Martin Šonka míří s číslem 8 k prvnímu startu v sérii Red Bull Air Race

07.03.2010

Každý sport má obvykle nějakou svou vrcholovou soutěž, ve které se střetávají ti nejlepší z nejlepších z absolutní světové špičky. Sportovní souboje několika málo vyvolených, kteří v daném sportu dosahují nejlepších výsledků, jsou obvykle vyjímečným zážitkem přitahujícím pozornost. V motosportu je takovouto soutěží seriál Formule 1, ve fotbale Liga mistrů, v cyklistice Tour de France. V letecké akrobacii se v posledních několika letech dostal na první příčku žebříčku akrobatických soutěží závod světové série Red Bull Air Race. Tyto závody mají za svou šestiletou historii pověst jednoho z nejvíce extrémních sportů. Soupeří v nich nejlepší piloti světa v nízkém letu na dráze mezi dvacet metrů vysokými nafukovacími pylony z tenké látky, které jsou rozestaveny 13 metrů od sebe. Piloti mezi nimi prolétají rychlostí až 370 km/h. Úkolem pilota je prolétnout určenou trasu v co nejlepším čase, kdy je přesně dáno, mezi kterými pylony musí pilot prolétnout v horizontální, nebo vertikální poloze. Při vysokých rychlostech pár metrů nad zemí (nebo vodou) a střídání kladného a záporného přetížení až 12G jsou výkony pilotů označovány jako pravděpodobně krajní mez, které může lidský organismus díky fyzickým zákonitostem dosáhnout. V minulém roce byly v závodech světové série RBAR poprvé použity speciální anti-G kombinézy plněné kapalinou, které důsledky přetížení částečně eliminují. Při klasických akrobatických soutěžích se tato kombinéza nepoužívá. V průběhu roku se pořádá obvykle 6 – 12 soutěží série. O počtu a umístění jednotlivých závodů rozhoduje Red Bull realizační tým před zahájením sezóny.

Závody RBAR jsou nesmírně náročné a vyžadují kromě absolutní preciznosti zvládnutí pilotních prvků maximální soustředění pilota a jeho harmonické souznění se závodním strojem. Kromě těchto dovedností musí vybraný pilot splňovat velké množství náročných požadavků. Výběr soutěžících v jednotlivých sériích probíhá velmi pečlivě, v předstihu několika let. Do závodů se nedá kvalifikovat vítězstvím v žádné soutěži, ale zároveň bez umístění na světových soutěžích v letecké akrobacii, a to jak na mistrovstvích světa, Evropy, mistrovství republiky, ale i různých leteckých hrách se do soutěže RBAR kvalifikovat také nelze. U vytipovaného adepta se sledují jednotlivé výsledky v soutěžích, technika jeho létání, náročnosti leteckých sestav a bezpečnost jeho létání. Další podmínkou je i umění komunikace, a to nejenom se členy svého týmu, ale i s fanoušky a hlavně s médii. Samozřejmostí je komunikace v angličtině. Teprve po splnění všech těchto náročných předpokladů je pilotu udělena speciální superlicence, se kterou se může pilot účastnit závodů světové série po dobu dvou let. První rok v soutěži platí pravidlo „rozkoukávání“, kdy soutěžní výsledky nejsou hlavním kriteriem účasti v dalším ročníku. Závodnímu pilotu se touto cestou dává možnost si na vysoce náročný soutěžní režim zvyknout. Hlavním důvodem této loajálnosti je, aby kvůli případným neúspěchům v prvních závodech série tato skutečnost neovlivňovala pečlivě a dlouhodobě prověřované pilotní dovednosti závodníka podvědomým zvyšováním rizikovosti prováděných prvků za účelem dosažení lepších výsledků. Druhý ročník soutěže by měl závodník již absolvovat v plném nasazení. Všechna tato přísná pravidla a opatření mají v maximální míře eliminovat všechna možná rizika, při nichž může mít sebemenší chyba fatální důsledky. Souhrn všech těchto systémových zásad a pravidel vytvořil „vyvolenou“ skupinku absolutně nejlepších pilotů s předpoklady a schopnostmi se těchto nesmírně obtížných závodů účastnit. Od roku 2004, kdy se konal první ročník světové série se doposud povedlo získat superlicenci s možností účasti na závodech pouze 18-ti pilotům z  celého světa.

Ke každému fandovi létání v ČR se zcela jistě ke konci loňského roku donesla naprosto fantastická zpráva o tom, že do skupinky „vyvolených“ pilotů světové série Red Bull Air Race byl vybrán český pilot Martin Šonka. V historii Red Bull Air Race druhý nejmladší závodník Martin Šonka není fandům leteckého sportu i přes svůj poměrně mladý věk nikterak neznámý. Povoláním vojenský letec má Martin za sebou již poměrně dost výrazných úspěchů (více na stránkách www.martin-sonka.cz). Od titulu mistra republiky na kluzácích i na motorových letounech z roku 2004, přes úspěchy v reprezentaci až po stále aktivní létání na L-159 ALCA, stává se Martin ve svých 31 letech jedním z hrstky nejúspěšnějších akrobatů celého světa. První závod letošní série RBAR začíná 26.března v Abu Dhabi (UAE). Lze se pouze domnívat, jestli nebyl organizátory závodů tento termín svátku letecké akrobacie vybrán záměrně na den Martinových narozenin. Účast v tomto nejprestižnějším závodě světa je pro něj určitě tím nejhezčím dárkem. Pro Martina Šonku bude start v závodě určitě neocenitelnou zkušeností a velmi potřebnou „oťukávanou“ s atmosférou prvního ze závodů světové série. A že si bude na co zvykat! Nebývá výjimkou, že závody navštíví až milion fanoušků. Bude si zcela jistě nejprve zvykat na specifické závodní prostředí, zabíhat režim svého monopostu a hlavně se sbližovat se svým EDGE 540, který teprve nedávno získal od Mikea Mangolda, pilota, který Red Bull Air Race loni opustil.

Závodní kůň bez postroje

Od chvíle, kdy se Martin oficiálně dozvěděl o své nominaci do závodu světové série Red bull Air Race uběhlo jenom pár měsíců. Během krátké doby bylo pochopitelně potřeba kromě koupě letadla v Anglii obstarat a zařídit spoustu dalších věcí. Jedna z nejdůležitějších věcí byla získat špičkového mechanika. Toho Martin získal v podobě zkušeného Gorgona New, který již v minulosti dvě sezóny pracoval pro pilota RBAR Steva Jonese. Velmi důležitým členem týmu je team-coordinator, který má na starosti veškeré organizační náležitosti. V týmu musí fungovat absolutní důvěra a fungující systém, proto se této role ujal Martinův starší bratr Josef. Vybudování fungujícího monopostu a koordinace všech organizačních záležitostí stojí ohromné úsilí a samozřejmě velké množství peněz.  Přesto, že je účast v nejkvalitnější soutěži na světě absolutně mimořádnou událostí, závodníci za výsledky v závodech neinkasují žádné „prize money“, jak by možná každý očekával. Největší cenou, kterou lze získat je prestižní titul světového šampiona.  Pilotům nechávají organizátoři v maximální míře prostor pro vlastní sponzory, ať již se jedná o loga na letadlech, kombinézách apod. Finanční zajištění různých monopostů se mohou výrazně lišit. Martin Šonka se k této situaci vyjadřuje poměrně optimisticky. Role sponzorů by podle něj mohla být pro podnikatele velmi zajímavá. Kde jinde by mohly české firmy mít lepší reklamu…

Těsná spolupráce s mechanikem monopostu Gordonem New

Koordinace chodu závodního monopostu není žádná sranda

Tak téhle osmičce můžeme fandit...

Letecký magazín flyMag.cz se s Martinem Šonkou dohodl na široké mediální spolupráci. Na stránkách magazínu budeme aktuálně informovat o všech aktivitách závodního monopostu Martina Šonky. Budeme přinášet zprávy z přípravy na jednotlivé části světové série, ze samotných závodů, fanoušky určitě potěší i zprávy ze zákulisí naprosto vyjímečného závodního seriálu. Obrázky a videozáznamy budou v kooperaci s osobními stránkami Martina Šonky přinášet zpravodajství z míst aktuálního pobytu teamu Martina Šonky i ze samotných závodů. Při příležitosti termínů závodů v Německu a Maďarsku chystáme pro návštěvníky těchto destinací speciální program. Jedna z nejzajímavějších možností nahlédnout blíže do činnosti teamu v průběhu celé sezóny je možnost komunikace s Martinem Šonkou na stránkách flyMag.cz formou celosezónního otevřeného rozhovoru, který pro vás dnes otevíráme v diskusním fóru www.flymag.cz/forum a který skončí po posledním závodě sezóny. Do otevřeného rozhovoru můžete průběžně vkládat své otázky na všechno co vás ohledně závodů a Martina Šonky zajímá. Kdykoliv to bude na cestách po jednotlivých částech seriálu Red Bull Air Race technicky možné, Martin Šonka vám na vaše dotazy odpoví.

Tak co kamaráde, jak to spolu zvládnem...?

V těchto dnech je Martin Šonka se svým týmem v Anglii. Po designových úpravách se dával EDGE 540 dohromady, nyní jsou na programu testovací lety. Z nich vám v dalším článku přineseme aktuální informace a také se budeme trochu podrobněji zabývat závodnímu speciálem EDGE 540.

Nezbývá než popřát Martinu Šonkovi s jeho startovním číslem 8 co nejvíc štěstí a úspěchu v jednotlivých závodech. Martine, držíme ti palce!  

redakce flyMag.cz  (foto M+J Šonka) 

Vstupte do rozhovoru s Martinem Šonkou - ZDE  SE  MŮŽETE  PTÁT  MARTINA ŠONKY

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Odpovědět

Datum : 05.03.2010 01:20, Vložil : Lukáš Orel

Hodně štěstí;-) drží vám palce:-)

zavody red bull

Odpovědět

Datum : 04.03.2010 22:38, Vložil : Vena

No tak to jsem fakt moc rad, ze to konecne nekoho napadlo udelat nekde zpravodajstvi o Sonkovi. Koukal jsem na jeho stranky, ma tam dost informaci, ale nemyslim, ze tam bude davat takove aktuality jako slibujete tady. Tak hlavne at nezustane jen u slibu...

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka