Boeing 787 Dreamliner: Kompozitové letadlo ...

26.11.2016

Boeing 787 Dreamliner je americký dálkový střední dopravní dvoumotorový letoun (wide-body twin-engine jet airliner) vyrobený firmou Boeing Commercial Airplanes. Dreamliner je nejúspornější dopravní letadlo Boeingu a je mezníkem ve stavbě dopravních letadel pro použití kompozitových materiálů, jako výchozího materiálu při stavbě draku letadla. Boeing 787 byl navržen tak, aby byl o 20% úspornější než Boeing 767, kterého má nahradit.

Dreamliner je považován za nejmodernější dopravní letadlo na světě, ale po uvedení do provozu ho však provázely četné problémy. Dopravci byli nízkou spolehlivostí rozčarováni (JAL, All Nippon Airways, Air India, Norwegian Air Shuttle, LOT, a další). Došlo i na náhrady škody dopravcům (LOT), které musel zaplatit Boeing. Ze závad, které postihly debutující Dreamliner, byly: přehřívající se Li-On baterie (GS Yuasa), problémy s námrazou, uvolněné panely v kabině, chyby v software a řada dalších problémů. Jenom přehřívající baterie znamenaly měsíční odstávku 50ti Dreamlinerů. Problémy a zpoždění výroby měly za důsledek rušení objednávek od dopravců (také Travel Service). Experti se shodují, že míra problémů s takto nově řešeným letadlem je obvyklá.


Boeing 787-8 získal FAA a EASA certifikaci v srpnu 2011.

Na přelomu století se Boeing zabýval trendy v letecké dopravě a dopady na konstrukci moderních dopravních letadel (projekty: Project 20XX, Sonic Cruiser, Yellowstone). Dopravní letectví ovlivnily první roky nového století: teroristický útok 11. září 2001, ukončení nerentabilního provozu nadzvukového Concorde 2003, ekologické vlivy a tlaky. Zpětná vazba od aerolinií jednoznačně upřednostňovala efektivnost. To znamená postavit vysoce efektivní dopravní letadlo s optimalizovaným vlivem na životní prostředí, z velké části z kompozitů, nové motory s vysokým obtokovým poměrem a vysokou efektivností.


Finální montáž Dreamliner-u ve Boeing Everett Factory, WA, USA.

Konstrukce Boeingu 787 je velmi lehká. Objem kompozitů je 80%. Boeing uvádí, že váhové složení konstrukce je: 50% kompozitu, 20% hliníku, 15% titanu, 10% oceli, a 5% jiných. Hliník je použit pro křídla a ocasních náběžných hranách. Titanu se používá hlavně na motory a spojovacích dílech, a ocel je použita v různých oblastech.

Řízení je typu "fly-by-wire" podobně jako u Boeing 777. Kokpit je "skleněný" = LCD multifunkční displeje, ale také HUD (head-up) displeje, opět jako u Boeing 777.

Boeing 787 je poháněn 2 typy motorů: Rolls-Royce Trent 1000 nebo General Electric GEnx motory. Motory a motorové gondoly jsou protihlukově optimalizovány. Hluk by neměl překročit 85 dB mimo letiště.


Představení letounu veřejnosti (slavnostní roll-out) 8. července 2007.

První let se konal v prosinci 2009. Do komerčního provozu byl zařazen v říjnu 2011 u aerolinií ANA (All Nippon Airways).


Boeing 787-8 britských aerolinek British Airways přístává na Toronto Pearson International Airport.

Boeing 787 Dreamliner - jednotlivé verze:


Kokpit Dreamliner-u.


Interiér Dreamliner-u v třídě economy s  2–4–2 rozmístěním v řadě sedadel, ANA (All Nippon Airways).


Boeing 787 Dreamliner polských aerolinek LOT, první evropský operátor.

Do října 2016 Boeing vyrobil 480 Dreamliner-ů a má objednávky na 1208 ks. Boeing 787 Dreamliner provozuje téměř šedesátka dopravců. Mezi hlavní uživatele patří: ANA (All Nippon Airways) (54), ILFC (38), United Airlines (30), Japan Airlines (30), Qatar Airways (30), British Airways (23), Air Canada (21), Air India (21), American Airlines (20), Virgin Atlantic (13), TUI Travel (14), Hainan Airlines (14), Ethiopian Airlines (13), Etihad Airways (10), LOT Polish Airlines (6), ...

Boeing 787 Dreamliner
Model: 787-8, 787-9, 787-10
Posádka kabiny: 2
Cestujících: 242, 290, 330
Rozměry:
Délka: 57 m, 63 m, 68 m
Rozpětí křídel: 60,1 m
Úhel šípu křídel: 32,2°
Plocha křídel: 360.5 m2
Výška: 17,2 m
Výška trupu: 5,91 m
Šířka trupu: 5,75 m
Šířka kabiny: 5,49 m
Objem nákladu: 136.7 m³ 28 LD3, 172.5 m³ 36 LD3, 191.4 m³ 40 LD3
Hmotnosti:
Hmotnost bez nákladu: 119 t, 128 t, -
Maximální vzletová hmotnost: 227 t, 254 t, 254 t
Maximální přistávací hmotnost: 172 t, 192 t, 201 t
Výkony:
Cestovní rychlost: Mach 0,85 (903 km/h, 561 mph, 487 uzlů)
Maximální cestovní rychlost: Mach 0,89 (945 km/h, 587 mph, 510 uzlů)
Dolet: 14 200 – 15 200 km, 14 800 – 15 750 km, 11 900 km
Maximální objem palivové nádrže: 126 917 l, 138 898 l, -
Praktický dostup: 13 100 m
Motory:
2× General Electric GEnx nebo Rolls-Royce Trent 1000
Maximální tah motoru: 284,7 kN, 311,4 kN, 340 kN

Jiří Lukeš
Zdroj: boeing.com, wikipedia.org
Fotografie: boeing.com, Public Domain

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka