První čs. letadlo postavili před 100 lety nadšenci v Plzni

25.04.2019

Praha (ČTK) - Sestrojit vlastní letadlo se počátkem 20. století pokoušel v českých zemích už aviatický průkopník Jan Kašpar. Své slavné lety ale nakonec uskutečnil na upraveném francouzském stroji Blériot, vzor z Francie měli také bratři Čihákovi. První opravdu domácí letoun sestrojil až v roce 1912 mladoboleslavský strojař Metoděj Vlach. Několik aeroplánů vytvořil ještě před válkou také spolek Bohemia z Plzně, který dal před 100 lety vzniknout i prvnímu československému letounu Bohemia B-5.

K premiérovému letu se poměrně malý stroj elegantních tvarů rozjel na letišti Bory u Plzně 27. dubna 1919. Za řízením tehdy seděl Rudolf Polanecký, zkušený pilot, který si ze služby v rakousko-uherském vojenském letectvu odnesl vyznamenání za statečnost. Zkouška nového stroje dopadla dobře a veřejnosti se Bohemia B-5 představila o čtyři dny později, když z paluby dvoumístného letadla pršely na Plzeňany slavící První máj letáky a brožurky propagující aeronautiku.

Po úspěšné premiéře začali plzeňští letečtí nadšenci používat nový stroj k výcviku. Za necelé tři týdny, 17. května, ale Polanecký spolu s žákem Josefem Klíbrem na borském letišti při návratu z jednoho letu havarovali. Těsně před přistáním ztratil letoun rychlost a z několika desítek metrů spadl na zem. Zatímco instruktor na zadním sedadle vyvázl jen s lehkými zraněními, Klírovi se jeho touha po létání stala osudnou - z trosek letadla se podařilo vyprostit už jen bezvládné tělo.



Ani tragická událost ale neměla vliv na lidi kolem spolku Bohemia, kteří za pouhých šest týdnů dali stroj opět dohromady, velkou část trupu přitom museli prakticky znovu postavit. V přídi i po havárii zůstal technický unikát - řadový čtyřválec N. A. G., který vyrobili před válkou v Berlíně podle vzoru pohonné jednotky, kterou používali na svých strojích bratři Wrightové. Motor ale s pomocí techniků plzeňské Škodovky upravil a vylepšil konstruktér celého letounu, inženýr Oldřich Haller.

Bohemia B-5 létala po opravě ještě nějakou dobu v Plzni, od srpna 1919 se ale jejím domovským letištěm staly pražské Kbely. Téměř čtyři roky se na ní učili létat noví piloti a občas vozila zájemce o vyhlídkové lety. Začátkem 20. let ji koupil chrudimský továrník Jaroslav Wiesner, který si stroj nechal i poté, co v roce 1923 dosloužil motor. Wiesner se bez většího úspěchu snažil přestavět letoun na kluzák a ke konci 20. let se Bohemia B-5 včetně motoru dostala do Národního technického muzea.

Na dřevěný trup postupně padal prach v depozitáři, lepší osud ale čekal výjimečný motor - dlouhá léta byl k vidění v hlavní hale NTM v Praze na Letné. Už v 80. letech minulého století se začalo uvažovat o renovaci, která ale začala až na přelomu století a zapojilo se do ní Vojenské muzeum, tedy jeho letečtí experti z Kbel. Rekonstruovaná Bohemia B-5 se návštěvníkům kbelského muzea představila v dubnu 2014, loni byla k vidění i na Pražském hradě ke stému výročí Československa.

První československý letoun sice postavila skupina leteckých nadšenců, již v roce 1919 ale vznikly v Praze první opravdové letecké továrny - Aero, Avia a Letov. Zpočátku opravovaly nebo stavěly licenční typy, prvním domácím sériovým letadlem se v roce 1920 stal Letov Š-1. Následovaly stíhačky Aero Ae-02 nebo jednoplošník Avia BH-3, ve 30. letech vznikla slavná Avia B-534. Letectví se postupně stalo výkladní skříní první republiky, tisíce lidí se díky Masarykově leteckému fondu a Masarykově letecké lize věnovaly sportovnímu létání.

 

Zdroj: ČTK

Foto: VHU

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka