Novela, která má snížit hluk na letištích, míří ke schvalování

26.10.2016

Sněmovna propustila do třetího čtení vládní novelu zákona o civilním letectví, která má především na základě evropských směrnic snížit hluk v okolí letišť. Poslanci do ní chtějí vložit i řešení vztahů mezi provozovateli letišť a vlastníků pozemků pod nimi. Hospodářský výbor doporučuje, aby povolení provozovat letiště získal přednostně ten, kdo dokáže, že mu patří víc než polovina pozemků pod ním. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) však na poslance naléhal, aby řešení majetkoprávních vztahů do novely nevkládali.

Ťok poslance žádal, aby novelu nechali projít Sněmovnou v podobě, v jaké ji přijala vláda, tedy bez řešení majetkoprávních vztahů k pozemkům. Na řešení tohoto problému se podle něj stále nedokážou dohodnout ministerstva dopravy a obrany a problém se nedá v tomto krátkém čase vyřešit.

O poměru mezi vlastníky pozemků a provozovateli letišť se rozproudila rozsáhlá diskuse při projednávání předlohy v hospodářském výboru. Někteří poslanci to popisovali jako bezprecedentní situaci, kterou ve výboru ještě nezažili, kdy se dvě ministerstva nedokázala shodnout. Ministerstvo dopravy původně navrhovalo posílení práv držitelů licence na úkor majitelů. Mohli by být podle informací z výboru vyvlastněni.

Ministerstvo obrany se ale obávalo toho, že by mohlo o některá letiště přijít. Ministr obrany Martin Stropnický (ANO) před poslanci řekl, že jeho ministerstvo nemohlo připustit, aby někdo, kdo je na letišti v nájmu, měl přednostní právo na pozemky. Zdůraznil, že nejde o okrajovou záležitost.

Hospodářský výbor také navrhl, aby původní provozovatel letiště měl nárok na náhradu od nového provozovatele. Náhrada se bude odvíjet od výše a trvání investic vynaložených v souvislosti s letištěm. Pokud se obě strany nedohodnou, rozhodne mezi nimi soud. Návrh výboru také zpřesňuje definici letiště. Nově to má být soubor leteckých staveb, jejich součástí a příslušenství trvalé určených ke vzletům a přistávání letadel, k činnostem s tím souvisejícím a zabezpečení těchto činností.

Výbor také navrhl zvýšit povolenou hmotnost modelů letadel z nynějších 20 na 25 kilogramů. Do této hranice ještě nejsou považovány podle zákona za letadla. Podle poslance ODS Ivana Adamce má limit 25 kilogramů celá Evropa a tuzemský nižší limit působí potíže zahraničním modelářům, když se chtějí v tuzemsku zúčastnit soutěže.

Poslanec Václav Snopek (KSČM) předložil pozměňovací návrh, který má umožnit pilotům, aby létali pro aerolinky nejen v pracovním poměru, ale také na živnostenský list. Má to pomoci řešit potíže s nedostatkem pilotů v tuzemsku. Už dříve to předložil v hospodářském výboru, ten ho ale nepodpořil. Ministr Ťok tento návrh však podpořil. S žádostí o jeho podporu se na poslance již dříve obrátili i piloti ČSA.

Vládní novela má na základě evropských směrnic především přispět ke snížení hluku na letištích. Provozovatelé letišť budou muset například vypracovávat zprávy o provozu a hluku na letišti i o zavedených nebo zamýšlených opatřeních. Budou muset také hodnotit jejich dopady.

Zdroj: ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka