GE Aviation poprvé otestovalo motor, který bude v ČR vyrábět

03.01.2018

Praha 3. ledna (ČTK) - Společnost GE Aviation sídlící v Praze-Letňanech úspěšně dokončila první test nejmodernějšího turbovrtulového motoru Advanced Turboprop (ATP), který se bude v ČR vyrábět. Certifikační zkoušky motoru začnou letos. Jde o další z kroků naplňování investiční smlouvy s vládou ČR o vybudování nové centrály společnosti pro turbovrtulové motory v Česku. Rozhodnutí o jejím umístění ještě nepadlo. ČR tak vstoupila do klubu několika zemí, které vyvíjí, vyrábí a exportují letadlové motory. GE to dnes oznámila v tiskové zprávě ČTK.

Jde o první turbovrtulový motor zcela nového designu v segmentu všeobecné a obchodní letecké přepravy (BGA) po více než 30 letech. "Celkové provedení, vývoj a certifikační proces je mnohem rychlejší než cokoli, co jsme kdy udělali v minulosti v oblasti našich komerčních aktivit," uvedl viceprezident a generální ředitel divize BGA a integrovaných systémů Brad Mottier.

GE v roce 2015 uvedla, že chce investovat do vývoje nového motoru ATP přes 400 milionů dolarů. Na GE Aviation v ČR už připadla významná část ze 100 milionů dolarů, které v roce 2017 vynaložila společnost v Evropě.

S novými motory se počítá pro zcela nový letoun Cesna Denali firmy Textron Aviation, proces certifikace má skončit do roku 2020. "Zavázali jsme se našemu zákazníkovi a celé letecké veřejnosti spustit motor ATP na zkušebně do konce roku 2017 a přesně to jsme splnili," dodal programový ředitel pro ČR Milan Šlapák.

Výrazných technologických novinek se také dočkaly zkušebny GE Aviation v Praze Letňanech, kde se motor na konci loňského roku poprvé roztočil. Otevřena byla nová montážní linka a dokončena instrumentační laboratoř celkem za více než 15 milionů dolarů.

Celkově se v novém závodě ve středních Čechách počítá s pracovními příležitostmi pro více než 500 zaměstnanců. Od 1. června 2016 firma přijala 180 pracovníků, dalších 80 by mělo nastoupit v roce 2018. Závod by měl zahájit výrobu mezi roky 2020 a 2022, při plné výrobní kapacitě by vyráběl více než 400 motorů ročně.

Rozhodnutí o umístění závodu ještě nepadlo. "V současné době vyhodnocujeme varianty a potenciální scénáře. Rozhodnutí ještě nepadlo. V nové lokalitě bychom zůstali dalších 25 až 30 let, proto je kvalita takto strategického rozhodnutí naprosto klíčová," uvedla firma.

Nový motor Advanced Turboprop o výkonu 1240 koní na hřídeli patří do kategorie turbovrtulových motorů v rozmezí výkonu od 1000 do 1600 koní. Za použití 79 nových technologií nabízí tento motor celou škálu vyspělých postupů, podstatně větší výkon a nebývalou efektivitu. Motor dosahuje bezkonkurenčního poměru stlačení kompresorem 16:1, který mu umožňuje dosáhnout o 20 procent nižší spotřeby paliva a o deset procent vyšší výkon ve srovnání s konkurencí v téže velikostní třídě. Se 4000 letovými hodinami nabízí podle GE o třetinu delší časový interval mezi generálními opravami než největší konkurenti.

Zdroj: ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka