Junkers Ju 88 se uplatnil jako bombardér, bitevník i stíhačka

18.12.2016

Německý dvoumotorový letoun Junkers Ju 88 se za druhé světové války uplatnil nejen jako bombardér, ale s úspěchem sloužil také v roli těžké stíhačky nebo bitevníku. Stroj, jehož prototyp poprvé vzlétl před 80 lety, 21. prosince 1936, se vyráběl téměř do konce války a celkem opustilo továrny na 15.000 "osmaosmdesátek" všech verzí. Díky tomu se univerzální Junkers Ju 88 zařadil mezi desítku nejmasověji vyráběných bojových letounů celého konfliktu.

Historie typu se začala psát v polovině 30. let, kdy říšské ministerstvo letectví vypsalo soutěž na vývoj a výrobu rychlého bombardéru (německy Schnellbomber). Německo přitom nebylo jedinou zemí, ve které vojáci s podobným nápadem přišli. Idea stroje, který díky své rychlosti dokáže uniknout nepřátelským stíhačům a svrhne na cíl pumy, aniž by potřeboval silnou obrannou výzbroj nebo doprovod vlastních stíhaček, měla své zastánce například i v Británii nebo Sovětském svazu.

Jak se ale v průběhu druhé světové války ukázalo, takové představy fungovaly - tedy až na výjimky, jako třeba britský de Havilland Mosquito - jen na papíře. Když přitom na přelomu let 1936 a 1937 Junkers Ju 88 při prvních zkouškách dosahoval rychlostí přes 500 kilometrů v hodině, byli generálové právem nadšeni. V té době masově používané stíhací dvouplošníky, jako třeba britský Gloster Gladiator, za ním totiž zaostávaly o zhruba 100 kilometrů v hodině.

Stejně na tom byla také nejlepší československá meziválečná stíhačka (a další potenciální protivník typu Ju 88 nebo podobně koncipovaného Dorineru Do 17) Avia B-534. Při prvním opravdovém bojovém křtu německého rychlého bombardéru, kterým se v létě 1940 stala bitva o Británii, se ale ukázalo že proti moderním jednoplošníkům se zatahovacím podvozkem jako Hawker Hurricane nebo Supermarine Spifire nemají bez stíhací ochrany letící Schnellbombery příliš šancí.

S maximální rychlostí, dosahovanou při zkouškách, se přitom při bojovém nasazení většinou nedalo počítat. Než byl totiž Junkers Ju 88 v září 1939 zařazen do výzbroje luftwaffe, prošel několika změnami, které zvýšily jeho hmotnost a nepříznivě ovlivnily rychlost letounu. Kromě silnější výzbroje na vlastní obranu to byly například úpravy, které umožnily střemhlavé bombardování, tedy přesnou, ale náročnou metodu útoku.

Bombardování, ať už klasické, nebo v průběhu války postupně opouštěné střemhlavé, ale nebylo jednou rolí, kterou Junkers Ju 88 v německém letectvu hrál. Díky rychlosti se - bez zatížení pumovým nákladem - uplatnil jako průzkumný letoun, sloužil i jako těžký dálkový stíhač. Byl zejména nepříjemným protivníkem britských protiponorkových patrol. S junkersy se tak střetávali i příslušníci československé 311. perutě Královského letectva (RAF), kteří s ponorkami bojovali od května 1942.

Vyráběla se také bitevní varianta Ju 88, určená k útokům na pozemní cíle, která byla vyzbrojená protitankovým dělem ráže 75 milimetrů. Kromě bombardovací verze, které vzniklo zhruba 9300 kusů, se ale Junkers Ju 88 nejvíce používal v roli nočního stíhače, kterých vzniklo na 2700 kusů. Letouny vybavené radarem v přídi se na obloze poprvé objevily v listopadu 1940 a jejich posádky představovaly až do konce války smrtelně nebezpečné soupeře hlavně pro bombardéry RAF.

Podobně jako legendární německé stíhačka Messerschmitt Bf 109 se i junkersova "osmaosmdesátka" vyráběla téměř do posledních dnů války. Přes postupující zkázu německého průmyslu, způsobenou spojeneckým bombardováním, převzala ještě v únoru a březnu 1945 luftwaffe od výrobců 77 Junkersů Ju 88, až na dva to byly v té době nejvíce potřebné noční stíhačky. Úplně poslední kusy pak německé letectvo dostalo 11. dubna 1945, necelý měsíc před kapitulací Třetí říše.

Zdroj: ČTK
Fotografie: Bundesarchiv, Public Domain

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka