Letiště Brno očekává brzké přivedení dopravců na nové linky

27.04.2018

Brno 27. dubna (ČTK) - Zástupci firmy Letiště Brno, která má v pronájmu brněnské letiště od Jihomoravského kraje, očekávají, že se v nejbližších letech konečně podaří přivést dopravce, který zajistí spojení Brna s dalšími městy v Evropě a po více než deseti letech se podaří výrazněji zvýšit počet odbavených pasažérů. Ten se pohyboval v uplynulém desetiletí obvykle mezi 400.000 a 550.000 a kolísá. Předseda představenstva Milan Kratina ČTK řekl, že se intenzivně jedná o linkách, které by začaly létat v příštím roce.

"Linky ještě pro letošek jsou velká výzva, protože není moc dopravců, kteří by měli volnou kapacitu a byli ochotni ji přesměrovat do Brna ještě letos," uvedl Kratina. Na přelomu roku se sice předpokládalo, že nové linky začnou být v provozu od letošního letního letového řádu, avšak jednání s rumunským dopravcem byla neúspěšná. Za pozitivní pro budoucnost označil dohodu s Jihomoravským krajem a Brnem, protože samosprávy jsou ochotné nové linky podporovat a mají o ně zájem.

Brno má nevýhodu v tom, že leží v poměrně blízkém dosahu letišť v Praze, Vídni a Bratislavě, která jsou ve svých státech těmi hlavními. "Jsou to naši konkurenti a jako jiná regionální letiště se s nimi nemůžeme nikdy srovnávat. Do primárních letišť dopravci chtějí za každou cenu, do regionálních jen v případě, že se jim vytvoří vhodné podmínky," vysvětlil Kratina.

Právě kvůli podmínkám někteří dopravci v Brně skončili, ačkoliv letadla létala dobře vytížená a přinášela zisk. "Dopravce potřeboval volnou kapacitu letadla tam, kde bude létat třeba s více prázdnými sedačkami, ale díky dotacím nakonec dostane víc," vysvětlil Kratina.

Strategií letiště je nejen dostat linky z Brna na velká uzlová letiště, ale slibuje si přínos i od spolupráce těch letišť v okolních státech, která nejsou v hlavních městech. Potenciál Brna a okolního regionu je podle něj slušný co do počtu obyvatel i co do ekonomické výkonnosti. "Pokud budou létat dopravci do zajímavých destinací za dostupnou cenu, lze očekávat, že lidé letadla využijí," řekl Kratina.

Letiště, které v sobotu oslaví 60 let od zahájení civilní dopravy, mnozí v současnosti kvůli útlumu pravidelné dopravy vnímají jako centrum charterových letů, odkud se létá na dovolenou. Celoročně se tyto lety podílejí na celkovém počtu cestujících více než polovinou. "Dokonce se v létě dostáváme na hranici kapacity. Ale pokud by bylo potřeba, uděláme vše pro její zvýšení. Primární je pro nás sice rozvoj pravidelné dopravy, ale snažíme se růst ve všech segmentech," řekl Kratina.

Brno obsluhuje i nákladní lety, pětkrát týdně létá pravidelná linka a zvyšuje se zájem o jednorázové lety vzhledem k růstu ekonomiky. Nejrychlejším tempem roste na letišti počet vzletů, do kterých se počítají veškerá letadla. "Jedná se o nabídku služeb a zázemí zejména pro podnikatele a jejich letadla. Aktuálně reagujeme na poptávku v této oblasti. V rozvoji služeb tímto směrem vidíme do budoucna velký potenciál," řekl Kratina.

Zdroj: ČTK, Letiště Brno

Fotografie: Wikimedia

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka