Spitfire byl krásné letadlo i účinná zbraň na ochranu Británie

04.03.2021

Londýn/Praha  (ČTK) - Stíhačku Supermarine Spitfire mnozí považují za nejkrásnější letadlo všech dob, její elegantní silueta spolu s nezaměnitelným zvukem motoru Merlin dodnes vyvolává mrazení v zádech. Spitfire, jehož prototyp se poprvé vznesl do vzduchu 5. března 1936, byl ale zejména účinná zbraň. V roce 1940 ochránily spitfiry Británii před německými nálety, o čtyři roky později dobře sloužily během invaze ve Francii a ještě po válce je používali třeba v Izraeli.

Spitfire jako jeden z mála letounů - samozřejmě průběžně modernizovaný a dostávající například silnější motory - sloužil v první linii po celou dobu druhé světové války. Britské Královské letectvo (RAF) zařadilo tyto elegantní letouny s elipsovitým křídlem do své výzbroje v srpnu 1938 a bojového křtu se dočkaly v květnu 1940 během německého vpádu do západní Evropy. V té době se ale mělo RAF spitfirů jen něco málo přes sto a nejslavnější etapa jejich služby měla teprve přijít.



Ještě na začátku bitvy o Británii, ve které se od července do října 1940 rozhodovalo o osudu ostrovního království a vlastně i celé války, tak ještě spitfiry hrály v rámci RAF "druhé housle". Hlavní tíhu bojů totiž zprvu nesly jednodušší a hlavně dostupnější stíhačky Hawker Hurricane, představené zhruba o rok dříve než Supermarine Spitfire. Ještě začátkem července 1940 totiž mělo RAF k dispozici zhruba 350 hurricanů a jen 160 spitfirů a tento stav se měnil jen pomalu.

Není proto žádným překvapením, že hurricany během bitvy sestřelily více nepřátelských strojů než spitfiry, poměr byl zhruba tři ku dvěma ve prospěch pomalejších a plátnem potažených stíhaček. Lepší skóre strojů, na kterých létala během roku 1940 i většina československých pilotů Královského letectva, ale bylo také důsledkem používané taktiky. Zatímco spitfiry primárně bojovaly s rychlými a obratnými stíhačkami Messerschmitt Bf 109, hurricany měly za úkol ničit bombardéry.


Během dalšího vývoje války se ale ukázalo, že budoucnost jednoznačně patří spitfiru. Na modernější a výkonnější stroje postupně přecházely další a další stíhací perutě RAF, včetně tří československých; první z nich se dočkala už v květnu 1941 nejmladší "třistatřináctka". Po odražení německého nebezpečí létaly spitfiry nejen jako doprovod spojeneckých bombardérů, ale podnikaly i ofenzívní akce proti pozemním cílům, nad okupovanou Evropou například často útočily na vlaky.

Po válce se spitfiry dostaly i do výzbroje čs. letectva, vláda pořídila v Británii sedm desítek zbrusu nových stíhaček, do republiky přelétly v létě 1945. Spolu se sovětskými stroji se spitfiry staly základem obnoveného stíhacího letectva, kde létaly pod označením S-89. Koncem 40. let byla většina z nich prodána do Izraele, kterému pomohly obhájit nezávislost. Ve vzduchu se přitom často stroje s Davidovu hvězdou střetávaly se stejnými letouny, jen v barvách arabských nepřátel.

 

Tyto "bratrovražedné boje" na přelomu 40. a 50. let byly poněkud hořkou tečkou za kariérou letounu, který se zrodil podle specifikací britského ministerstva letectví z roku 1931. Jeho kořeny lze ale najít v závodních plovákových letounech, kterými se firma Supermarine proslavila a jež získaly řadu rychlostních rekordů. Jejich autor Reginald Mitchell se stal i konstruktérem nové stíhačky. Prototyp s otevřenou kabinou a pevným podvozkem, který vzlétl v únoru 1934, se ale příliš nepovedl.

Tím pravým letounem se ukázala být teprve druhá Mitchellova konstrukce, která se poprvé ocitla ve vzduchu před 85 lety. Do výzbroje se ale letoun, který brzy poté dostal jméno Spitfire (ve významu temperamentní dívka či žena), dostával kvůli složité výrobě poměrně pomalu. Potíže se nicméně časem podařilo překonat a nakonec vzniklo přes 20.000 spitfirů. Konstruktér Reginald Mitchell se však úspěšné služby svého nejslavnějšího výtvoru nedočkal, už v červnu 1937 zemřel na rakovinu.

 

Zdroj: ČTK

Foto: Bryan Fury75http://www.defenceimagery.mod.uk 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka