Aero Ae-45: První československé aerotaxi ...

28.10.2016

Aero Ae-45 je československý čtyřmístný celokovový dvoumotorový dolnoplošník, který sloužil při nepravidelné letecké dopravě, obchodních a služebních cestách. V padesátých letech se proslavil v mnoha zemích světa. Jako civilní dopravní letoun byl známý jako „aerotaxi“, ve velkém se vyvážel do zahraničí. V 50. letech sloužilo kolem 50 strojů Ae-45 v aerotaxovém oddíle Československých aerolinií, který zajišťoval čs. podnikům a jednotlivcům lety na objednávku.


Ae-45 S, OK-KGB, v.č. 04-016, rok výroby 1956, Aeroklub Kolín, nádherný design a nadčasové tvary letadla.

Vývoj Aera Ae-45 začal v roce 1946 a velký podíl na něm měli konstruktéři Jiři Bouzek, Ondřej Němec, Pavel Rosendorf a František Vlk. Návrh čtyřmístného celokovového dvoumotorového dolnoplošníku byl ovlivněn válečnou výrobou německého bombardéru Siebel Si-204.

První prototyp vzlétl poprvé roku 1947 a sériová výroba začala v Aeru Vysočany roku 1948. Vyráběl se základní typ s motory Walter Minor 4-III, který byl označován Aero Ae-45. Do roku 1951 bylo v Aeru Vysočany vyrobeno 200 kusů Ae-45.

Výroba byla převedena do továrny Letu v Kunovicích. Zde se vyráběl nejprve zdokovalený Aero Ae-45S. Později tamní konstruktéři použili výkonější motory M-332 s výkonem 103 kW (140 k), účinnější vrtule V-401 nebo V-405, změnili tvar kabiny a provedli řadu úprav v avionice letounu. Letoun se vyráběl pod typovým označením Aero Ae-145 jak pro československé uživatele, tak i na export.


Celkový pohled na Ae-45 S, OK-KGB, na stojánce letiště Jičín - Vokšice (LKJC).

Aero Ae-45 byl používán jak v civilním, tak ve vojenské letectví. Jako civilní dopravní letoun byl známý jako „aerotaxi“. ČSA s nimi od roku 1951 zahájil pravidelnou taxislužbu. V armádě sloužil jako kurýrní pod označením K-75. Z armády byl později přeřazován do aeroklubů Svazarmu.

Celkem bylo vyrobeno 590 letounů, z toho 200 ks Ae-45 v Aeru Vysočany, 228 ks Ae-45S a 142 kusů zmodernizovaného Ae-145 v Letu Kunovice. Ae-45 a Ae-145 byly exportovány: Čína, Vých. Německo, Francie, Maďarsko, Itálie, Polsko, Rumunsko, SSSR a Švýcarsko.


Slovenský Aero AE-145, OM-NHS, v.č. 171422, Aeroklub Nitra (LZNI), na stojánce letiště Jičín - Vokšice (LKJC).

Letoun Aero Ae-45 měl také zahraniční úspěchy. V srpnu 1949 zvítězil v „Norton Griffiths Challenge Trophy“, šéfpilot Jan Anderle a týž pilot provedl non-stop přelet Sahary.  Aero Ae-45S byl první československý letoun, který překonal Atlantický oceán. Podařilo se to v roce 1958 italskému obchodníkovi dr. Briellimu, který startoval v argentinském Buenos Aires a s mezipřistáními pro doplnění paliva doletěl až do Milána.


Letový snímek Aera Ae-145, OK-DAJ,  v.č. 171911, Let Kunovice 1959, Aeroklub Zbraslavice (LKZB), foto: historicflight.cz.

Verze letounu:
Aero Ae-45 – základní typ s motory Walter Minor 4-III z produkce Aera Vysočany
Aero Ae-45S – zdokonalená verze vyráběná v Letu Kunovice
Aero Ae-145 – úprava verze Ae-45S ve Strojírnách první pětiletky (Let) Kunovice s motory M-332
K-75 – vojenské označení Aera Ae-45

Aero Ae-145
Technické údaje:
Motor: 2x Walter M 332
Výkon: po 103 kW (140k)
Rozpětí: 12,27 m
Délka: 7,77 m
Hmotnost prázdného letounu: 960 kg
Vzletová hmotnost: 1 500 kg
Maximální rychlost: 340 km/h
Dostup: 5 900 m
Dolet: 1 700 km

Jiří Lukeš
Zdroj: http://www.historicflight.cz/, https://cs.wikipedia.org/ 
Fotografie: autor Jiří Lukeš, 1x letový snímek historicflight.cz

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka