Qantas pro dlouhé lety upřednostnil stroje Airbusu před Boeingem

13.12.2019

Sydney  (ČTK) - Australské aerolinky Qantas upřednostnily pro nejdelší komerční lety stroje Airbusu před Boeingem. Na plánovaných trasách z Austrálie do New Yorku či do Londýna bude patrně létat až 12 Airbusů, a nikoli Boeingy 777X. Informovala o tom dnes agentura Bloomberg s odvoláním na dnešní prohlášení Qantasu. Evropský a americký výrobce letadel o prestižní zakázku soutěžily už od roku 2017. Společnost Citi cenu objednávky odhaduje až na 3,5 miliardy australských dolarů (55,4 miliard Kč).

Konečné rozhodnutí se čeká v březnu a první let by se měl uskutečnit v první polovině roku 2023, uvedly aerolinky. Ty se ještě musí dohodnout s piloty ohledně výše platů.



"Nabízíme služební postup a zvýšení mzdy, ale na oplátku žádáme (od pilotů) flexibilitu, která by nám umožnila snížit provozní náklady," řekl generální ředitel Qantasu Alan Joyce.

Airbus už nezveřejňuje katalogové ceny svých letadel, nicméně agentura Reuters na základě cen z roku 2018, uvedla, že objednávka by mohla dosáhnout výše 4,4 miliardy amerických dolarů (přes sto miliard Kč). Připomíná, že při takových objednávkách dostávají letecké společnosti zpravidla velké slevy.

Společnost City dnes odhadla hodnotu zakázky na tři až 3,5 miliardy australských dolarů. Investice bude podle ní rozfázována do tří let.

Klíčovou technickou překážkou pro aerolinie bylo nalézt takový stroj, který by vzdálenost zvládl s plným zatížením a zbylo by mu přitom palivo pro případ nouze. Airbus kvůli tomu letadlu A350-1000 přidá palivovou nádrž a zvýši jeho maximální vzletovou hmotnost.

Let ze Sydney do Londýna je dlouhý 17.800 kilometrů a měl by trvat dvacet a půl hodiny. Let o vzdálenosti 16.200 kilometrů ze Sydney do New Yorku zabere o hodinu méně.


V říjnu Qantas vypravil na zkušební let rekordní délky bez přistání mezi New Yorkem a Sydney svůj Boeing 787-9 Dreamliner. V nejlidnatějším městě Austrálie stroj přistál po 19 hodinách a 16 minutách ve vzduchu. Letu se zúčastnila se pouze padesátka pozvaných cestujících tvořených převážně zaměstnanci aerolinek a členů posádky. Cílem bylo prověřit emoční a fyzický dopad dlouhých letů na lidský organismus.



Testy podle prohlášení aerolinek sahaly od monitorování mozkových vln, hladin melatoninu a bdělosti pilotů až po sledování vlivu osvětlení, jídla a cvičení na pasažéry.

Osvětlení kabin a jídlo byly za letu upraveny tak, aby přispěly ke snížení takzvaného jet lagu, nazývaného také pásmová nemoc. Tedy únavy, ospalosti a někdy i zmatenosti po dlouhé cestě letadlem přes několik časových pásem.

Nejdelší komerční let na světě nyní provozuje Singapore Airlines. Na lince mezi Singapurem a New Yorkem také používá stroj od Airbusu. Letounu A350-900 trvá absolvování trasy bezmála devatenáct hodin.

 

Zdroj: ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Airbus je stejně lepší pro pasažéry. Je pohodlnější.

Odpovědět

Datum : 15.12.2019 20:48, Vložil : Pavel

Naopak piloti prý preferují Boeingy, protože tam drží skutečný hydraulicky ovládaný knipl a ne elektronický joystick. Pro mě jako pasažéra byl nejfantastičtější let dvoupatrákem A380. Deset palců vzhůru tomuto letadlu.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka