbrojí. Od roku 2009 firma Sikorsky nabízí na mezinárodním trhu variantu S-70i, která je přímo odvozená od poslední varianty UH-60M Black Hawk.

Vrtulníky S-70i se od roku 2009 vyrábí v polské společnosti PZL Mielec. Na výrobě S-70i (i UH-60M) se podílí také české Aero Vodochody.

Sikorsky i PZL Mielec pro S-70i vyvinuli speciální nosný systém určený k instalci zbraní a přídavných nádrží ESSS  (External Stores Support System). Polská PZL Mielec nabízí všem zahraničním zájemcům vrtulníky S-70i s výzbroji. Pod křídla lze zavěsit bloky neřízených raket, protitankové laserem naváděné střely Hellfire, kontejnery s kulomety (včetně rotačních GAU-19). Kulomety lze rovněž umístit do dveří vrtulníku. Není problém instalovat ani další řízené střely vzduch-země (např izraelské Spike) nebo dokonce střely vzduch-vzduch krátkého dosahu (americký Sidewinder, polský Grom). Ozbrojený S-70i získal rovněž pozorovací a zaměřovací pouzdro nutné pro navádění střel Hellfire a posádka přilbové zaměřovače.

Ostatně možnosti nesené výzbroje jsou jedním z důvodů, proč Sikorsky s “neozbrojeným” S-70i neuspěl v polském tendru na nový víceúčelový vrtulník - Polsko vybíralo vrtulník v otevřeném výběrovém řízení a proto Sikorsky nemohl nabídnout UH-60M Black Hawk. Polsko mohlo UH-60M získat pouze přímým jednáním s americkou vládou bez vyběrového řízení.

Sikorsky S-70i 

Technická data:

Motory:
Počet motorů: 2
Typ mototu: T700 GE 701D
Výkon (při startu): 2,974 kW, 3,988 shp

Výkony:
Maximální startovací hmotnost: 9,979 kg
Maximální cestovní rychlost: 280 km/h
Maximální dolet bez přídavných nádrží: 511 km
Maximální výstup: 4 626 m


Vrtulník H225M (EC-725) Caracal

“Polsko považuje jednání s Airbus Helicopters ohledně dohody o průmyslové spolupráci, která je svázaná se smlouvou o nákupu víceúčelových vrtulníků, za ukončenou. Výrobce nepředstavil průmyslovou spolupráci dostatečně zajišťující ekonomické a bezpečnostní zájmy Polska,” stojí v oficiálním prohlášení ministerstva hospodářského rozvoje. Podle ministra mělo o osudu programu rozhodnout právě jednání ministerstva hospodářského rozvoje s firmou Airbus. Ministerstvo hospodářského rozvoje mimo jiné požadovalo průmyslovou spolupráci minimálně ve výši nákupní ceny.

V současné době dle marketingových aktivit jsou nejvážnější uchazeči o nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR firmy Airbus a Bell Helicopters. První ze jmenovaných nabízí především stroje H145M a druhá UH-1Y Venom. Nabídka S-70i od polské firmy PZL Mielec však může být pro Armádu ČR další zajímavou volbou.

Jiří Lukeš
Zdroj: ČTK, airbushelicopters.com, sikorsky.com, armadninoviny.cz, defence24.pl, pzlmielec.pl
Fotografie: defence24.pl, airbushelicopters.com, pzlmielec.pl

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka