Sovětský MiG-21 je nejrozšířenější nadzvukové letadlo všech dob

12.02.2020

Moskva/Praha (ČTK)  Sovětské stíhačce MiG-21 patří primát nejrozšířenějšího nadzvukového letadla všech dob, mezi roky 1959 a 1985 vzniklo na 11.500 kusů. A dalších skoro 2500 vyrobili Číňané jako bezlicenční kopii. Ve výzbroji měly či mají "jedenadvacítku" desítky států, včetně Československa a později České republiky. Stroj, jehož první předchůdce vzlétl 14. února 1955, dodnes používají v mnoha zemích zejména v Africe a Asii, neobejdou se bez něj ale ani někteří členové NATO.

Také v českých barvách létal MiG-21 ještě několik let poté, co ČR vstoupila do Severoatlantické aliance, poslední vyřadilo letectvo teprve v létě 2005. Tehdy po mnoha letech příprav přišel do výzbroje nástupce tohoto migu s trojúhelníkovým křídlem, švédský Jas-39 Gripen. A přestože MiG-21 platil ve své době za dobrý stroj, znamenal příchod novinky velký kvalitativní zlom. Nové letadlo je nejen příjemnější na ovládání a pilotům pomáhají moderní technologie, ale jeho provoz je i levnější.

Letadlo vyvinuté v konstrukční kanceláři Mikojan-Gurevič zanechalo v českém, respektive československém letectví hlubokou stopu. A to nejen délkou služby v armádě - první stroje převzalo čs. letectvo začátkem 60. let a poslední skončily o téměř 45 let později - ale i tím, že se vyrábělo ve Vodochodech. V deseti letech po roce 1962 jich zdejší továrnu opustilo 194 a jednalo se o poslední model stíhačky, produkovaný v licenci v Aeru (předtím zde vyráběli i MiG-15 či MiG-19).

První z československých "jedenadvacítek" přilétly ze SSSR koncem roku 1961, poslední kusy Československo koupilo začátkem 80. let. Celkem - jak z Aera Vodochody, tak později ze sovětských továren - čs. letectvo převzalo 461 strojů různých verzí. Nejmodernější variantou se stal MiG-21MFN, upravený na přelomu tisíciletí pro létání v rámci hotovosti NATO. Právě tyto stroje - spolu s cvičnými dvoumístnými letouny - končily v létě 2005 éru MiGu-21 v čs. a českém letectvu.

Česká republika přitom není jedinou zemí Severoatlantické aliance, jejíž letectvo se v určité fázi neobešlo bez letitých "jedenadvacítek". Více než tři desítky letounů, výrazně modernizovaných ve spolupráci s izraelskými firmami, má ve výzbroji Rumunsko, v blízké budoucnosti by je ale mělo vyřadit a nahradit americkými stroji F-16. Náhradu tuctu MiGů-21 - z nich je ale jen část letuschopná - netrpělivě očekávají i chorvatští piloti, země ale nástupce dosud nevybrala


MiG-21 je dnes ve výzbroji také v mnoha zemích třetího světa, které si přímého nástupce nemohou dovolit, nebo rozhodně ne v takových počtech. Jednoduchý a provozně nenáročný nadzvukový letoun, jehož první prototyp ještě se šípovým křídlem označený Je-2 absolvoval premiérový let před 65 lety, tak bude létat i ve 20. letech 21. století. Více než stovku letounů má ve výzbroji Indie, několik desítek MiGů-21 létá v Sýrii, kde je Asadova vláda nasadila v občanské válce i proti Islámském státu.

Během více než šesti dekád služby prošly "jedenadvacítky" řadou konfliktů, proti americkým letounům (ať už pilotovaných Američany, nebo jejich spojenci) si ale nevedly nejlépe - ovšem většinou vinou velení a nedostatečného výcviku. Zatímco nad Vietnamem představoval MiG-21 obávaného soupeře a mezi jeho severovietnamskými piloty se objevilo několik es, v případě středů v rámci izraelsko-arabských konfliktů měli obvykle navrch lépe vycvičení a motivovaní Izraelci.

Pilotům v letounech s Davidovou hvězdou výrazně pomohla práce tajné služby Mossad, která v roce 1966 dokázala zlákat iráckého přeběhlíka i se zbrusu novým MiGem-21. Později se k několika a exemplářům dostaly také Spojené státy, které je intenzivně využívaly k výcviku letců. A američtí mechanici se nestačili divit jednoduchosti a robustností stroje. "To letadlo funguje jako auto. Dokud je v něm dost paliva, stačí ho vzít z hangáru a můžete letět," vyprávěl jeden z techniků tajné jednotky.

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka