F-16 Fighting Falcon: Nejrozšířenější stíhací letoun současnosti ...

29.12.2016

General Dynamics F-16 Fighting Falcon je jednomotorový nadzvukový víceúčelový stíhací letoun (single-engine supersonic multirole fighter aircraft), který byl původně vyvinut firmou General Dynamics (nyní Lockheed Martin) pro vojenské letectvo Spojených států (USAF). Původně byl navržen jako stíhač pro vybudování vzdušné nadvlády (air superiority day fighter), ale potřeby letectva z něj "udělaly" víceúčelový stroj pro každé počasí.


USAF F-16D Fighting Falcon, Block 50B, #90-848, USAF, testovací letoun.

Vyrábí se od roku 1973, t.j. více než před 40 lety, a bylo vyrobeno přes 4 500 ks. Je využíván letectvy 26 států. Dodnes běží výroba modernizovaných verzí (F-16V Viper) a modernizační programy OCU (Operational Capability Upgrade) a MLU (Mid-Life Update).

Zkušenosti z vietnamské války a teorie Johna Boyda přesvědčily letectvo (USAF), že potřebují "malé a lehké" letadlo (LWF=Lightweight Fighter Program). Prototyp YF-16 vyhrál vypsanou soutěž pro 5 konkurenčních firem.


F-16C Fighting Falcon, Block 42, #90-716, Air National Guard

Prototyp letounu vzlétl v roce 1974. Pohon zajišťoval jeden proudový motor Pratt & Whitney F100 s tahem 110 kN. Výzbroj tvořily řízené a neřízené střely a pumy do hmotnosti 5,5 t nesené na vnějších závěsnících a kanon ráže 20 mm integrovaný v trupu letounu. Letoun byl vybaven elektroimpulzním řízením (Fly-by-Wire) s ovládáním joystickem na pravé straně kabiny pilota.


F-16 Fighting Falcon má 9+2 zbraňových podvěsů (pods, pod křídly 4+4, pod trupem 1+2). F-16C, US Air Force (USAF), 23th FS, je vyzbrojena (od zhora dolů): AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles), AIM-9 Sidewinder a AGM-88 HARM (High Speed Antiradiation Missile).


F-16C Fighting Falcon tankuje z KC-135 Stratotanker.

V roce 1975 bylo rozhodnuto o evropské výrobě F-16 pro členské státy NATO. Byly zřízeny montážní linky letounů u společnosti SABCA v Gosselies v Belgii a Fokker ve Schiphol-Oost v Nizozemí. Belgická firma SONACA byla kontraktována pro stavbu zadní části trupu, konstrukce kýlové plochy a pylony podvěsů pod křídlem vyráběla v Dánsku společnost Per Udsen. Evropskou montáží pohonné jednotky F100 byla pověřena belgická Fabrique Nationale.


Polský F-16C Fighting Falcon Block 52, #4040.

Nejdůležitější verze:
F-16A/B jednomístná F-16A a dvoumístná F-16B počáteční produkční varianty
F-16C/D sériová výroba jednomístné F-16C a dvoumístné F-16D začala v roce 1984
F-16E/F Jednomístná F-16E a dvoumístná F-16F představují variantu, založenou na F-16C/D Block 50/52 pro SAE
F-16I  je varianta dvoumístné verze F-16D Block 52+ vyvinutá pro Letectvo Izraelských obranných sil
F-16IQ varianta F-16C/D Block 52, vyrobenou pro irácké letectvo
F-16N letouny postavené na platformě F-16C/D Blok 30 a provozovány americkým námořnictvem
F-16V nejmodernější varianta F-16 vyvíjeno hlavně pro potřeby letectva Tchaj-wanu. F-16V by měla být vybavena AESA radiolokátorem APG-83, který obsahuje množství komponentů z radarů APG-77 (F-22 Raptor) a APG-81 (F-35 Lightning II)
QF-16 starší varianty F-16C Block 30, které se americké letectvo rozhodlo v roce 2012 přestavět na bezpilotní létající terče

Modernizace:
F-16A/B Block 15 ADF Air Defense Fighter (stíhačka protivzdušné obrany) byla speciální varianta optimalizovaná pro nasazení u jednotek Air National Guard
F-16A/B Block 15 OCU F-16 Block 15 Operational Capability Upgrade (modernizace operačních schopností)
F-16AM/BM Block 20 MLU Program Mid-Life Update (modernizace ve střední době životnosti) určený především pro evropské uživatele první generace stroje


Letoun UAEAF F-16E Block 60, #3080, startuje ze základny Naval Air Station Joint Reserve Base Fort Worth. Povšimněte si konformních nádrží (1 703 l) na horní části trupu letounu (Conformal Fuel Tank).

Historicky první sestřel vzdušného cíle zaznamenaly letouny F-16 izraelských vzdušných sil, když 28. dubna 1981 nad údolím Bekaa sestřelily dva syrské vrtulníky Mi-8. Absolutně první sestřel stíhacího letadla si připsaly opět izraelské F-16, když 14. července 1981 sestřelily syrský MiG-21. 7. června 1981 osm izraelských F-16, doprovázených stíhačkami F-15A/B, bombardovaly irácký jaderný reaktor Osirak poblíž Bagdádu v rámci Operace Opera. V roce 1982 během první libanonské války izraelská letadla F-16 sestřelila 44 strojů MiG-21 a MiG-23.

Další ozbrojené konflikty: Pouštní bouře, 1991, účast 249 F-16, Bosna 1994-95, Irák 2003.


Poslední verze F-16V Viper (mezi piloty se F-16 obecně neřekne jinak než “Viper”, tedy “Zmije”) se střeleckým radarem s agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) APG-83 s aktivním elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array) od firmy Northrop Grumman.


Populární akrobatická skupina Thunderbirds (USAF) létá také na  F-16 Fighting Falcon.


Letoun F-16 MLU belgického Demo pilota Toma ‘Gizmo’ De Moortel, 31 sqn at Kleine Brogel Air Base.


General Dynamics F-16 Fighting Falcon (Block 50)
Obecná charakteristika:
Posádka: 1
Délka: 15,06 m
Rozpětí křídel: 9,96 m
Výška: 4,88 m
Ploch křídel: 27,87 m²
Profil křídla: NACA 64A204 root and tip
Prázdná váha: 8 570 kg
Náklad: 12 000 kg
Maximální startovací váha: 19 200 kg
Motor:
1 × General Electric F110-GE-129 (for F-16C/D Block 30-40-50) nebo
Pratt & Whitney F100-PW-220/220E turbofan s přídavným spalováním
Suchý tah: 76.3 kN
Tah s přídavným spalováním: 127 kN
Interní nádrže: 3 200 kg
Výkony:
Maximální rychlost:
u hladiny moře: 1 470 km/h, Mach 1.2
ve výšce: 2 120 km/h, Mach 2 čistá konfigurace  
Bojový dolet: 550 km na hi-lo-hi misi se 4x 450 kg bomb
Přeletový dolet: 4 220 km s odhazovatelnými nádržemi
Maximální dostup: 15 240+
Stoupavost: 254 m/s
Měrná zátěž: 431 kg/m²
Poměr tah/hmotnost 1,095
Maximální přetížení: +9,0 g
Výzbroj:
Kanón: 1 × 20 mm (0.787 in) M61A1 Vulcan 6-barrel Gatling cannon, 511 rounds
Podvěsy: 2 × wing-tip Air-to-air missile launch rails, 6 × under-wing, and 3 × under-fuselage pylon (2 of 3 for sensors) stations with a capacity of Up to 17,000 lb (7,700 kg) of stores
Rakety neřízené
4 × LAU-61/LAU-68 rocket pods (each with 19/7 × Hydra 70 mm/APKWS[241] rockets, respectively)
4 × LAU-5003 rocket pods (each with 19 × CRV7 70 mm rockets)
4 × LAU-10 rocket pods (each with 4 × Zuni 127 mm rockets)
Raketové střely řízené
vzduch-vzduch střely:
2 × AIM-7 Sparrow
6 × AIM-9 Sidewinder
6 × AIM-120 AMRAAM
6 × IRIS-T
6 × Python-4
vzduch-země střely:
6 × AGM-65 Maverick
4 × AGM-88 HARM
AGM-158 Joint Air-to-Surface Standoff Missile (JASSM)
Anti-ship missiles:
2 × AGM-84 Harpoon
4 × AGM-119 Penguin
Bomby:
8 × CBU-87 Combined Effects Munition
8 × CBU-89 Gator mine
8 × CBU-97 Sensor Fuzed Weapon
4 × Mark 84 general-purpose bombs
8 × Mark 83 GP bombs
12 × Mark 82 GP bombs
8 × GBU-39 Small Diameter Bomb (SDB)
4 × GBU-10 Paveway II
6 × GBU-12 Paveway II
4 × GBU-24 Paveway III
4 × GBU-27 Paveway III
4 × Joint Direct Attack Munition (JDAM) series
4 × AGM-154 Joint Standoff Weapon (JSOW)
Wind Corrected Munitions Dispenser (WCMD)
B61 nuclear bomb
B83 nuclear bomb
Ostatní:
SUU-42A/A Flares/Infrared decoys dispenser pod and chaff pod nebo
AN/ALQ-131 & AN/ALQ-184 ECM pods nebo
LANTIRN, Lockheed Martin Sniper XR & LITENING targeting pods nebo
Up to 3 × 300/330/370/600 US gallon Sargent Fletcher drop tanks for ferry flight/extended range/loitering time nebo
UTC Aerospace DB-110 long range EO/IR sensor pod on centerline
Avionika:
AN/APG-68 radar
MIL-STD-1553 bus

Jiří Lukeš
Zdroj: f-16.net, Kev Darling: "Legendy, F-16 Fighting Falcon", Vašut, 2005, wikipedia.org
Fotografie: lockheedmartin.com, pixabay.com, Public Domain

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka