letecký magazín
06.11.2016
Junkers F13 je mezníkem v dějinách dopravního letectví. Je to první celokovový dopravní jednoplošník. Piloti byli v otevřené kabině a 4 přepravovaní pasažéři v samostatné uzavřené kabině. Kostra trupu byla z trubek zpevněných vzpěrami. Křídlo bylo samonosné. Potah celého letounu byl z vlnitého plechu. Hugo Junkers využil vynálezu Alfréda Wilma, který objevil slitinu "dural", lehký a pevný materiál pro stavbu letadel. Vlny na duralovém plechu zpevňují potah konstrukce letadla.
První let byl v roce 1919, krátce po I. světové válce. Výroba běžela od 1919 do 1932, bylo vyrobeno více jak 300 letadel. Junkers F13 se velmi rychle rozšířil v mnoha zemích. V roce 1925 F13 měl podíl kolem 40 procent v mezinárodní dopravní síti.
Více informací o Junkers F13, zde.
Představení repliky Junkers F13 veřejnosti v říjnu 2016.
Replika začala vznikat v roce 2009 podle dokumentace z německých muzeí (Mnichov) a byla inicializována panem Dieterem Morszeckem (CEO firmy RIMOWA), který byl a jeho firma hlavním investorem. Firma RIMOWA (rimowa.com) je výrobcem kufrů, také i hliníkových s vlnitým povrchem.
Letadlo vznikalo ruční prací v dílnách firmy KAELIN Aero Technologies. Na draku letounu bylo použito přes 35 000 nýtů.
Motor byl zvolen americký devítihvězdicový Pratt & Whitney R-985 Mini Wasp 450 hp.
Letadlo nese slogan: RIMOWA "The Luggage with the grooves" (zavazadla s "vlnkami") ...
Závěrečné práce, finální montáž a zalétání proběhlo v Dübendorfu na okraji Curychu, Švýcarsko.
Jiří Lukeš
Zdroj: rimowa.com, rimowa-f13.com
Fotografie: rimowa-f13.com
Vytisknout článek Přeposlat článek
Datum : 24.04.2018 03:32, Vložil : JxlA
hvpB
Datum : 24.04.2018 03:32, Vložil : JxlA
hvpB
Datum : 24.04.2018 03:32, Vložil : JxlA
hvpB
Datum : 24.04.2018 03:32, Vložil : JxlA
hvpB
Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.
Datum : 24.04.2018 03:32, Vložil : JxlA
hvpB