Sovětský bitevník Šturmovik patří k ikonám druhé světové války

30.09.2019

Moskva/Praha (ČTK) - Sovětští piloti létali za druhé světové války na celé řadě domácích i zahraničních strojů, asi největší slávy se mezi nimi dočkal bitevník Iljušin Il-2. Ve vzduchu poněkud neohrabaný, ovšem v boji proti tankům a další obrněné technice úspěšný letoun se poprvé vznesl do vzduchu 2. října 1939. Během války pak sovětské továrny vyrobily přes 36.000 kusů Šturmoviku, který v letectvech některých zemí sloužil až do poloviny 50. let.

Konstrukční kancelář Sergeje Iljušina při jeho vývoji zavrhla tradiční postup výroby letounu odolného proti palbě ze země, tedy posílení konstrukce ocelovými pláty. Místo toho inženýři navrhli skořepinu, tvořenou několikamilimetrovými pancéřovými deskami, která tvořila přední část trupu včetně kabiny pro pilota a střelce. Myšlenka to ale nebyla úplně nová, podobné řešení s obrněnou vanou pro nejchoulostivější části letadla používal už prvoválečný německý dvojplošník Junkers J.I.



Iljušinův letoun byl kvůli tomu ovšem poměrně těžký a ani vcelku silný motor o 1300 koních (podobně jako měl v té době Rolls-Royce Merlin v britských stíhačkách Hawker Hurricane) nedokázal zaručit dostatečné výkony. Armádním představitelům se navíc nelíbila slabá výzbroj, jen čtyři malorážné kulomety v křídle. O rok později proto kancelář představila vylepšenou verzi stroje se silnějším motorem a dvěma dvacetimilimetrovými kanony a dvěma kulomety.

Před zahájením sériové výroby ale prošlo letadlo ještě jednou výraznou změnou, kvůli úspoře hmotnosti a zvýšení doletu bylo odstraněno stanoviště střelce, který měl bitevník chránit před útoky zezadu. První jednomístné Il-2 přišly k jednotkám začátkem roku 1941, do německého útoku na Sovětský svaz se jich ovšem vyrobilo jen zhruba 250. Jejich piloti navíc nestihli dostat řádný výcvik, takže v prvních týdnech války proti Německu se ztráty nových iljušinů počítaly na desítky.

Plány na to, že se o ochranu bitevníků postarají stíhačky, totiž vzaly brzy za své, i kvůli nadvládě německé luftwaffe ve vzduchu v první části války na východní frontě. Kde se ale podařilo sovětským pilotům vyhnout nebezpečí ze vzduchu, ukázaly se přednosti jejich letounů. Palubní zbraně i náklad pum dokázaly způsobit německým pozemním jednotkám značné škody, Il-2 navíc dokázaly odolat protiletecké palbě a na mateřské základy zvládly doletět i značně poškozené.



Nedostatek ochrany zadní části letounu - která navíc měla na rozdíl od ocelové skořepiny vepředu dřevěnou kostru - se pokusili vyřešit nejprve technici v polních dílnách instalací nouzového střeliště. Už na jaře 1942 se objevila i tovární dvoumístná varianta označená Il-2 m 3, která se stala pro zbytek války standardem. Střelec, který seděl na primitivní sedačce a jeho místo nemělo žádnou pancéřovou ochranu, dostal k dispozici velkorážný kulomet.



Letadlo, které dostalo řadu přezdívek, z nich nejznámější je "Šturmovik" (od ruského šturm, útok), se během války uplatnilo na všech místech východního bojiště. Služba u bitevního letectva přitom patřila k nejnebezpečnějším, ztráty posádek a zejména slabě chráněných střelců byly enormní. Němečtí stíhači se brzy naučili útočit na slabé místo iljušinu, olejový chladič motoru, často uspěla i protiletadlová palba, nebezpečný byl zejména lehký flak ráže 37 milimetrů.

Ztráty šturmoviků dosáhly 30.000 letounů, tedy skoro 85 procent. S letouny Il-2 bojovali také čs. letci a po válce je tak zařadilo do služby i obnovené československé letectvo. Na přelomu 40. a 50. let přišel do výzbroje vylepšený model Il-10, který se licenčně vyráběl i v pražské Avii, pak ale Sověti (i Američané) na čistě bitevní letadla na řadu let rezignovali. Jejich úlohy totiž převzaly do značné míry bitevní vrtulníky, změnu přinesl až v půli 70. let proudový Suchoj Su-25.

 

Zdroj: ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka