Aérospatiale-BAC Concorde: Před 30 lety přistál v Praze poprvé Concorde ...

05.11.2016

Aérospatiale-BAC Concorde (=svornost) je britsko-francouzký nadvukový proudový dopravní letoun (supersonic passenger jet airliner) provozovaný Air France and British Airways.  Konstrukce letounu byla navržena a postavená firmou Aérospatiale (dnešní EADS) a British Aircraft Corporation (dnešní BAE Systems).

Po patnáctiletém vývoji (v 60-tých letech) byl postaven prototyp, který vzlétl v březnu 1969, v listopadu 1970 dosáhl rychlosti Mach 2. Komerční lety odstartovaly v lednu 1976 již se sériovými stroji. Provoz byl ukončen v roce 2003, t.j. 27 let. Po dlouhém bezproblémovém provozu došlo v roce 2000 v Paříži k havárii viz Osudná havárie (níže).


Britský Concorde G-BOAC aerolinek British Airways.

Na začátku svého provozu Concorde létal i do Ria de Janiera a Singapuru, nakonec však létal jen na lince mezi Paříží resp. Londýnem a New Yorkem. Jedním z důvodů byl krátký dolet (6 000 km) a na mnohých letištích nedostal povolení k přistání, protože byl příliš hlučný (startující Concorde byl slyšet ve vzdálenosti 8 km). Z prestižních důvodů Concorde létal charterové lety i na jiná letiště.


Letový snímek britského Concordu G-BOAF při posledním letu 23. listopadu 2003. Z tohoto pohledu vyniká krásné gotické křídlo.

Osudná havárie:
25. července 2000 se Concordu Air France při startu na letišti Charlese de Gaulla v Paříži roztrhla pneumatika. Protrhl ji kovový díl, který odpadl z letounu DC-10 Continental Airlines, který startoval předtím. Vymrštěné gumové části pneumatiky prorazily elektrický kabel levého podvozku a levou spodní část křídla, které tím bylo zčásti také poškozeno. Kvůli nárazu vznikly v nádržích díry. Vytékající palivo se zapálilo o elektrický kabel v blízkosti pohonné jednotky a postupně se vzňalo v celém levém křídle. Asi jednu minutu po startu se stroj zřítil na hotel v městečku Gonesse u Paříže. Všech 109 osob na palubě a čtyři osoby v hotelu přišly o život.
Letecká společnost Air France proto zastavila provoz všech Concordů a britský letecký úřad stáhl povolení na lety, které byly opět obnoveny až po četných konstrukčních změnách. Britové vyvinuli zesílení nádrží pomocí vložené tkaniny z kevlarových vláken, a francouzský výrobce pneumatik Michelin vyvinul stabilnější pneumatiky.


Kokpit Concordu.

Concordy byly provozovány aerolinkami Air France a British Airways od roku 1976 do 2003.
Bylo vyrobeno 20 Concordů (2 prototypy, 2 předsériové kusy, 16 sériových), výroba trvala do roku 1979.

Návštěvy Concorde na pražském letišti Ruzyně:
říjen 1986 G-BOAF, říjen 1996 G-BOAC, květen 1997 G-BOAE, květen 1998 G-BOAC, duben 2000 G-BOAB.


Interiér kabiny pro cestující 1. třídy, kožené sedačky 4 vedle sebe, ulička uprostřed. Maximální kapacita Concordu byla 92-120 osob. Pasažéry obsluhovala šestičlenná posádka. Letenky byly dražší o 20% než v podzvukových letounech. Na palubě byla pověstná vynikající kuchyně, podávalo se v porcelánu a samozřejmě se šampaňským.

Rekordy Concordu:
Transatlantický let New York – Londýn: dne 7. února 1996: za 2 hodiny, 52 minut a 59 sekund, dodnes rekord pro nejrychlejší přelet přes Atlantik v civilním letadle.
Let okolo světa: Od 15. do 17. srpna 1995, od startu v Paříži až po opětovné přistání v Paříži včetně všech mezipřistání: 31 hodin, 27 minut a 49 sekund.


Francouzký Concorde F-BVFB při přistání. "Nos" přídě se sklápěl o 12°.

Aérospatiale-BAC Concorde 101/102
Technické údaje:
Posádka: 9
Kapacita: 90-120, max. 128 pasažérů
Délka: 61,66 m
Rozpětí: 25,6 m
Výška: 11,5 m
Plocha křídel: 358,28 m²
Hmotnost (prázdný): 78 700 kg
Užitečné zatížení: 111 130 kg
Maximální vzletová hmotnost: 185 070 kg
Pohonná jednotka:
4× proudový motor Rolls-Royce/SNECMA Olympus 593 s přídavným spalováním
každý o tahu 169 kN (140 kN bez příd. spalování)
Výkony:
Maximální rychlost: 2 352 km/h (Mach 2,04)
Cestovní rychlost: 2,158 km/h (Mach 2.02)
Cestovní výška: 18,300 m
Dolet: 7 250 km
Dostup: 18 300 m
Tah/Hmotnost: 0,373
Požadovaná délka startovací dráhy: 3,600 m

Jiří Lukeš
Zdroj: wikipedia.org
Fotografie: wikipedia.org

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka