Korea Aerospace Industries KUH-1 Surion

04.11.2016

KAI KUH-1 Surion je jihokorejský dvoumotorový víceúčelový vrtulník klasické koncepce s 4-listým hlavním rotorem a 4-listým vyrovnávacím rotorem. Výrobcem je jihokorejský výrobce Korea Aerospace Industries (KAI), který ho vyvinul spolu s Airbus Helicopters. Vyrábí se v řadě variant, které jsou schopné misí: k přepravě výsadku, boj s ponorkami, misím SAR, policejním misím, hašení požárů, nebo k evakuaci raněných (MEDEVAC).

Vrtulník KUH-1 Surion byl vyvíjen od roku 2006 (program KHP) spolu s Airbus Helicopters a první prototyp vzlétl v březnu 2010. Tento rok také byla zahájena sériová výroba a jihokorejské letectvo si objednalo 245 ks verze KUH-1 Surion, dodávky pokračují ještě dnes.

Vrtulník KUH-1 Surion je poháněn dvěma turbohřídelové motory General Electric T-700, každý o výkonu 1 228 kW. Motory jsou ovládány systémem FADEC. Je vybaven zatahovacím podvozkem. Prostorná kabina umožňuje transportovat 2 střelce a 9 vojáků, nebo 16 vojáků (KUH-1).

Vrtulník je vyzbrojen dvěma bočními kulomety ovládané střelci a až šesti protitankovými řízenými střelami BGM-71 TOW s dosahem 3750 m. Pancéřování (námořní verze), odolává střelám do ráže 7,62 mm.

Varianty vrtulníku KUH-1 Surion:
KUH-1 – víceúčelový vrtulník pro armádu a letectvo
KUH-1 MEDEVAC – létající ambulance pro evakuaci raněných v bojových podmínkách
KUH-1P – policejní verze
KUH-Amphibious – námořní verze pro výsadkové lodě

Jediný uživatelem je jihokorejská armáda, jihokorejské námořnictvo má objednáno 40 ks. Doposud bylo vyrobeno asi 40 ks tohoto vrtulníku.

První operační mise KUH-1 Surion byla v srpnu 2015 blízko demilitarizované zóny, mise MEDEVAC, po dělostřeleckém přepadu ze severní Koreje.

Korea Aerospace Industries KUH-1 Surion
Technické údaje:
Posádka: 2 piloti
Užitečná zátěž: 2 střelci a 9 vojáků, nebo 16 vojáků (KUH-1)
2 střelci a 11 mariňáků (námořní verze)
Průměr hlavního rotoru: 15,8 m
Průměr ocasního rotoru: 3,15 m
Délka: 15 m
Výška: 4,5 m
Hmotnost prázdného stroje: 4 973 kg
Užítečná zátěž: 3 753 kg
Maximální vzletová hmotnost : 8709 kg
Pohonná jednotka:
2× turbohřídelový motor General Electric T-700-701K
Výkon pohonné jednotky: 1 228 kW (1 647 shp)
Avionika:
GPS, INS, digital MAP, FLIR, HUMS, IRSS, MWS CMDS IRCM EWC RWR LWR,
OBIGGS, tactical C4I, ECS, HOCAS, AFCS
Výkony:
Cestovní rychlost: 259 km/h
Dolet: 530 km
Dostup: 3000 m
Stoupavost: 2,53 m/s
Výzbroj:
2× kulomety, 6× BGM-71 TOW nebo 4 závěsy

Jiří Lukeš
Zdroj: koreaaero.com, wikipedia.org
Fotografie: koreaaero.com, wikipedia.org

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka