Dopravních letounů L-410 se od roku 1969 vyrobilo přes 1200 kusů

27.12.2017

Moskva/Praha (ČTK) - Vizitka letounu L-410 (ruské ministerstvo obrany zakoupí 18 strojů pro potřeby speciálních sil armády):

- Dopravní a transportní letoun vyvinutý v 60. letech minulého století ve společnosti Let Kunovice poprvé vzlétl 16. dubna 1969. Dosud se jich vyrobilo přes 1200 kusů, v posledních letech ovšem vznikaly nové letouny již jen v několika exemplářích ročně. Na letošek byl plánován prodej 12 strojů.

- Jde o celokovový hornoplošník poháněný dvěma turbovrtulovými motory. Je určen pro přepravu až 19 cestujících, nákladu nebo pro speciální mise na krátké a střední vzdálenosti. S Ruskem, respektive Sovětským svazem, je letoun spojen od samého začátku, právě požadavkům společnosti Aeroflot se totiž jeho konstruktéři před 50 lety snažili vyhovět.

- Ve své době byl L-410 jediným letadlem zahraniční výroby a vývoje, které Aeroflot používal. A to zejména díky jeho schopnosti vzletu a přistání na krátké, nezpevněné ploše a dobrým výkonům ve vysokých nadmořských výškách i při extrémních teplotách. Kromě SSSR se letouny dodávaly i do spřátelených zemí Asie, Afriky či Jižní Ameriky.

- V současnosti lze na stroj L-410 narazit takřka po celém světě, několik desítek jich létá v Evropě. V minulosti se používaly i na vnitrostátních linkách v Československu (například v červnu 1972 se jeden z nich stal terčem únosu, při němž zahynul kapitán a který byl předlohou dílu Mimikry ze seriálu Třicet případů majora Zemana). Čtyři stroje vlastní česká armáda.

- Z letounu L-410 vycházel i větší typ L-610, který ale vznikl jen v několika prototypech. V červenci 2015 pak byl představen výrazně modernizovaný stroj L-410 NG, který byl měl mít větší dolet i nosnost, stále ale ještě čeká na získání potřebných certifikací.

- Výrobcem letounu je v současnosti společnost Aircraft Industries, která v roce 2005 odkoupila konkurzní podstatu Leteckých závodů Kunovice a v následujícím roce obnovila výrobu letounu L-410. V roce 2008 do firmy vstoupil ruský akcionář, těžařský holding UGMK, který je dnes jediným vlastníkem.

- S ruskými majiteli byly spojeny také obavy o kompletní přesun výroby L-410 do Ruska. Loni v září se staly jedním z důvodu stávky v kunovické firmě. Na jednání s tehdejším ministrem průmyslu a obchodu Janem Mládkem (ČSSD) ovšem ruští majitelé Aircraft Indrustries slíbili, že výroba letadel zůstane v závodu v Kunovicích zachována.

- Už v červenci 2015 kunovická firma podepsala dohodu s Uralským závodem civilního letectví (UZGA), kde se L-410 kompletují. Letos v listopadu si při své návštěvě Ruska prohlédl tamní haly prezident Miloš Zeman.

Zdroj: ČTK

Fotografie: ilustrační, Russian Let L-410, Dmitry A. Mottl

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka