Hornet tvoří už čtvrtou dekádu páteř námořního letectva USA

19.11.2018

Washington/Praha (ČTK) - Americký bojový letoun F/A-18 Hornet tvoří už čtvrtou dekádu páteř amerického námořního letectva. Stroj původně zkonstruovaný ke službě na letadlových lodích, který se poprvé vznesl do vzduchu 18. listopadu 1978, ale s úspěchem provozují také v zemích, které těmito plavidly vůbec nedisponují. Hornet - a z něj odvozený modernější Super Hornet - se uplatní jako stíhačka, stejně dobře ale dokáže zastat roli bombardéru.

V první polovině 80. let, kdy hornety přicházely u amerického námořnictva a letecké složky námořní pěchoty do služby, přitom v jejich využití dominovaly útočné úkoly, které charakterizuje A v typovém označení stroje. Jako stíhačka (fighter, odtud F) totiž v té době z palub letadlových lodí vzlétaly zejména větší a rychlejší dvoumístné letouny F-14 Tomcat s proměnnou geometrií křídel, dobře známé filmovým fanouškům například ze snímků Top Gun nebo Tajemná záře nad Pacifikem.



Hornet - což znamená sršeň - se začal rodit na začátku 70. let minulého století, kdy se námořní letectvo pustilo do hledání nového útočného stroje, který by nahradil pestrou paletu do té doby používaných typů. A nové letadlo mělo být zároveň levnější než "ef-čtrnáctka", kterou v polovině sedmé dekády 20. století začalo námořnictvo zavádět do služby. Po podobném letadle se přitom ve stejné době rozhlíželo i letectvo (USAF), které získávalo první zkušenosti se stíhačkou F-15.

Do výběrového řízení, z něhož nakonec vzešla "ef-šestnáctka" navržená společností General Dynamics, se přihlásila také firma Northrop s modelem YF-17. Poměrně konzervativní letadlo sice u USAF neuspělo, když se ale výsledky soutěže začali na základě rozkazu ministra obrany začali zabývat námořníci, zjistili, že tento dvoumotorový stroj skrývá zajímavý potenciál. Pro náročnou službu na letadlových lodích ovšem ještě musel projít řadou úprav, i proto ostatně získal nové označení s číslicí 18.


Navenek se přitom pozdější F/A-18 od YF-17 příliš neliší, na první pohled má jinak tvarované vodorovné ocasní plochy a část kolem kabiny. Hlavní úpravy byly ale skryté pod povrchem - od zesíleného rámu i podvozku přes zvětšenou kapacitu nádrží až po úpravy, které umožňují startovat z katapultu na letadlové lodi a při přistání se hákem zachytit o brzdicí lana. Specifickou úpravou námořních letadel jsou pak sklopné konce křídel, díky kterým se stroje dají lépe vtěsnat do lodních hangárů.

Není proto divu, že mezi prvním letem YF-17 a premiérovým startem Hornetu uplynuly více než čtyři roky. Do vzduchu se F/A-18 poprvé vznesl krátce před polednem 18. listopadu 1978 s testovacím pilotem Jackem Kringsem za ovládacími pákami a protože šlo o společný projekt námořnictva a námořní pěchoty (což jsou v USA na sobě nezávislé součásti ozbrojených sil), nesl na levém boku nápis NAVY (námořnictvo), zatímco na pravém se skvělo MARINES (námořní pěchota).

Po prvním letu, který trval zhruba tři čtvrtě hodiny, začaly intenzivní zkoušky předsériových strojů, při kterých se ukázaly drobné potíže, například s ovladatelností v některých režimech letu nebo pevností turbíny motoru. Výrazným mezníkem se stal 30. říjen 1979, kdy Hornet poprvé přistál na palubě letadlové lodi. Na základě testů se námořnictvo rozhodlo opustit původní ideu zvláštních stíhacích (F-18) a útočných (A-18) strojů, místo kterých si objednalo univerzální F/A-18.

Do služeb amerického námořnictva se první hornety zařadily v listopadu 1983, o dva měsíce později je začala používat také námořní pěchota. Ostrým nasazením prošly poprvé v dubnu 1986, když během amerického odvetného útoku na Libyi zaútočily stroje startující z letadlových lodí Coral Sea a America na cíle v Benghází. Od té doby nasadily Spojené státy F/A-18 prakticky do všech konfliktů, který se účastnily - od Perského zálivu přes Balkán až po války v Iráku a Afghánistánu.

V polovině 90. let se pak zrodil Super Hornet, mírně větší a uvnitř i zvenčí výrazně modernizovaná verze, který na palubách letadlových lodí nahradil i vysloužilé F-14, které měl původní Hornet jen doplňovat. Původní i modernizovanou F/A-18 koupila řada zemí - od Kanady přes Finsko, Španělsko a Švýcarsko až po Kuvajt, Malajsii nebo Austrálii (ta je dosud jediným zahraničním uživatelem Super Hornetu). Před lety se o nich uvažovalo i pro české letectvo, které si ale nakonec vybralo gripeny.

 

Zdroj:ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Odpovědět

Datum : 29.11.2018 04:17, Vložil : dzgn

ombre wigs african american olia hair colour chart real hair wigs habit hand tied extensions lawsuit hair extension fusion tool human hair how to braid end of hair ladies wigs hair extensions buying hair extensions on ebay shades of brown hair color chart hair extensions hair extensions horsham vietnam hair manufacturers real hair wigs

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka