L-200 Morava: Nejkrásnější aerotaxi ...

29.10.2016

Letoun Let L-200 Morava je československý pětimístný (1+4) celokovový dvoumotorový dolnoplošník, který sloužil při nepravidelné letecké dopravě, obchodních a služebních cestách. Sloužil v aerotaxovém oddíle Československých aerolinií jako aerotaxi, které zajišťovalo čs. podnikům a jednotlivcům lety na objednávku.


Let L-200 A Morava, OK-PFM. v.č. 170710, rok výroby 1961, Letecká škola Bemoair, Benešov (LKBE), na stojánce jičínského letiště (LKJC). L-200A s motory M-337 a dvoulistýmí elektricky stavitelnými vrtulemi V-410.

Vývoj začal v Letu Kunovice (Strojírny první pětiletky) v roce 1955. Výsledkem vývoje nového aerotaxi bylo tvarově nejzajímavější ("nejkrásnější") sériově vyráběné letadlo. Na návrhu interiéru se podílel známý český průmyslový designér Otakar Diblík. Měl vytvořit interiér svým stylem podobný tehdy představenému novému služebnímu automobilu Tatra 603.

Prototyp vzlétl v dubnu 1957. Při letových zkouškách se ukázalo, že řadové šestiválcové motory Walter Minor 6-III (WM 6-III) o výkonu 118 kW s vrtulemi V-402 nejsou dost výkonné. Byla postavena ověřovací série (ČSA a armáda). Prototyp verze L-200A  s motory M-337 a elektricky stavitelnými dvoulistými vrtulemi V-410, poprvé vzlétl v únoru 1960.

Nový motor M-337 s kompresorem a vstřikováním paliva byl k dispozici až roku 1959 a jeho instalace výrazným způsobem zlepšila výkony letounu. Od srpna 1961 dodávány verze Let L-200D Morava s novými třílistými, automaticky stavitelnými vrtulemi V-506 s hydraulickým ovládáním o menším průměru.


Let L-200 A Morava, OK-OFL, v.č. 170618, Aeroklub Vysoké Mýto (LKVM), na stojánce jičínského letiště (LKJC). L-200A s motory M-337 a dvoulistýmí elektricky stavitelnými vrtulemi V-410.

V letech 1957-1964 bylo v Kunovicích vyrobeno 361 kusů letadel L-200 včetně prototypů, ověřovací série a draků pro lámací zkoušky. Letoun L-200A a L-200D byl exportován do 17 zemí: Austrálie, Argentina, Bulharsko, Francie, Kuba, Maďarsko, Záp. Německo, Velká Británie, Egypt, Indie, Itálie, Polsko, JAR, SSSR, Švýcarsko, Švédsko a Jugoslávie.

Posádka ve složení Petr Bold a Michal Santus na  padesát let starém L-200A, OK-OFI, dobyla dne 5. dubna 2008 severní pól.


Letový snímek letounu Let L-200 D Morava, OK-PLL, v.č. 170726, Aeroklub ČR. L-200D zmodernizovaný typ: motory M-337 s vypínatelným kompresorem a s třílistými vrtulemi stálých otáček V-506

Verze:
L-200 - s motory Walter „Minor“ 6-III
L-200A - s motory M-337 a dvoulistýmí elektricky stavitelnými vrtulemi V-410
L-200D - zmodernizovaný typ s motory M-337 s kompresorem a vstřikováním paliva a s třílistými vrtulemi stálých otáček V-506

Let L-200D Morava
Technické údaje:
Posádka: 1
Kapacita: 4 osoby
Rozpětí: 12,31 m
Délka: 8,61 m
Výška: 2,25 m
Nosná plocha: 17,3 m²
Hmotnost prázdná: 1 275 kg
Hmotnost vzletová: 1 950 kg
Pohon: 2x čtyřdobý, šestiválcový, invertní, vzduchem chlazený motor M-337 s vypínatelným kompresorem
Výkon motoru: 2 x 154 kW (210k - vzletový výkon s kompresorem)
Výkony:
Maximální rychlost: 310 km/h
Cestovní rychlost: 256 km/
Maximální dolet: 1 710 km
Dostup: 6 200 m
Stoupavost: 6,5 m/s

Jiří Lukeš
Zdroj: let.cz, technet.cz, wikipedia.org
Fotografie: autor Jiří Lukeš, 1x wikipedia.org

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Nova verze

Odpovědět

Datum : 29.10.2016 09:00, Vložil : Dwarden

stale ve skrytu duse doufam, ze uvidim moderni revizi Morava pro 21.stoleti ...

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka