CFM LEAP: Motor pro A320neo a B737 MAX ...

11.12.2016

CFM International LEAP je dvouproudový motor s vysokým obtokovým poměrem (high-bypass turbofan engine) a technologií LEAP. Je určen pro dopravní letadla pro krátké a střední tratě a typickou kapacitou 165 cestujících, např. Airbus A320neo rodina, Boeing 737 MAX (narrow-body, úzký trup, "jedno-uličková" letadla). Má nahradit úspěšný motor CFM International typ CFM56.

Hlavní přínosy LEAP motorů:


Řez dvouproudovým motorem CFM International LEAP

Motory LEAP jsou vyráběny společností CFM International, join-venture (50-50) společného podniku mezi GE Aviation, Spojené státy a Safran Aircraft Engines (dříve známý jako Snecma), Francie.


Airbus A320-251N(WL), F-WNEW s motory CFM International LEAP-1A.

LEAP ("Leading Edge Aviation Propulsion") zahrnuje technologie, které byly vyvinuté v rámci programu LEAP56 technologie, která byla zahájena v roce 2005. Motor byl oficiálně spuštěn jako "LEAP-X" 13. července 2008. První motor LEAP-1A byl spuštěn v září 2013, LEAP-1B v červnu 2014.

Technologie LEAP:

CFM International: LEAP Turbofan Engines

Motor (Turbofan engine) Výkon (tah) kN Aplikace - letadlo
LEAP-1A 109–156 kN Airbus A320neo
LEAP-1B 100–120 kN Boeing 737 MAX
LEAP-1C 124,5–133,4 kN COMAC C919

 


Letadlo výrobce (prototyp) Boeing 737 MAX 8, N8703J s motory CFM International LEAP-1B při testovacím letu.


Airbus A320neo s motory CFM International LEAP-1A tureckého dopravce Pegasus Airlines. Pegasus odebral první 4 stroje z objednávky na 75ks A320neo.

CFM International LEAP-1A, LEAP-1B
Technické údaje:
dvouproudový proudový motor s vysokým obtokovým poměrem s technologií LEAP
Konfigurace:
Dmychadlo:
18ti lopatkové kompozitové dmychadlo, stříň kompozitová
průměr dmychadla 78" (198,1 cm)
Převodovka/převod: bez převodovky/reduktoru otáček, přímý pohon
Nízkotlatý kompresor (LPC): 3 lopatková kola
Vysokotlaký kompresor (HPC): 10 lopatkových kol
Spalovací komory: advanced combustor LEAP
Vysokotlaká turbína (HPT): 2 lopatková kola
Nízkotlaká turbína (LPT): 7 lopatkových kol
Výkon (tah):
LEAP-1A: 109–156 kN, Airbus A320neo
LEAP-1B: 100–120 kN, Boeing 737 MAX
obtokový poměr 11:1

Jiří Lukeš
Zdroj: cfmaeroengines.com
airinsight.com: "Comparing the new technology Narrow-body engines: GTF vs LEAP maintenance costs"
Fotografie: airbus.com, boeing.com, cfmaeroengines.com

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka