Sovětská stíhačka MiG-17 poprvé vzlétla v červenci 1949

25.07.2019

Moskva/Praha (ČTK) - Stíhačky poháněné proudovým motorem se sice objevily již na sklonku druhé světové války, ve velkém je ale vojáci začali používat až na přelomu 40. a 50. let minulého století. USA byly pyšné na svůj F-86 Sabre, sovětští inženýři přišli s legendárním strojem MiG-15. Kvality obou si piloti naostro vyzkoušeli během korejské války, už před ní se ale usilovně pracovalo na nových strojích. Nástupcem "patnáctky" se nakonec stal MiG-17, který poprvé vzlétl 26. července 1949.



F-86 Sabre

Vylepšený model dosahoval o zhruba 50 kilometrů v hodině vyšší maximální rychlosti, MiG-17 byl dokonce jako jeden z prvních stíhacích letounů schopen překonat rychlost zvuku v horizontálním letu. Po prvních měsících zkoušek ale bylo jasné, že konstruktéry čeká ještě hodně práce. Po dalších úpravách, které se dotkly brzdících štítů, kormidel nebo kýlu pod zádí, byl letoun konečně v říjnu 1952 zaveden do výzbroje prvních jednotek. Do bojů v Koreji se ale již nezapojil.



 MiG-17

Vývoj MiGu-17 se ale nezastavil, jako první sovětská stíhačka dostal třeba střelecký radar (verze MiG-17P) a v roce 1953 se dočkal i přídavného spalování (verze označená F, pokud měla navíc radar, tak PF). V polovině 50. let dostalo první MiGy-17F i československé letectvo, dva stroje sloužily jako osobní letouny pro jeho nejvyšší důstojníky. Běžní piloti pak o něco později dostali k dispozici dva tucty stíhaček verze PF.


MiG-19.

Původně se uvažovalo také o licenční výrobě MiGu-17 v Aeru Vodochody, které mělo zkušenosti s "patnáctkami", nakonec ale dostal přednost nadzvukový MiG-19. Licenční "sedmnáctky se ale vyráběly v Polsku (jako Lim-6) a Číně (Šen-jang J-5). Celkem vzniklo přes 10.000 letounů všech verzí. MiG-17 sloužil během let v řadě armád, a to nejen zemí Varšavské smlouvy nebo dalších sovětských satelitů, ve výzbroji je měly například i Pákistán a Maroko. Nejslavnější éru zažily MiGy-17 v polovině 60. let, během první fáze vietnamské války, kdy sloužily severovietnamským pilotům.

 

Zdroj: ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka