Boeing 737 MAX létal od května 2017 do března 2019

11.03.2020

Addis Abeba/Praha (ČTK) - Základní údaje o kauze problémů výrobce letadel Boeing kvůli letounům 737 MAX, která vypukla před rokem, 10. března 2019, zřícením tohoto druhu letadla společnosti Ethiopian Airlines se 157 lidmi na palubě:

- Letadla Boeing 737 MAX, zavedená do komerčního provozu v květnu 2017, přestala létat loni v březnu po dvou nehodách - v říjnu 2018 v Indonésii a loni v březnu v Etiopii -, při kterých dohromady zahynulo 346 lidí. Firma loni v září uvedla, že pozůstalým vyplatí za každou oběť při těchto nehodách odškodné 144.500 dolarů (3,3 milionu korun).

- Všechny letouny řady 737 MAX byly po nehodách celosvětově odstaveny z provozu. Jako první k tomuto opatření přistoupila už 10. března (v den druhé nehody letounů řady 737 MAX) společnost Ethiopian Airlines, 12. března zastavila provoz letadel Boeing 737 MAX 8 a MAX 9 Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) a o den později americký Federální úřad pro letectví (FAA). Pozastavení letů se dotklo i české firmy Smartwings, která má ve flotile sedm těchto strojů, dalších 21 strojů měla loni převzít od výrobce. Koncem loňského roku firma vyčíslila škodu z nemožnosti používat tyto letouny na 1,5 miliardy korun.

- Boeing loni v květnu připustil, že o softwarovém problému letounů 737 MAX, který havárie způsobil, věděl zhruba rok, neinformoval o tom ale aerolinky ani regulační orgány. V prohlášení trval na tom, že věc nepředstavuje bezpečnostní riziko. Šéf společnosti Dennis Muilenburg následně připustil, že se firma dopustila chyby při zavádění problematického systému varování v pilotní kabině letounů Boeing 737 MAX.



- Kvůli problémům s letadly 737 MAX společnost čelí desítkám soudních sporů s rodinami pasažérů, kteří při uvedených dvou nehodách zahynuli, firmu také vyšetřuje americké ministerstvo spravedlnosti a Kongres.

- V polovině loňského prosince firma oznámila, že pozastavuje výrobu 737 MAX. Pozastavení zdůvodnila tím, že schvalovací proces provozu letadel u FAA se přesouvá do letošního roku a že není jasné kdy a za jakých podmínek se stroje vrátí do provozu. Společnost byla po řadu let největším výrobcem letadel na světě, kvůli potížím s letouny MAX ji ale loni na pozici jedničky nahradil evropský Airbus. V prosinci kvůli problémům oznámil rezignaci šéf společnosti Dennis Muilenburg, kterého nahradil dosavadní šéf dozorčí rady David Calhoun.

- Společnost kvůli problémům s letadly 737 MAX loni vykázala poprvé od roku 1997 ztrátu. Prodělala 636 milionů dolarů, zatímco o rok dříve měla zisk 10,5 miliardy USD. Náklady, které způsobí vyřazení letadel z provozu, Boeing odhaduje na 19 miliard dolarů. Boeing také v lednu nedostal poprvé od roku 1962 žádnou novou objednávku. Až v únoru si japonské aerolinky ANA objednaly dalších 15 letadel typu 787 Dreamliner v katalogové ceně pět miliard dolarů.

- Boeing letos v lednu zveřejnil stovky interních zpráv, které obsahují tvrdou kritiku vývoje modelu 737 MAX. V dokumentech se zaměstnanci například chlubí tím, jak tlačili na regulátory, aby schválili, že piloti nemusejí absolvovat výcvik na simulátoru. "Toto letadlo navrhli klauni, kteří jsou sami pod dohledem opic," uvedl ve zprávě z roku 2016 určené kolegům jeden z firemních pilotů.

- Boeing 737 MAX je nejnovější verzí letounu na krátké a střední tratě, který se do vzduchu poprvé vznesl už v dubnu 1967. První zkušební let absolvoval 737 MAX v lednu 2016, v komerčním provozu sloužil od května 2017. Dosud jich bylo klientům dodáno asi 390, většinou jde o verzi MAX 8 pro 178 až 200 pasažérů. Dalších asi 400 vyrobených letadel je uskladněno.

- Proti svému předchůdci, Boeingu 737 Next Generation, je MAX úspornější, a to jak díky motorům, tak díky vyššímu využití lehčích kompozitních materiálů či novinkám v konstrukci křídla. Loni v lednu byl počet objednaných letounů téměř 5000.

- První vážnou nehodu měl Boeing 737 MAX 29. října 2018, kdy se tři měsíce starý stroj společnosti Lion Air zřítil u Indonésie do Jávského moře. Zemřelo 189 lidí. Podle vyšetřovací zprávy letoun spadl proto, že piloti nebyli informováni o softwarovém problému stabilizačního systému MCAS a nevěděli, jak mají reagovat. Kvůli vadnému senzoru automatický bezpečnostní systém opakovaně poslal stroj do střemhlavého letu a posádka nedokázala nad letadlem udržet kontrolu. Vyšetřování odhalilo i sérii dalších pochybení.

- Druhé neštěstí se stalo loni 10. března u etiopského města Bišoftu, kdy Boeing 737 MAX společnosti Ethiopian Airlines havaroval krátce po startu na lince z metropole Addis Abeba do keňského hlavního města Nairobi. Zemřelo 157 lidí. Podle zjištění úřadů byl příčinou neštěstí vadný software.



- První verze Boeingu 737 se do vzduchu poprvé vznesla 9. dubna 1967 a právě díky tomuto relativně malému stroji se továrna ze Seattlu stala největším výrobcem letadel na světě. Druhá generace letounu se představila začátkem 80. let a o deset let později přišel Boeing 737 Next Generation, odpověď amerického výrobce na evropský Airbus A320.

- Na přelomu tisíciletí Američané vážně uvažovali o vývoji zcela nového modelu pro krátké tratě, který by využíval ve velké míře kompozitní materiály, podobně jako dálkový Boeing 787 Dreamliner. Nakonec ale zvolili cestu značného vylepšení stávajícího modelu, z něhož se stal Boeing 737 MAX.

 

Zdroj: ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka