Vojáci se dnes slavnostně rozloučí s letouny Jak-40

02.09.2020

Praha ČTK) - Zástupci české armády dnes na letišti v pražských Kbelích slavnostně ukončí provoz dopravního letounu Jak-40. Armáda tyto stroje sovětské výroby využívala pro přepravu ústavních činitelů a dalších lidí. Dvěma letounům vyrobeným na konci 70. let nyní skončila životnost a další modernizace by byla nákladná, armáda se je proto rozhodla vyřadit.

Dnešního rozloučení se zúčastní zástupce velitele vzdušných sil české armády Petr Lanči, představitelé ministerstva obrany, Parlamentu a další hosté. Účast na akci potvrdili i zástupci bývalého Státního leteckého útvaru ministerstva vnitra, kteří uskutečnili první let do tehdejšího Československa.



První prototyp třímotorového proudového dopravního letounu Jakovlev Jak - 40 vzlétl v říjnu roku 1966. Do začátku 80. let minulého století bylo vyrobeno celkem 1011 strojů. Do Československa byl poprvé dodán na začátku 70. let. Letouny využívala kromě vnitra a armády také společnost ČSA. Dva stroje dosud sloužily pro potřeby 24. základny dopravního letectva české armády v Kbelích.

 

Jak-40 (kódové označení NATO Codling) je ruský třímotorový proudový dopravní letoun. Byl navržen jako náhrada dosluhujících vrtulových letounů Li-2. První prototyp vzlétl 21. října 1966.

Základní charakteristika:

Sériová výroba typu Jak-40, která probíhala v letech 1967–1985, dala vzniknout rovné tisícovce letounů. Tři proudové motory umožňují vzlet a stoupání i v případě vysazení jednoho z nich a vodorovný let i s jediným pracujícím motorem. Přetlakovaná a klimatizovaná kabina se vyznačuje vysokou mírou variability vnitřního uspořádání. Vzdušné síly AČR mají stroje v konfiguraci pro 18 a 28 cestujících. Pilotní prostor se zdvojeným řízením je vybaven celou řadou rádiových a navigačních systémů pro lety za ztížených meteorologických podmínek a v noci. Jde například o automatický radiokompas ARK-10, radiovýškoměr RV-5, povětrnostní radar Groza 40, systém VOR/ILS a další.

Základní takticko-technická data:

  • Taktický dolet (s maximální zásobou paliva): 2000 km

  • Taktický dolet (s maximálním nákladem): 1800 km

  • Maximální rychlost: 600 km/h

  • Maximální cestovní rychlost: (v 7000 m) 550 km/h

  • Praktický dostup: 8000 m

  • Maximální stoupavost: 480 m/min

  • Maximální vzletová hmotnost: 16 000 kg

  • Normální vzletová hmotnost: 12 300–15 500 kg

  • Hmotnost prázdného letounu: 9400 kg

  • Užitečné zatížení: 2300/1360 kg

  • Typ motorů: 3 x Ivčenko AI-25

  • Maximální tah motorů: 3x14,7 kN

  • Maximální počet přepravovaných osob: 28/18

  • Rozpětí křídel: 25,00 m

  • Délka: 20,36 m

  • Výška: 6,50 m

  • Osádka: 3

  •  

  • Zdroj: ČTK

  • Foto: archiv Vel.VzS AČR

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka